Gå til innhold

Trenger hjelp, tips og triks til førstegangsregistrering av bil

Ranger emnet

GeeZuZz

Anbefalte innlegg

Bilen min har ankommet landet og er ferdig fortollet/momset. Spørsmålet er derfor - hva nå?

Har fått tilsendt noen papirer, og et registreringsskjema med en haug med saker og ting som må fylles ut.

Noen som har erfaring med dette som kan gi noen tips og triks? Har en følelse av at det ikke er spesielt lurt (økonomisk) å møte opp hos biltilsynet og vise åpenbart at jeg ikke har peiling.

Slik jeg forstår det må jeg inn på kontroll og få bilen godkjent. De fyller da ut et felt på registreringsarket om at den er godkjent.

Er det da bare å fylle ut resten av skjemaet? Hvor nøye blir opplysningene sjekket? (Eksempel - bilen er litt moddet med bodykit etc. som sikkert utgjør litt forskjell i vekt i forhold til hva bilen egentlig skal være - er det er problem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit svar her.

Variere fra biltilsyn til biltilsyn, ettersom jeg har forstått det.

Så lenge bilen fremstår som orginal, er det som du sier.

Men om den er modifisert. Bør du ha papirer på dette.

Letteste er vel å spille med tilsynet, uansett hva dem sier.

Om det er problem med styling.

Kan du kontakte merkeforhandler, til å se over bilen.

Slik dem kan si (skriftlig), at den ikke har blitt svekket på noen måter.

Da jeg snakket med en importør, så sjekket dem bare chassi nr.et

Og at setebeltene var iorden.

Men dette var en klin orginal bil. Som var typegodkjent

Hvilken bil har du?

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...

Det er en Mitsubishi Eclipse, men problemet er jo at den er jo litt modifisert. Motor og slikt er originalt, men det er satt på bodykit og nye lykter. Tror ikke jeg har noen papirer på dette. Typegodkjent skal den være - er importert fra USA og er heller ikke lenge siden den var på kontroll der.

Har også hørt at det varierer veldig fra biltilsyn til biltilsyn hvor strenge de er - hvor mye koster en slik kontroll ca? Hvis jeg får "avslag" på første forsøk kan det jo være fristende å forsøke på et annet tilsyn i stedet? Eller er det slik at de registrerer at bilen er kontrollert med feil, slik at det ikke er vits i å prøve en annen plass?

Btw: Har sett to stk nesten like Eclipser (samme bodykit) med norsk skilt - så det skal i alle fall gå an å få den godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke skulle gå så får du en mangellapp fra biltilsynet på de ting de har synspunkter på. Og når du først har vært et sted for førstegangsregistrering av en bil må du også ta etterkontrollen der, noe jeg fikk prøvd etter en 10mils bomtur.

Det beste hadde vært om du fikk tak i papirer på bodykitet, så du har noe å vise til biltilsynet.

Kontrollen koster om jeg ikke tar helt feil 550 kr, og etterkontroll 250-300 ett eller annet.

Det som er viktig når du skal opp på biltilsynet er ihvertfall å få med det gule arket du fikk av tollen og det amerikanske vognkortet. Ellers er det fint med så mye papirer som mulig så dem har litt å bla i...

Er bilen da i bra stand pleier det å gå bra.

Ellers, lykke til med kontrolløren du skulle få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du importerer bil fra USA er det bare noen stasjoner i landet som kan godkjenne den. Mulig dette har endret seg, men det var vertfall slik i sommer da jeg sist sjekka. Husker ikke hvilke, men det var vel en 4-5 på den tiden.

Lyktene dine er mest trolig ikke E-merket, noe dem må være, ergo må du nok skaffe noen andre til kontrollen.

Det gule arket du skal ha er tollkortet, dette må tas med ved kontroll. Kontrollen går vel bare på det å se over bilen, og legge tekniske data inn i forhåndsgodkjenningsregisteret, samt å sjekke at rammenummeret stemmer overens med det som står i vognkort, på tollkort, osv.

Deretter må du vel betale engangsavgift på bilen, basert på infoen i forhåndsgodkjenningen, og deretter kan du gå i gang med å registrere bilen. Dvs betale årsavgift (1407kr), skilter (436kr), kontroll (550kr) osv.

Tollkortet skal også være stemplet av Tollvesenet (evt speditør om dette er brukt) (blir gjort ved betaling av engangsavgift), samt eier må fylle ut eieropplysninger og melderopplysninger.

Når du skal registrere sparer du en del tid dersom du allerede har betalt årsavgift og slikt, giro for dette fås hos Biltilsynet.

Gammelt vognkort skal også levers inn og blir deretter sendt til oppbevaring hos Biltilsynet et sted.

Anbefaler at du tar en tur til Biltilsynet du skal registrere den hos og forhører deg der. Da får du vite alt du trenger, og dem gjør ikke narr av deg selv om du ikke har peil på import. Hadde mange slike når jeg jobbet der, og de fikk vite det de trengte, noe som gjorde jobben deres lettere når dem skulle registrere bilen. Det er bedre at den som importerer vet hva som skjer, og unngår overaskelser, noe som ofte oppstår når man ikke vet alt man trenger.

Mye har gått i glemmeboka, så ikke ta alt jeg har nevnt helt bokstavelig. :)

Hvordan det er med styling, så skal vel dette kunne gå greit, så lenge ikke lengte/bredde er brutalt overskredet. Om du har annen dekkdimensjon og felger enn originalt, samt senkesett eller lignende, så må papirer på dette tas med, slik at dette blir lagt inn i vognkortet.

Når det gjelder om du får avslag, så mener jeg dette blir lagt inn i registeret, så om du prøver et annet sted, så vil denne mangelen komme opp. Tør som sagt ikke garantere, men mener jeg var borti noe slikt (men da var saken en annen, ikke noe "snusk")..

Lykke til vertfall..

Tipper det skal gå greit, så lenge du tar en tur til Biltilsynet og spør om de tingene du lurer på.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Takker spesielt for ditt glimrende innlegg Marvil! Masse nyttig info der :)

Det jeg mente med at det ikke var lurt å vise at jeg ikke hadde peiling på dette var jo at de da kanskje benytter anledningen til å få meg til å betale avgift på ting som ikke trengs. Har f.eks. lest at vekten som skal beregnes avgift for er vekt på bil minus 75KG (fører). Om bilen har 146HP runder de det kanskje opp til 150HP f.eks. :P

Bodykittet er nok ikke så massivt at det "endrer bilens størrelse". Men tror ikke jeg har papirer på det - tror egentlig heller ikke at tidligere eier har papirer på det (men kan muligens skaffe). Hva menes med papirer egentlig? Bare ark med spesifikasjoner? Eller er det snakk om en dokument fra verksted som godkjenner at det er montert riktig og er "forsvarlig kontruert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, de henter ut de tekniske dataene basert på det som står i tollkort, evt typegodkjenning (husker aldri den), så de har ikke lov til å legge inn hva dem vil der, uten å ha beviser for at de har rett. Dem legger bare inn KW inn i systemet, så finn ut hvor mange KW bilen har, så kan du selv sjekke at dem legger inn rett (HK/1,363636=KW).

Vekter og slikt står i det amerikanske vognkortet, så det kan du også sjekke.

Men du trenger ikke bekymre deg over at dem lurer deg på det området. Det er ikke Biltilsynet som får pengene fra engangsavgiften, det er Tollvesenet. Så det eneste Biltilsynet tjener på er kontrollen, og den er samma pris så lenge det er en personbil (dersom de prøver å lure deg til å tro at bilen din er en 3-aksla semitrailer, så kan du begynne å bli litt skeptisk). :)

Når det gjelder papirer, så er det bare et dokument enten et godkjenningsorgan (muligens fabrikant, men er vel ikke alle som er like gode) som tilsier at bodykitet passer på den aktuelle bilen og slikt. Har egentlig aldri hørt om noen som har fått problemer med dette, bortsett fra de som endrer bredde og lengde og slikt, slik f.eks Infinity 2-kitet til BMW E36 gjør.. Som golfnos sier, så ville TUV-papirer være ideelt å ha, men du kan prøve uten, og om du får problemer, så tar du det derfra.

Om du reiser til Biltilsynet, så er de som sitter i skranken ganske opplyste om import, så bare spør dem om hva du trenger og slikt. Det er ikke de i skranken som godkjenner bilen, det er ingeniørene på teknisk avdeling som gjør. Så ta en tur innom og spør på generelt grunnlag i skranken, så får du noen tips. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider