Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en gammel b230a er vel ikke no bedre blokk en b230et :p er vel stort sett samma :p

 

Samma shiten, bare at turboblokkene har uttak + innløp for olje til turbo mener jeg. Veit om mange som sitter å truger med b21a og b23a og b230a / b230E/F -blokk, inkludert meg selv... -Det funker like bra som de originale turboblokkene det :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma shiten, bare at turboblokkene har uttak + innløp for olje til turbo mener jeg. Veit om mange som sitter å truger med b21a og b23a og b230a / b230E/F -blokk, inkludert meg selv... -Det funker like bra som de originale turboblokkene det :)

 

alle b230 blokkene(av samme årsmodell) har samme støping om det er turbo eller ikke.Er bare ikke maskinerte oljekanaler til turboen.'

 

på b19/21 osv er der annerledes støping på en turbo vs sugeblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på b21 turboblokk VS b21a/e ?

 

en sugemotor har enkelt og greit ikke støpinga i blokka for oljekanalene tur/retur til turboen.ellers mener jeg de er like.

 

på en 230 blokk kan man jo bare maskinere opp kanalene slik at blokka blir helt lik ei turboblokk.Har selv fått gjort dette flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da var motoren i, modifikasjonene i orden og innkjøring i gang! :) Kommer noen bilder fra monteringen senere.

 

Slet litt med ladetrykket de første 2 mila...0,1 i ladetrykk er dødskjedelig. Fannt fram "skiver" og la under 1 stk 1,2mm skive under hver mutter, og fikk 0,2 i ladetrykk....litt lite.

la under 2 stk 1,2 skiver, som endre med 2,4mm, og fikk 0,4 i ladetrykk

 

Sa til meg selv at vi får legge under en skive til, så ender vi på 0,6-0,7. Dog, sånn ble det ikke! :op Etter den tredje skiva, la jeg merke til at jeg ikke fikk inn ei skive til... aktuatoren gikk ikke lenger ut! hehe :D

Og jada, trykket fikk fart på seg! Kan bekrefte at 1,3 Bar på 3.giret drar H****** mye bedre enn F'motoren!

 

Dette er ikke et sunnt ladetrykk for innkjøring, så må passe høyrefoten for å ikke lade for mye. Dog, har ingen tenningsbank eller ulyder på 1,3bar... merkelig? kjører 95 oktan tom...:confused:

 

Anyway, sliter litt med vannkjølingen til turboen....returslangen fra turboen spretter ut av "hovedslangen" inn til vannpumpa hele tiden... og den slangen er NY fra Pedersens Racing! Må lage en løsning som "Holder" på jobben tror jeg... om man ikke lar motoren stå og gå i 2-3 minutter etter parkering, hopper den av med en gang... :(

 

Men, driit grom lyd med åpent luftfilter... :D Over 0,6 bar, kommer en "hvine" lyd fra turboen, draget kommer no så jævelig, og man kan klinke inn neste gir. For en som aldri har prøvd dette før... det er nesten bedre enn sex :op hehe:D

 

Og, hvem sa man MÅ flytte batteriet? Passer fint som bare det mitt hvertfal! ;)

 

Bilder kommer etter helga!

 

Mvh

Lars FK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da var motoren i, modifikasjonene i orden og innkjøring i gang! :) Kommer noen bilder fra monteringen senere.

 

Slet litt med ladetrykket de første 2 mila...0,1 i ladetrykk er dødskjedelig. Fannt fram "skiver" og la under 1 stk 1,2mm skive under hver mutter, og fikk 0,2 i ladetrykk....litt lite.

la under 2 stk 1,2 skiver, som endre med 2,4mm, og fikk 0,4 i ladetrykk

 

Sa til meg selv at vi får legge under en skive til, så ender vi på 0,6-0,7. Dog, sånn ble det ikke! :op Etter den tredje skiva, la jeg merke til at jeg ikke fikk inn ei skive til... aktuatoren gikk ikke lenger ut! hehe :D

Og jada, trykket fikk fart på seg! Kan bekrefte at 1,3 Bar på 3.giret drar H****** mye bedre enn F'motoren!

 

Dette er ikke et sunnt ladetrykk for innkjøring, så må passe høyrefoten for å ikke lade for mye. Dog, har ingen tenningsbank eller ulyder på 1,3bar... merkelig? kjører 95 oktan tom...:confused:

 

Anyway, sliter litt med vannkjølingen til turboen....returslangen fra turboen spretter ut av "hovedslangen" inn til vannpumpa hele tiden... og den slangen er NY fra Pedersens Racing! Må lage en løsning som "Holder" på jobben tror jeg... om man ikke lar motoren stå og gå i 2-3 minutter etter parkering, hopper den av med en gang... :(

 

Men, driit grom lyd med åpent luftfilter... :D Over 0,6 bar, kommer en "hvine" lyd fra turboen, draget kommer no så jævelig, og man kan klinke inn neste gir. For en som aldri har prøvd dette før... det er nesten bedre enn sex :op hehe:D

 

Og, hvem sa man MÅ flytte batteriet? Passer fint som bare det mitt hvertfal! ;)

 

Bilder kommer etter helga!

 

Mvh

Lars FK

 

hei Lars.

 

gratulerer då:D *grønn av misunnelse*:\

 

Får du lagt ut en film av hvordan den går,ser ut og hvordan lyden er eller?:)

har du mulighet til å legge ut en deleliste over hva du har måtte kjøpt og prisen? hva blir det neste du skal gjøre med bilen?

 

And the final question: var det verdt alle de timene og alle de pengene du har brukt???hehe:)

 

Rog3R_740GL POWER!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, her går det unna folkens:D Må korrigere min forrige post, 1,5 bar er ikkeno problem om du glemmer høyrefoten. Veldig småskummelt ladetrykk! Trur wastegate'n er blokkert med skivene mine.

Fannt ut dette i et akselerasjons-felt... hehe, ingen BMW skulle ta meg :op og wolla... 1,5 bar på 4-gir!!! Syke mann, hjulspinn opp til 4 gir! Dro heldigvis Bmw'en da....:watchout

 

Ørlite problem

Har fått litt mer føling med bilen nå... har lugging rundt 0 punktet på turbotrykksmåleren. (Feks. criusing i 80 på 2000-2500rpm)

Noen som aner hva dette kan være? En litt "lunken" bensintrykksregulator?

 

 

Bensinforbruket er regnet ut til ca 1.1 l/mil på blandet kjøring under innkjøringen. (til de som ville vite det)

 

Skal legge ut litt en film og litt etterhvert.. men noen liste over hva som trengs kan jeg ikke ramse opp desværre. Man må se på hver enkelt prosjekt hva du trenger av deler... :)

En ting er hvertfal sikkert: Skal du ha 940-motor i en 740 UTEN å sette på hydrauliske motorfester, du bruke motorfestene fra den gamle sugemotoren din. Ellers blir motoren stående helt på skakke :op

 

Og ja; Det var Veldig verdt pengene! :D (Hvertfal nå i starten :op)

 

Mvh

Lars FK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er slem med motoren din jeg radial. Ville nok venta med å gi den så mye trykk. Men ingen i verden er mer nøye på innkjøring enn meg!

 

jeg vet... veldig,veldig slemt! skal fjerne ei skive i morra. Trykket er for høyt.. jeg sliter med å holde meg under 0,8

Får heller stille opp når Chip er i boks.. så får jeg kanskje like mye effekt uten å måtte lade så mye.

 

Er litt småimponert over intercooleren min.. .at den har holdt! Men, blir lettere for alt å leve når trykket går ned. Satser på 0,7-0,8 bar. Det får holde for meg.... må få fikset den "lugge" feilen, veldig ubehagelig å kjøre langt med.( må ha konstant ladetrykk eller stort vakum for ikke å få lugging)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme problemet på etn min med lugging! ender 2000 - 2500 omdreininger er den veldig vanskeli å holde "myk" når du slipper gassen i lave gir! 3 gir og nedåver! jeg mener det kan være en litt slarkete tomgangsholder!

 

kunne vært det og ja, men på en annen side ligger det i ordet; "tomgangsmotor"... dvs, den virker kun når gass-spjeldet er helt lukket, og turtallet er lavt som på tomgang. Så jeg har litt tvil på at det er der feilen er. Noen som vet noe mer om dette, så spytt ut :)

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne vært det og ja, men på en annen side ligger det i ordet; "tomgangsmotor"... dvs, den virker kun når gass-spjeldet er helt lukket, og turtallet er lavt som på tomgang. Så jeg har litt tvil på at det er der feilen er. Noen som vet noe mer om dette, så spytt ut :)

 

mvh

 

Hvordan eksos har du? Jeg hadde for mye motstand i eksosen min og da lugga den, ved 0-1 bar men kun ved pådrag.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår