Gå til innhold

Golf 1 - Prosjækte'

Ranger emnet

lassem

Anbefalte innlegg

Etter å har snoket rundt på forumet i laaang tid har jeg, i likhet med andre, bestemt meg

for å innvie meg i familien deres her i Golf 1 avdelingen.

Prosjektet, heretter kjent som Prosjækte' (for å etterleve min nordnorske arv. Vurderte

å kalle prosjektet for Svartingen, men ble nedstemt av meg selv pga politiske årsaker).

Like før påsken 2005 kjøpte jeg en 1983 Golf 1.5 2-dørs av en kar her på forumet. Bilen var ikke

strøken, men sett bort fra overflaterusten som var på hjulbuene osv. så så det faktisk

ikke så værst ut. Det er klart at noen har vært der med sveiseapparat før...

Fargen svart (L041, eller mer korrekt, 041) har jeg tenkt å beholde. Hvis jeg mot formodning skulle endre denne vil det bli til en annen variant av svart.

I bilen står det en 8v GTI motor fra en 84 mk2 som jeg planlegger å beholde (med visse mods).

Denne er ikke skrevet inn i vognkortet, men jeg planlegger å få dette godkjent.

Siden jeg driver med data så syns jeg det er naturlig å ha datasprut på bilen; jeg kommer

derfor til å bytte ut k-jetronic'en (eller hva i svarte det nå enn heter (pun intended)) med

Megasquirt. Kommer til å kjøre med v3.0 PCB og MS-I. Senere etterfulgt a MSnS-Extra.

Skiltene ble levert inn for oppbevaring tidligere i høst så jeg rakk en god del kjøring

FØR jeg nå går i gang, noe som jeg ser på som en stor fordel. Er jo greit å ha kjørt litt,

og få en feel for bilen. Før og etter kan du si :)

Planen er å demontere det som er å demontere for så å sette dette sammen igjen med i

better-than-new stand. Det er iaf. dette som er planen. Syns dette er en fin måte å bli

kjent med og glad i bilen.

Hvilket stuk har jeg planer om å gå for? Tja...

Sånn jeg ser det er det to muligheter som er aktuelle, alt ettersom hva jeg kan få tak i

for en rimelig penge.

1. Old-school. Kromfangere og små baklykter samt noen fete hjul. Ubrukelig lav (nesten).
  2. Ikke fullt så old-school. Plastfangere (små) m/kromlist og "vanlige" baklykter samt noen fete hjul. Ubrukelig lav (nesten).

Av deler jeg har samlet sammen til nå (både nye og brukte som jeg husker i farta) har jeg:

• Kromlister (2 delvis komplette sett.. :\)
  • Kromma innvendige dør-hendler.
  • Eibach senkefjører (fikk de billig)
  • Clutch
  • Bremseskiver foran (16v) og tromler bak
  • Bremseklosser (16v) og bremsesko
  • Monteringsset bremser foran og bak
  • Instrumentpanel
  • Ny radio
  • Blinkelys til frontfanger
  • Demper til bakluke
  • Oljefilter
  • Et par slite GTI stoler
  • Et par ting jeg har glemt

Ting som jeg kommer til å trenge:

• Kromfangere m/tilbehør evt. plastfangere m/kromlister og tilbehør.
  • Kromma speil.
  • Fuel-rail, bensintrykksregulator og innjektorer jeg kan bruke til Megasquirt'en (G60?)

Får sende en takk til alle dere her på forumet som er så inspirerende!

Kom gjerne med spørsmål, ideer og tanker. Setter stor pris på feedback.

Et lite teaser bilde fra påsken i fjor.

img36425mv.jpg

Og et av det andre prosjektet nemlig garasjen/verkstedet.

dsc001257am.jpg

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaia....Welcome to the club..:D

kjekt å se at flere har pågangsmot her...

Du skal kjøre "tysker-stuk" da eller?

Jeg selv har en som skal få turbo maskineri en gang i vinter...venter bare på noen stempler så jeg får begynt på hendelsen...:D

Sånn garasje vil jeg også ha!!!

1984 VW Golf 1 8VT prosjekt

1987 VW Golf 2 Syncro

1987 DODGE RAM 350LE

x 1996 Audi A4 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen i klubben. Ja dette med kromfangere er ikke lett, føler med deg. Men jeg synes også stuk med pene svarte plastfangere med kromlist er pent jeg da. Men små baklamper, senking og kromlister er et must. De kromlistene du har, er de helt kromma eller halve plast? på siden http://www.classicbildelar.com/ finner du noen forskjellige kromspeil, kanskje du finenr noe du liker, eller så må du lete etter neon passatspeil å modifisere, originale kromspeil er umulig å oppdrive. Lykke til med bygging av stuket ;)

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaia....Welcome to the club..:D

kjekt å se at flere har pågangsmot her...

Du skal kjøre "tysker-stuk" da eller?

Jeg selv har en som skal få turbo maskineri en gang i vinter...venter bare på noen stempler så jeg får begynt på hendelsen...:D

Sånn garasje vil jeg også ha!!!

Bare å bygge det... Har drømt om en slik siden jeg var guttunge og vokste opp i ei leilighet i Tromsø...

Turbo er flott! :) Jeg har ikke tenkt å ta den ruta ennå, men venter i spenning på å få se ditt prosjekt!

Tysker-stuk? Skamsenka og med sikkelig tyskerstrekk? Tja jo, sålangt det går å få det godkjent. Gidder ikke maset når det ikke er godkjent.

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen i klubben. Ja dette med kromfangere er ikke lett, føler med deg. Men jeg synes også stuk med pene svarte plastfangere med kromlist er pent jeg da. Men små baklamper, senking og kromlister er et must. De kromlistene du har, er de helt kromma eller halve plast? på siden http://www.classicbildelar.com/ finner du noen forskjellige kromspeil, kanskje du finenr noe du liker, eller så må du lete etter neon passatspeil å modifisere, originale kromspeil er umulig å oppdrive. Lykke til med bygging av stuket ;)

Syns også de små plastfangerene kan være veldig fine og har tenkt en del på dette med plastfangere vs små baklykter.

Burde jeg ikke har vanlige baklykter med plastfangerene? Hva tror dere?

Takk for URL.

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også de små plastfangerene kan være veldig fine og har tenkt en del på dette med plastfangere vs små baklykter.

Burde jeg ikke har vanlige baklykter med plastfangerene? Hva tror dere?

Takk for URL.

spennende lassem.

om du skal ha chrome fangere, velg små lamper (alt anna er rart)

skal du derimot ha plastfangere (med eller uten chromelist spiller ingen rolle, bare fullfør stilen du velger) så kan du mer en gjerne ha lange lamper, kanskje sotete er no??? sjekk ebay.

fant flere sett der nå..

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synd det. det som er helkrom må du hvertfall kjøre med om du kjøper deg kromspeil og fangere ;). Det ble levert plastfangere på einsere med små baklys fra 1978 til 1980. Bre å velge og vrake blant stil på einsergolf, der du kan velge svenskestyling ( kaller det for det, siden alle 240ene har det) som er masse soting, skjørt og spoiler, man kan velge originalbil, litt old-school og mye old-school, finnes sikkert flere og

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synd det. det som er helkrom må du hvertfall kjøre med om du kjøper deg kromspeil og fangere ;). Det ble levert plastfangere på einsere med små baklys fra 1978 til 1980. Bre å velge og vrake blant stil på einsergolf, der du kan velge svenskestyling ( kaller det for det, siden alle 240ene har det) som er masse soting, skjørt og spoiler, man kan velge originalbil, litt old-school og mye old-school, finnes sikkert flere og

uansett hva du velger så blir det spennende å se hvordan det blir

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Den bilen er jo så usannsynlig fin. Jeg lagde en liten kollage av noen Einser bilder og viste de til kjærringa. Spurte hvilke(n) huns syns var finest. Da valgte ho den der.

Jeg må jo innrømme at jeg og bruker det bildet der for å hente inspirasjon, men jeg skal være godt fornøyd hvis jeg i det hele tatt kommer i nærheten av slik perfeksjonisme.

Tror jeg skal jobbe litt for å få tak i alle godsakene på den bilen. Setene, gummlistene med krom, de små flipp-vinduene usw.

75 BMW 2002 US

83 VW Golf GTI

01 Audi A6 2.5TDIqAt

96 Audi A6 2.5TDIqA

Lenke til kommentar
Del på andre sider