Gå til innhold

Elektrisk; montering av kompressorhorn

Ranger emnet


Nexia

Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt på gang; jeg prøver å bytte ut mitt pinglete originalhorn med et tre-tuters kompressorhorn. Har gjemt det hele inni støtfangeren foran, og det blir nokså porno når den lille Daewoo-en tuter Audiene ut av veien :D

 

Det originale hornet styres via et relé i sikringsboksen. Ned til hornet går (gikk) to små ledninger, én rød (pluss?) og én grønn (pluss fra bryter?). Hornet var jordet i minus (regner jeg med).

 

Inn på kompressoren til det nye hornet skal det to ledninger:

+ og - (logisk?).

 

Det fulgte med et relé. Jeg koblet det opp som vedlagte koblingsskjema sa og brukte den røde ledningen til pluss inn og den grønne til pluss fra bryter.

 

Ikke fan om det funker. Hvis jeg smeller på en plussledning fra batteriet til den grønne på reléet, låter det porno, akkurat som vi vil ha det. Prøvde å bytte om på diverse ledninger men fikk det ikke til å gå uansett (NEI, sikringen er fortsatt hel!).

 

Jeg tipper dette har noe å gjøre med at de to ledningene som ligger der originalt (den røde og den grønne) går via reléet. Er det den grønne som ikke leverer nok strøm siden det hele tuter når jeg erstatter denne med pluss rett bra batteriet?

 

Noen tips? Kan evt scanne koblingsskjema og sende over på epost hvis noen virkelig vil hjelpe...

 

 

Martin :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres veldig logisk ut at rød er strøm, grønn fra bryter og svart jord. Hvis du har kobla det på den orginale tuteknappen har det lett for å bli mystiske problemer (ihvertfall på volvo). du kan jo beholde det orginale hornet og legge opp en ledning fra batteriet til en ny bryter til kompressorhornet. feks kan du lage en trykknappbryter på rattet eller noe annet artig.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops...

 

Litt seint å beholde originalhornet, det er alt montert på snekka til en lokal fjortis. Bra jeg lurte ham til å kjøpe det, for det er helt forj..... lyd i det og det måtte vekk!

 

Hehe... ekstra bryter på rattet?! Nei det blir litt for jalla tror jeg.

 

Vil bare koble det opp så det tuter søndagsturpensjonistene ut av veien når jeg trykker på rattet (den originale bryteren).

 

Men takk for tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten er: Rød ledning fra det gamle hornet er 12 V pluss inn på relé. Den grønne er styrestrøm minus inn på relé (fra det gamle reléet) via eksisterende bryter på rattet.

 

 

Har ingen svart ledning (unntatt dem jeg selv mekket til selv dah...)! Jeg brukte det medfølgende reléet og koblet via dette som det sto på det alternative koblingsskjemaet på baksiden av bruksanvisningen :rolleyes:

 

Uansett; når folk hører denne tuten ser de etter en trailer i speilet. De overser nok min jyplete lille hvite wannabe-kule Daewoo Nexia :D

 

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår