Gå til innhold

golf 4

Ranger emnet

Limit3d

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg skal jo få satt i anlegg i bilen, men jeg er n00b på hva jeg trenger av komponenter, merker, priser osv.

Hadde tenkt å bruke rundt 5k.

Hvordan blir det med batteri? må jeg kjøpe et med større a eller paralell koble to eller hva ambefaler dere?

All hjelp mottas med takk

:hailvw

Hmm.. det store spm - hva skal jeg velge?!

Jeg startet selv med et anlegg i den klassen, og kan fortelle deg en ting: Kjøp litt og litt om gangen!! Da får du råd til gode komponenter hele veien, så slipper du å måtte kjøpe nytt etter et halvt år!!!

Spiller: Ville anbefalt deg Panasonic CQ-C1400n! Denne har Anders Fleischer et pent tilbud på, og den blir din for ca. 1600 kroner. Førpris på den er 2500!

Komposett: Her har jeg Focal 130 A1 komposett! Dette er jeg svært fornøyd med, og det spiller betraktelig bedre enn hva man skulle forvente seg til drøye tusenlappen! Er mye som spiller inn her, og det kan derfor være lurt å høre litt rundt på hvilke høyttalere som gir deg lyden du er yte etter.

Amp: Spør du litt rundt får du sikkert en god pris på en 5-kanalers forsterker. Jeg vet ikke riktig hva slags oppsett du hadde tenkt deg, men en 5-kanaler vil jo gjøre oppsettet noe dyrere, enn hvis du bare har tenkt deg frontsett og sub. Så jeg legger frem to eksempler for deg:

Med 5 kanaler:

Her kan du f.eks gå for en Soundstream Lil' wonder 5.830. Er du heldig klarer du kanskje å prute denne ned mot 3 lapper. Da ligger du jo riktignok på kr. 5600,- før innkjøp av sub, men likevel.. Den er VERDT pengene!!

Med 4 kanaler:

Her ville jeg anbefalt deg en Soundstream Lil' wonder 4.480. Denne har en veil. pris på kr. 2600,- Er du heldig får du vel den for ned mot kr. 2000,- Da ligger du så langt på ca. kr. 4600,- før innkjøp av sub! Dette er også en meget god forsterker. Hvis du brokobler suben på to av kanalene her, vil du ha nok effekt til å drive en god sub.

Sub: Her er det også mange alternativer, og det kan være lurt å velge ut i fra hvor stor plass du er villig til å ofre! Jeg hadde selv en Golf IV før, og hvis du vil ha litt plass til overs vil en kasse på mellom 30-40 liter være en grei str å gå ut ifra. Her er det mange sub'er som trives, samtidig som du slipper å bruke hele bagasjerommet på suben. For å holde oss til både merker og pris, kan jo f.eks Focal sin 25 A1 være et alternativ, da denne ligger på kr. 990,- veil. Dette vil jo gjøre at du ender opp med disse totale summene:

Med 5-kanals forsterker: Ca. kr. 6500,- (Med forbehold om gode tilbud)

Med 4-kanals forsterker: Ca. kr. 5500,- (Med forbehold om gode tilbud)

Du må riktignok innse at det kommer tilleggskostnader på rundt kr. 500 - kr. 1000,- i kabelutgifter her..

Alternativet for deg, må du se ut i fra om det blir aktuelt med høyttalere bak i dørene også! Detter det jo mange som står over da lyden skal komme forfra. Dessuten kan du jo bruke de orginale inntil videre.

Batteri vil jeg ikke tro/mene du trenger nytt av. Jeg kommer hvertfall ikke til å kjøpe det, og jeg har dette oppsettet. Viktigste du gjør er å trekke stor nok kabel fra betteriet, og at du har i bakhodet at anlegget ditt aldri vil bli bedre enn det svakeste ledd! Med andre ord: Kjøpt litt og litt om gangen, så kan du rekke å spare til litt bedre produkter hele veien.

Rekkefølgen jeg ville gjort det i:

1. Spiller

2. Høyttalere

3. Forsterker+kabler

4. Sub

Dette må du jo selvfølgelig bestemme selv..

Håper dette var til noe hjelp, da jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kunne ut i fra spesifiserte info du oppgav!!

Til info: Alt som er omtalt i denne posten kan kjøpes hos Anders Fleischer på autod.no

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass lav budsjett så ville jeg anbefale deg å kjøpe en Soundstream Lil'wonder 5-kanals forsterker til kr 3995,- Kompnentsystem til å montere i dører/dashbord, f.eks Lil'wonder LS.60C til kr 1795,-. hvis du kjøper deg en 5-kanals forsterker så har du allerede en god platform å bygge videre på. Da kan du velge å kjøre komponentsettet foran aktivt eller koble på ekstra høyttalere bak i bilen og i tillegg til det så har du en egen bassforsterker som fint klarer å dra en 12" av ok kvalitet. I tillegg til dette så bør du kjøpe et kabelsett med alt du trenger av kabler til å koble opp forsterkeren, det har vi på tilbud til kr 495,- nå.

Dette blir litt over ditt busjett, men det er bedre å legge penger i en god forsterker og gode kabler nå og heller oppgradere med flere eller bedre høyttalere etterhvert når du får råd. I desember får du 10% rabatt på forsterker og høyttalerne, da er du nede i kr 5200,- + kabelsettet til kr 495,-. Men snakk med EngenAudio.com eller Autod.no, så kan det hende du får ennå hyggeligere pris av dem;)

CD-spiller regner jeg med du har fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertelig takk for god hjelp, den var meeeget opplysende, informerende og lærerik ;) men et spørsmål til angående forsterker, hva er 4 kanals og 5 kanals forsterker?

En 4-kanals forsterker vil ha, som navnet tilsier fire kanaler. Det vil si at den har fire høyttalerutganger, hvorpå du igjen kan koble til fire høyttalere. Den har altså 4 par av + og - innganger. Du kan med denne da drive f.eks høyttalere foran (to stk) og bak (to stk). Eller du kan brokoble den ene kanalen og oppnå mer effekt på denne mot at du da mister en kanal. Den blir da på en måte en 3 kanals forsterker. Fordelingen blir da f.eks. to høyttalere foran, og en sub på de brokoblede kanalene.

En 5-kanals forsterker vil ha samme systemet som over, bortsett fra 5 høyttalerutganger. Med andre ord kan du driver 4 høyttalere, såvel som en bass på den femte kanalen. Dette er ganske praktisk, med tanke på at du samler alt i en boks, men for de mer kresne blir det nok aktuelt å heller bruke en 4-kanaler til høyttalerne, og en monoblokk (forsterker med en høyttalerutgang, men mer effekt) på suben!

Håper dette nok en gang var behjelpende..

EDIT: Priser får du ved å ringe eller maile Anders. Prisen har han litt i hodet, hvis du kjøpe alt dette hos han. Vanker sikkert litt rabatter da vet du ;) :thumb

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en cd spiller, og den er jo helt ``grei``, en sony sak elns så jeg kan kanskje bruke den til jeg får no bedre? budsjettet på 5k, var bare ca, men må få bilen i hus før jeg kjøper meg anlegg synes jeg ;)

EDIT: glemte å spørre om den beste måten man fester en basser på, hva syns dere er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en cd spiller, og den er jo helt ``grei``, en sony sak elns så jeg kan kanskje bruke den til jeg får no bedre? budsjettet på 5k, var bare ca, men må få bilen i hus før jeg kjøper meg anlegg synes jeg ;)

Har du modellnr.? Evt. vet du om den har linjeutganger bak? (Røde og hvite utganger) I såfall hvor mange?

EDIT: Beste måten å feste en sub på er i en kasse!! :hammer Neida, men skjønte ikke helt hva du mente med spm? Hvis du mente kassen - altså hvordan du fester den så vet jeg at fler har gode erfaringer med ordentlig solid borrelås!!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har cd-spiller som har linjeutgang så ville jeg brukt den til du får råd til en ny. I dag får du en god cd-spiller med de mest nødvendige funksjoner fra 1500 + kr. Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe en 5-kanaler da du senere har mulighet å bygge videre uten å måtte bytte ut forsterkeren. Og når du får råd kan du kjøpe en bass og koble på uten noen større opperasjoner med å ha en ekstra forsterker el.l:)

Men gjør som GolfIV sier, ta en telefon til Anders eller Lars, de kan sikkert gi en meget hyggelig pakkepris. Kanskje de har noen demoprodukter som går ennå billigere også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har cd-spiller som har linjeutgang så ville jeg brukt den til du får råd til en ny. I dag får du en god cd-spiller med de mest nødvendige funksjoner fra 1500 + kr. Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe en 5-kanaler da du senere har mulighet å bygge videre uten å måtte bytte ut forsterkeren. Og når du får råd kan du kjøpe en bass og koble på uten noen større opperasjoner med å ha en ekstra forsterker el.l:)

Men gjør som GolfIV sier, ta en telefon til Anders eller Lars, de kan sikkert gi en meget hyggelig pakkepris. Kanskje de har noen demoprodukter som går ennå billigere også:)

Mange kloke ord fra Earthquake her, Limit3d!! Virker som om du skal få nok hjelp her hvertfall happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men da har jeg bare tre spørsmål igjen som jeg kommer på :D

Første: hva er den beste måten å fester en sub på, hva syns dere er best?

Andre: Hvordan brokobler man?

Tredje: Hvilke av disse oppsettene syns dere at jeg da burde gå for?

4-kanals forsterker

Monoblokk

Sub

4 høyttalere

eller

5-kanals forsterker

Sub

4 høyttalere

eller

5-kanals forsterker

Monoblokk

Sub

4 høyttalere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men da har jeg bare tre spørsmål igjen som jeg kommer på :D

Første: hva er den beste måten å fester en sub på, hva syns dere er best?

Jeg anbefaler alltid å skru basskassen fast, gjerne med hylle knekter el.l. Hvertfall hvis det er en kombi bil ala golf. Sedan så kan du nøye deg med borrelås.

Andre: Hvordan brokobler man??

Det er annvist på forsterkeren. Men som regel så er det bare å bruke + fra dene ene kanalen og - fra den andre.

Tredje: Hvilke av disse oppsettene syns dere at jeg da burde gå for?

5-kanals forsterker

Sub

4 høyttalere

Dette ville jeg gått for dersom ikke du skal overskride budsjettet ditt mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider