Gå til innhold

Kjølesystem problem

Ranger emnet


Anonym010101

Anbefalte innlegg

Har en 88 modell Mazda 626 som jeg trøbler litt med, det som skjer er at den bruker fryktelig lang tid på å bli driftsvarm når jeg kjører, 30min+++(!)

 

Når jeg står stille er den en annen sak, da blir den varm som den skal, på den tiden det skal ta, men forutsett at jeg må gasse en del, om jeg ikke gasser skjer det det samme, tar laaang tid før den blir varm, men værst når jeg kjører, da tar det som sagt ca 40-45 min før den når driftsvarme.

 

Det som skjer med nåla (når jeg kjører) er at den først kreker seg opp dit den skal rimlig fort, så detter den dramatisk ned igjen, opp og ned, hele tia til den når drifstemp, Ca 40 min.

 

Jeg har skiftet termostat, sjekket termostat i vann på kokeplata for å se om den åpner og lukker som den skal, og det gjør den, så det er ikke der problemet åpenbart ikke ligger..

 

Kan det være vannpumpa, siden jeg må gasse på tomgang for å få den varm på den tiden den skal? Virker liksom som jeg må gasse for å få kjøleveska til å sirkulere i systemet?

 

Vannpumpe?? lekk i pakning på termostat? andre forslag mottas med stor takk!!

 

MVH

Ole Borgenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om vannpumpa svikter vil det vel være andre vegen? at motoren blir vaaaarm... jeg har også samme problemet, på begge motorene jeg har hatt... de blir aldrig varme... men det hjalp en hel del da jeg satte papp forran radiatoren...

Mazda 626 2.0i 16v combi -88

x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert)

x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket)

x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang slik termostat med 2 åpnere? hvor far man tak i det?hadde det på motoren min, men byttet siden den ikke funka riktig. da satte jeg in en vanlig termostat, er det noen risiko med å ha vanlig termostat fremfor dobbel?

Mazda 626 2.0i 16v combi -88

x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert)

x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket)

x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang slik termostat med 2 åpnere? hvor far man tak i det?hadde det på motoren min, men byttet siden den ikke funka riktig. da satte jeg in en vanlig termostat, er det noen risiko med å ha vanlig termostat fremfor dobbel?

Den med dobbel er ihvertfall original på 16v motor, den får du kjøpt kun i fra Mazda såvidt jeg vet. Alle som selger uoriginal termostat selger kun den med 1-åpning. Den med 2-åpning er bedre mtp. bedre temperatur kontroll over motoren. Kanskje det går raskere å få varme med den også?

Men kjøp original termostat og bytt en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår