Gå til innhold

trenger hjelp til valg av høytalere.!

Ranger emnet

Margarus

Anbefalte innlegg

MEN jeg var veeeldig uheldig nor jeg skulle montere høytaleren.

skrujernet glapp skruen nor jeg skulle skru fast så jeg kom borti ophengs stoffet eller hva det heter fikk ett øør lite hull på kansje 2 til 3mm i diam.

har dette mye og si ? jeg har ikke merket noe til dette lydmessig. anlegget fungerer supert men bare lurte liksom :)

Hm! hvor mye det har å si, er ikke så lett å si.

Du sier jo att dem spiller bra.

Men jeg trur jeg hadde kjøpt meg en type lim som forblir myk, noe alla silicon lim.

Klar type, siden den syns mindre. Og fylt litt i dette hullet. (så lite som mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. enig!! En skikkelig skriveleif!! jeg mente selvfølgelig dette:

Forsterkeren hans står oppgitt til å ha et frekvensområde fra 50hz til 250hz. Eneste jeg da kommenterte for var at han skulle drive subene sine på to av disse kanalene brokoblet. Det vil jo da bety at han ikke vil få inn frekvenser under 50 hz?! Enig? Det vil jo være svært uegnet med tanke på at mange bassfrekvenser befinner seg under nettopp 50hz!

Ble nok litt bedre formulert nå?!

Nei, langt fra bra enda fordi du har oversett flere ting her.

1) Forsterkeren hans er IKKE oppgitt til å ha ett frekvensområde fra 50Hz til 250Hz. Den er derimot oppgitt i databladet til å spille 10Hz-20kHz.

2) Den er oppgitt til å ha to filter som hver for seg kan slås mellom høy-pass og lav-pass og settes til å bryte hvor som helst mellom 50Hz og 250Hz. Hvert av disse filtrene går på sine respektive utgangskanaler.

Dvs at når han brokopler to kanaler (1+2) til sub'ene og setter filteret på den siden (1+2) til LPF og setter frekvensen der vil alle frekvenser OVER den satte bli filtrert bort. Setter han det til 80Hz gjengis alle frekvenser under 80Hz.

Når han da kobler noe på de andre utgangene (3+4) slår han det filteret til HPF og setter frekvensen der til 80Hz og de to kanalene vil da gjengi alt over 80Hz.

Trådstarter:

Når det gjelder dette med hvorvidt du skal gjøre noe med det hullet du har fått, så hvis du ikke merker noe fra det nå så er det bare å la det være som det er :) Silikon kan fort være stivere enn det den gummien er og under større rørelser kan du da risikere at elementet blir dratt mot den siden fordi silikonet "holder igjen" på en måte.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt fra bra enda fordi du har oversett flere ting her.

1) Forsterkeren hans er IKKE oppgitt til å ha ett frekvensområde fra 50Hz til 250Hz. Den er derimot oppgitt i databladet til å spille 10Hz-20kHz.

2) Den er oppgitt til å ha to filter som hver for seg kan slås mellom høy-pass og lav-pass og settes til å bryte hvor som helst mellom 50Hz og 250Hz. Hvert av disse filtrene går på sine respektive utgangskanaler.

Dvs at når han brokopler to kanaler (1+2) til sub'ene og setter filteret på den siden (1+2) til LPF og setter frekvensen der vil alle frekvenser OVER den satte bli filtrert bort. Setter han det til 80Hz gjengis alle frekvenser under 80Hz.

Når han da kobler noe på de andre utgangene (3+4) slår han det filteret til HPF og setter frekvensen der til 80Hz og de to kanalene vil da gjengi alt over 80Hz.

Trådstarter:

Når det gjelder dette med hvorvidt du skal gjøre noe med det hullet du har fått, så hvis du ikke merker noe fra det nå så er det bare å la det være som det er :) Silikon kan fort være stivere enn det den gummien er og under større rørelser kan du da risikere at elementet blir dratt mot den siden fordi silikonet "holder igjen" på en måte.

Greit.. Jeg kan bare forholde meg til den informasjonen jeg fikk på den linken han oppgav! Det er tydelig at du har inngående kunnskap om denne forsterkern, og jeg beklager hvis jeg har, på grunnlag av den infoen jeg fikk, laget krøll! Av denne linken:

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

var det dessverre umulig for meg å oppdrive den infoen du tydeligvis har! DERFOR, har nok min veiledning kommet noe til kort - da jeg ikke hadde dette databladet som du sitter på! Trådstarter - hør på Zettie når det kommer til forsterkern!

Til Zettie: Jeg er fullstendig klar over hvordan høypass/lavpass fungerer, og må innrømme at det var en skrivefeil i det første innlegget du reagerte på!! Ingen grunn til å hisse seg opp over det! :)

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit.. Jeg kan bare forholde meg til den informasjonen jeg fikk på den linken han oppgav! Det er tydelig at du har inngående kunnskap om denne forsterkern, og jeg beklager hvis jeg har, på grunnlag av den infoen jeg fikk, laget krøll! Av denne linken:

http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=32_43&products_id=123

var det dessverre umulig for meg å oppdrive den infoen du tydeligvis har! DERFOR, har nok min veiledning kommet noe til kort - da jeg ikke hadde dette databladet som du sitter på! Trådstarter - hør på Zettie når det kommer til forsterkern!

Til Zettie: Jeg er fullstendig klar over hvordan høypass/lavpass fungerer, og må innrømme at det var en skrivefeil i det første innlegget du reagerte på!! Ingen grunn til å hisse seg opp over det! :)

Mvh

Hisser meg ikke opp på noen måte, jeg :kiss

Har bare sett så mange tilfeller av lignende kaliber her inne når folk som ikke har peiling i det hele tatt bytter ut forsterkere, frontsett og sub'er fordi en eller annen her inne sier at "det spiller ikke så dypt pga", "det vil ikke fungere med 2x4ohm fordi forsterkeren din er ikke 2ohm stabil" (var jo ingen som sa at han kunne kjøre sub'en i 8 ohm og faktisk fremdeles få greit med lyd), "skal du få mer bass fra frontsettet ditt må du ha mer forsterkerkraft eller dempe bedre" (type forsterker, type frontsett og lignende var ikke engang nevnt og det viste seg at etter èn pm var filterbryteren vekslet fra hpf på 200Hz til fullrange og K2P-settet spilte plutselig bedre enn personen noen gang hadde drømt om) osv.

Vil bare at man er litt mer forsiktig med å si såpass bastant rett og slett fordi det finnes folk her som tar ALT som blir sagt bokstavelig og det er jo ikke bra hvis det blir gjort pga en skrivefeil :)

Ellers er vi vel alle venner? :kiss

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider