Gå til innhold

Anbefaling av et greit fronsett

Ranger emnet

Christer1

Anbefalte innlegg

Nå er det snart jul :crazysant så da tenkte jeg at jeg kan ønske meg et frontsett til bilen, men har jo ikke peiling på hva som er greit av merker eller noe der ute av bilstereo. Så derfor lurer jeg på om dere har noen greie å anbefale meg? Som jeg muligens kan føre opp på lista mi. yummy

Har nå clarion høytalere mener jeg. 25watt. Lyden er grei på lavt volum, men begynner jo fort å skurre litt i det jeg skrur opp. Den er kun kobla til cd spilleren og ikke forsterkeren. Tenkte derfor på noen høytalere som tåler litt, slik at jeg kan koble de til forsterkeren uten å ødelegge noe + få litt bedre lyd.

Tenkte på noe til rundt 1000 - 1300. Kanskje også 1500? Man kan vel få noen greie høytalere til den prisen?

Det er til orginalhullene i en bmw E30. Det er vel 5.25'' om jeg ikke tar feil? Så blir 5.25'' jeg må ha da.

[Så litt på disse , kan de være no? Gjør ikke noe om det følger med små diskanter. Trengs ikke, men det hadde ikke gjort no. :kiss

Kom med anbefalinger og erfaringer. :popcorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart jul :crazysant så da tenkte jeg at jeg kan ønske meg et frontsett til bilen, men har jo ikke peiling på hva som er greit av merker eller noe der ute av bilstereo. Så derfor lurer jeg på om dere har noen greie å anbefale meg? Som jeg muligens kan føre opp på lista mi. yummy

Har nå clarion høytalere mener jeg. 25watt. Lyden er grei på lavt volum, men begynner jo fort å skurre litt i det jeg skrur opp. Den er kun kobla til cd spilleren og ikke forsterkeren. Tenkte derfor på noen høytalere som tåler litt, slik at jeg kan koble de til forsterkeren uten å ødelegge noe + få litt bedre lyd.

Tenkte på noe til rundt 1000 - 1300. Kanskje også 1500? Man kan vel få noen greie høytalere til den prisen?

Det er til orginalhullene i en bmw E30. Det er vel 5.25'' om jeg ikke tar feil? Så blir 5.25'' jeg må ha da.

[Så litt på disse , kan de være no? Gjør ikke noe om det følger med små diskanter. Trengs ikke, men det hadde ikke gjort no. :kiss

Kom med anbefalinger og erfaringer. :popcorn

Det er nok et komponentsett du er på utkikk etter og ikke et "frontsett", men uansett... Det finnes et hav av muligheter "der ute" så mitt råd til deg er at du hører på alle de bilene du har mulighet til. Hør på høyttalere som er montert i bil, ikke i butikk. Det blir litt "feil" kan du si.

Grunnen til at høyttalerne dine begynner å "skurre" er nok at forsterkeren din forvrenger. Den er altså for liten. Men uansett så vil et sett nye høyttalere gjøre deg ganske så fornøyd på Julaften samt holde deg aktiv i romjula med montering.

Det kommer sikkert tilbud til deg fra "Betalende firmaer" og "Ikke betalende firmaer" etterhvert. Ta lovordene med en klype salt og heller HØR med dine egne ører på hva som passer DEG!

Lykke til med valgets kvaler!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har et Morel frontsett/Komponentsett, og jeg er latterlig fornøyd med det. Sinnssykt god lyd!

(Kjøpt av Morel her, om det var noe tvil)

Det er riktignok litt dyrt, men jeg synes det var verdt det.

(Og nei, ingen bad meg skrive dette)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp! både focal og morel er sikre valg.. Men det er MYE bra der ute... Anbefaler å HØRE på noen forskjellige sett..

Husk å høre på noen som er montert som de fortjener.. For et billig sett kan spille mye bedre enn et dyrt sett når montering/forsterker (osv) er dårlig på det "dyre"

Vil påstå at "alle" som påstår at både Focal, Morel og andre "gode" merker er dårlig, de har rett og slett hørt noe som er dårlig montert/tunet..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg at det er uten diskant på høytaleren, men følger med en diskant.

Og her er det jo diskant på høytaleren.

Hva er best? Et sånt komponentsystem eller bare høytaleren? Er den eneste forkjellet at man får diskantet oppe ved dørene i stedenfor nede ved beina som kanskje gir bedre lyd ?

Er ikke helt inn når det gjelder bilstereo, men man må jo lære . :usa:

EDIT: Så nettopp her :

Komponentsystem representerer en betydelig forbedring av lyd i forhold til coaxial-høyttalere. Dette spesiellt p.g.a at du kan plassere mylar dome diskanten hvor den gjør mest godt for lyden. Imageing - eller lydbilde blir mye enkler å få til slik du ønsker det..

Så da blir det vel best med komponentsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det er den såkalte "one point source" en lydfeak alltid bestreber.

Det vil si at lyden skal komme fra et og samme sted, på samme måte som ved de fleste elektrostathøyttalere.

Ergo er en coaxial høyttaler det mest perfekte løsningen for "riktig" gjengivelse av musikk!

Det er mye som er avgjørende for at en coaxial høyttaler skal låte bra, bl.a. at diskanten er plassert akustisk riktig i forhold til bass/mellomtonen. Dette er det ikke alle produsenter som får til!!!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det er den såkalte "one point source" en lydfeak alltid bestreber.

Det vil si at lyden skal komme fra et og samme sted, på samme måte som ved de fleste elektrostathøyttalere.

Ergo er en coaxial høyttaler det mest perfekte løsningen for "riktig" gjengivelse av musikk!

Det er mye som er avgjørende for at en coaxial høyttaler skal låte bra, bl.a. at diskanten er plassert akustisk riktig i forhold til bass/mellomtonen. Dette er det ikke alle produsenter som får til!!!

Mvh

Pål

er MEGET få produsenter som har coax,er som er bra også! med tanke på bi-amp muligheter og sånt....

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er MEGET få produsenter som har coax,er som er bra også! med tanke på bi-amp muligheter og sånt....

Ja, dessverre så er det sant. Jeg er av de som foretrekker en god coax fremfor komponentsett i samme prisklasse. Morel hadde hvertfall noen gode coaxer og de er sikkert ikke blitt dårligere siden sist jeg hørte de. Hertz har flere alternativ som sikkert kan være gode og Earthquake sin VTEK serie spiller utrolig godt og kan bi ampes. Bevis for at de spiller bra fikk vi vel under NM finalen i år:D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre så er det sant. Jeg er av de som foretrekker en god coax fremfor komponentsett i samme prisklasse. Morel hadde hvertfall noen gode coaxer og de er sikkert ikke blitt dårligere siden sist jeg hørte de. Hertz har flere alternativ som sikkert kan være gode og Earthquake sin VTEK serie spiller utrolig godt og kan bi ampes. Bevis for at de spiller bra fikk vi vel under NM finalen i år:D hehe

hmmm,vilken bil bruker earthquake høytalere da? dette ble jo O.T men...

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm,vilken bil bruker earthquake høytalere da? dette ble jo O.T men...

Siv Anita Liseth bruker VTEK-52 på dashbordet og kjører de aktivt på en billig RF forsterker og vant utfordrer 40.000 med anlegg til under 25.000:) Snakk med Anders, han som har montert de, han kan sikkert fortelle deg mer om hvordan det funker.

Sorry for O.T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drister jeg meg til å komme med en liten hemmelighet:

Morel kommer med eksterne delefiltrer til sin Integra Ovation serie neste år. Da går det, slik som nå, å bi-ampe og bi-wire etter eget ønske.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv Anita Liseth bruker VTEK-52 på dashbordet og kjører de aktivt på en billig RF forsterker og vant utfordrer 40.000 med anlegg til under 25.000:) Snakk med Anders, han som har montert de, han kan sikkert fortelle deg mer om hvordan det funker.

Sorry for O.T

Og de som fikk en EMMA premie på finalen kan jo bare hooke opp premien sin på en forsterker.... :popcorn

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider