Gå til innhold

Dårlig motorkraft E36 320i

Ranger emnet


commodoreb

Anbefalte innlegg

Har en 320i 1993 mod. Bilen har dårlig motorkraft (drar dorlig) og skyter endel i insuget.

Det er skiftet motor av forige eier og jeg vet ikke historikken bak dette.

Det jeg lurer på er om det er noen standar feil på disse som gjør at motoren oppfører seg slik.

En annen ting,kan det være montert en motor fra 323/325 uten at det umiddelbart synes når jeg åpner pansret? Evt hvor står motornummret og hvordan får jeg lest det av på en enkel måte. Har hørt at det står innunder innsugsmanifolden......stemmer det?

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått sjekket problemet nermere?

Jeg mener jeg hadde noe ala samme symptomer når det var en coil som var gåen på min. Dro generelt dårlig, og skaut litt i innsuget nå og da.

Mitt tips er å sjekke coilene. Ta av plastdekselet over motor, og start med å nappe av én og én ledning som går inn til coil

Du bør stoppe bilen mellom hver coil du sjekker. (du setter selvfølgelig tilbake ledningen etter hvert)

 

En annen ting du kan sjekke er luftmengemåleren (lmm)

Ta av kontakten på denne, og hør om det blir noe forskjell i gange. Bilen skal gå i nødmodus når du gjør dette.

"problemet" med å gjøre dette er at du får en feilmelding i ecu'en, noe som må ordnes på et verksted med riktig utstyr.

Dette medfører ikke noe problem til daglig, mer som en logg som ligger der. :)

 

Håper noe av dette hjelper..

 

ps. du ser ikke forskjell på motorene rent fysisk, om det er 2.0L eller 2.5L

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går på alle 6.cyl på tomgang og når jeg ruser den.Ikke noe problem å høre det.Men den går tregt opp på turtall,akkurat som det er feil tenning.

Så på ledningen som kaommer fra kamaksel føleren igår,og den var klippet av og skjøtet med skjøthyllser. Blir vel ikke bra når dette er en signalledning med skjerming. Har best.ny.

Det som skjer når denne føleren er defekt er vel at den henter all info den trenger til tenning fra veivakselføleren,men at dette ikke blir nøyaktig nok i og med det er varriable ventiltider på denne motoren.

Får prøve en ny.

 

Men takk for tips alikevel.Bare kom med flere tips hvis det er noen som har

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veivakselføler på disse motorene. Ledningen du beskriver her kan være til VANOS'en. Om denne ikke gir signal til selenoid'en(?) skjønner jeg godt at bilen ikke går som den skal.

Denne styrer en ventil i vanos-enheten som gjør at oljetrykk presser selve vanos-tannhjulet inn i innsugningskammens tannhjul. Dette tannhjulet er "vridd", om du skjønner, noe som igjen varierer innsugkammens timing.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en hallgiver føler dette,jeg kunne ikke se for meg annet en at det var en timerføler til f.eks tenning. Men hvis det ikke er veivakselføler på disse motorene,hvor henter den da turtallssignalet på motoren. Er ikke noe kjennt med disse motorene,eller BMW generelt. Jobber med Audi til daglig,så jeg bare samenligner systemene.

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en hallgiver føler dette,jeg kunne ikke se for meg annet en at det var en timerføler til f.eks tenning. Men hvis det ikke er veivakselføler på disse motorene,hvor henter den da turtallssignalet på motoren. Er ikke noe kjennt med disse motorene,eller BMW generelt. Jobber med Audi til daglig,så jeg bare samenligner systemene.

 

Mvh Morten

 

Uten å vite hvilken motor som er puttet inn i bilen er det ikke lett å si om du har vanos eller ikke.. realoem.com kan sikkert hjelpe deg, da du ihvertfall kan bla deg igjennom detaljerte bilder av de forskjellige motortypene og sammenligne, f.eks. for å finne den kabelen du snakker om.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanos eller ikke er meget enkelt å se.

Det er en ekstra "klump" på toppen slik som på bildet under:

 

DSC00047.sized.jpg

 

Tenningen bestemes av triggerhjulet i front av motor. Turtallet leses vel og av her da.. :)

 

Edit:

Har du sjekket LMM som jeg tipset om?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanos eller ikke er meget enkelt å se.

Det er en ekstra "klump" på toppen slik som på bildet under:

 

DSC00047.sized.jpg

 

Tenningen bestemes av triggerhjulet i front av motor. Turtallet leses vel og av her da.. :)

 

Edit:

Har du sjekket LMM som jeg tipset om?

 

hvilken "klump" er det du mener da?

1995 E34 520iE

E30 320i(X) + E30 318iS (X)

E36 320i(X)

E21 323i(X)

E34 525i(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. takk for den vipe. da fikk jeg bekrefta at jeg har vanos.

 

beklager for off-topic ja commodoreb.

 

hadde forresten noe samme symptomer på en e34 (m50b25 motor) jeg hadde. der var det en coil som var gåen.

fikk et bmw-verksted til å koble på et slags måle-instrument på coilene. var helt fint på tommgang, men målte feil på en av coilene under belastning.

1995 E34 520iE

E30 320i(X) + E30 318iS (X)

E36 320i(X)

E21 323i(X)

E34 525i(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke vanos på den bilen jeg har,var heller ikke det på den gammle motoren som stod i så vidt jeg husker.

Men må sjekke LMM. Har ein 325 stående i samme årsmodell.Kan det være samme LMM i den eller må den være fra ein 320?

Er stor sansynlighet for at de ikke passer overens. Grunnen til det er at 320'en kom, etter hva jeg har forstått, med ledningsnett fra Siemens.

Mens 325'en kom med ledningsnett levert av Bosch. Om LMM ser lik ut, og er av samme produsent, så er jeg bra sikker på at du ikke gjør noe dumt i å teste med den.

Men det du gjør er jo ganske enkelt å nappe ut ledningen fra LMM, og hører om det blir forskjell i motorgange. Evt. ta deg en test-tur med lmm-kabelen frakoblet.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår