Gå til innhold

For mye svart eksos på diesel. Tips?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo 740 TDi som hadde for høy Opasitet på EU-kontroll (partikler i eksosen)

 

Jeg ser dette måles ved å gi bånn gass fra tomgang til et visst turtall. Og gir du bånn gass med den, så ryker det! På normal kjøring derimot er det ikke unormalt mye eksos.

 

Noen som vet hva som kan gjøres? Regner med den svarte eksosen er uforbrent diesel.

 

Bytte luftfilter kanskje?

 

Hvis ikke er det vel dieselpumpa eller dysene som må justeres? Høres ut som en jobb for verksted?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først luftfilteret, veldig ofte er det problemmet.

Er det greit så er det ut med dysene for kontroll/skifting-med mindre du har prøvepumpe og peiling selv er det en jobb for et verksted (ikke nødvendigvis et bilverksted, sjekk med noen som driver med feks traktorer eller (små)båtmotorer, kan fort spare noen kroner på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur , kjør den god og varm og akselerer hardt noen ganger, regner med den bare har sota litt ned. etter noen harde akselerasjoner bør den ryke mindre...er som regel dette som gjør at en ikke går gjennom, ev kontr. av innspr.tidspunkt og dyser osv er som regel ikke nødvendig, sørg også for at bilen er varm når de sjekker den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil parafin sote mindre enn vanlig diesel? Hvor mange % blanding bør jeg ha da?

 

Har kjøpt innsprøytningsrengjøring som skal hives på tanken. Har hørt en skal kjøre motoren litt "hardt" med det i, så vil sot løse seg fra dysan. Stemmer det?

 

En får forretsten kjøpt Bio-diesel her i Trondheim. Vil det sote mindre? Kanskje samme effekt som parafin.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bland i en litt sterk blanding av vest-frost...det har høyere brennverdi(?) enn diesel, tror du vil få en litt høyere forbrenningstemp. og du vil brenne bort det værste av dritten i motoren...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bio- diesel soter mye mer...

 

Hvor har du det fra?

 

fra http://www.estra.net sine sider:

 

Biodiesel er et drivstoff som lages fra bi- og avfallsprodukter fra jord- og havbruket og er derfor en fornybar drivstoffkilde uten netto utslipp av klimagasser. Kjøring med biodiesel gir også 20-40% lavere utslipp av partikler og hydrokarboner. Biodiesel er CO2 –nøytral.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan justere ned pumpa, men dette er siste utvei.

Sjekk filteret, dysene kan trenge en rens, motor kan være slitt, men enkleste er 30 % parafin på tanken.

Prøv en sånn dyserens eller alron elns .

eller få testa/rensa dysene ordentlig.

Stille ned pumpa kan du greie sjøl.

Se på dieselpumpa, den skruen som gassen stopper i på fullgass, denne skal lenger inn, prøv 1 til 2 omdreininger om det ikke er mye for mye.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd har. Men det siste reagerte eg litt på.

 

Å stille ned pumpa er skal ikkje vere nødvendig dersom den ikkje har vore "tukla" med før.

 

Dersom litt rusing ikkje hjelp bør du nokk ta ein kikk ppå dysene. Det er ein god regel å skifte spissar på desse på mellom 150 000- 200 000 km.

 

Ofte er det merkbare forskjeller, både på kaldstart, forbruk og utslepp.

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det parafin gjør som hjelper? Renser den opp dysene, eller avgir den mindre sot når den forbrenner? Er det ikke forresten alt blandet inn parafin i dieselen nå så den ikke fryser?

 

Jeg ser når jeg tråkker gassen i bånn på veldig lavt turtall kommer det masse svart eksos. Har fått nytt luftfilter nå jeg setter inn i morgen.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår