Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

yes, da har jeg brukt over 20 min på å få disse helsikes bildene oppe å gå :op håper dere blir fornøyde.. hehe :)

 

Monteringen av motor tok sin tid, jeg og 2 kompiser holdt på i 16 timer i strekk for å få den inn, modifikasjonene tok sin tid, spesielt eksosen.

 

tomt motor-rom (vist tidligere)

 

Tomt_motorrom.jpg

 

 

 

Her er de gamle og sinnsykt mjuke motorfestene :op Fikk det travelt med de nye festene. Diesel-festene jeg fikk av Pedersen's Racing var helt på tryne feil! Ingen passa over hodet, så måtte fikse meg en nød-løsning fra en kompis som hadde 2 universal-fester til 240... disse passet dog helt strøkent på min, og er forsterket til å tåle 300hk. RAkk ikke ta bilde, men kan skimte festene på turbo-bildene.

 

Må også nevne at TURBO-motofester ikke passer uten å bruke hydrauliske motorfester! Måtte hente motorfestene mine fra den gamle F-motoren.. ellers stod motoren helt på skeiva og nesten dyttet inni høyre hjulbue forran.

 

gamle_motorfester.jpg

 

 

Her er nytt utløserlager montert... sleit Lenge med å få det på, så siste løsning ble å sette clutch-staget i skrustikka, lirke nedi lageret, og vri 90grader. Knasa bittelitt i lageret, men satt fint etterpå. Fannt liksom ingen prosedyre for å bytte det i haynes-håndboka.:shake Men, kom nå på, og funker helt fint nå! ;)

 

Nytt_thrustlager.jpg

 

 

 

Her startet forlengelsen av jordingen til dysene... brukte en 5x1,5 kvadrats strømkabel som ofte brukes på hengere etz + 1,5 kvadrat Krympekabelsko! funket helt supert! :)

 

ACFKLAI5aGka.jpg

 

 

 

Forkoblingsmotstand på plass på venstre forskjerm over tenningsmodul. vanlige krympekabelsko passa helt perfekt på sokkelen der :)

 

Forkoblings-motstand_montert.jpg

 

 

 

Så starta montering av IC og Radiator.

 

ACFNLAL5aGka.jpg

 

 

Måtte lage meg egene fester til IC som dere ser... :) fungerte helt supert! Brukte den ene gamle radiator-holderen og ett nedre feste på venstre siden, som dere ser på bildene.

 

Venstre_modda_IC-feste.jpg

ACFSLAQ5aGka.jpg

Nedre_fester_til_IC&radiator.jpg

 

 

 

Så var det tilpassing av eksos... fannt en simons-adapter fra den gang jeg satte på dette på bilen min.. den reddet meg! ;) Takk til en god sjel fra Hamar-området for nermest perfekt frontrør! ;)

Passer fint med en Katalysator imellom her;

 

her_passer_katen_fint.jpg

 

 

Slik ble resultatet, dog litt lav bakkeklaring.. men tror det skal gå greit, ikke merket noe enda.

 

katalysator_montert.jpg

lav_bakkeklaring.jpg

 

 

 

Fikk inn turbotrykksmåler; (ser ikke tallene no særlig godt i dagslys desværre, men tenningen er heller ikke på, så da ser man enda mindre :op)

Fornøyd med plasseringen, anonymt og tøft om natta! ;) Monterte for sikkerhets-skyld bryter på lyset på den (antenneforsterker-bryteren), slitsomt å ha masse lys i trynet når man skal på sene langturer der turbotrykk er uvesentlig.

 

ACFDMA15aGka.jpg

 

 

 

Da var motoren plutselig ferdig inni bilen :op (glemte å ta bilder av innsettingen)

 

Motor_ferdig_montert.jpg

 

 

 

Hvem f*** sa man flytte batteriet?? Passer fint som bare det der det står :)

 

Flytte_batteriet.jpg

 

 

 

På Første langturen gikk det så det sang.. hehe... med alt for høyt ladetrykk. 1,3 bar var der på 3000rpm, HELT uten tenningsbank på 95-oktan! merkelig ass.. Dog, trykket var for høyt, så fjernet den ene av 3 tykke skiver.

Wastegate-aktuatoren er fucked! Må ha ny og frisk.. på ingen skiver lader den 0,1bar... på 1 skive lader den akkurat det samme! på 2 skiver, lader den 0,4 maks, og på 3 skiver bånner den 1,5bar om du vil. Endte opp med 2 tykke skiver og to syltynne... da har jeg 0,4 bar opptil 3500rpm, før den drar seg opp mot 1bar i ekstreme tilfeller... fungerte ok fram til sveisinga i eksosmanifolden gikk til helvete her om dagen. Nå fiser det som i ei trompet under panseret, sveising er IKKE noe jeg anbefaler på støpejern over hodet! ( Se tidligere i tråden for å se bilder av sveisinga)

 

trykket justert;

 

Wastegate-aktuator_moddet.jpg

 

 

Fikk også en stygg feil under innkjøringa... plutselig kom det rare bankelyder fra motoren på tomgang, løp ut for å sjekke hva det var, og fannt til slutt synderen.

 

reimhjulet var Løst! doh Og jeg hadde selvsagt ikke med meg 24mm pipe!:shake

 

800x600problem-reimhjulet.jpg

 

Måtte taues hjem fra Manglerud en sen lørdags kveld.. det var surt :(

Kom hjem og fikk skrudd av hjulet dagen etter og sjekka tilstanden der nede.

 

problem-reimhjulet2.jpg

 

Så ikke alt for ille ut, tappen den skal festes på er slitt ned, men den kan fikses ved å bytte nedre reg-reimhjul ved neste reg-reim-skifte.

Sentrerte hjulet ca over streken etterpå, og dro til med 1,5m vektstang+ locktite på gjengene, så den ALDRI løsner igjen!

 

 

 

 

 

Nå i ettertid sliter jeg med totalt 4 ting; Ladetrykket, Oljelekkasje fra veiva bak(Et eller annet jeg har gjort galt under monteringen), fusking og eksoslekkasjen fra manifolden.

Satser på å få utbedra mest mulig så fort som mulig. Pakningen er første prioritet.. hater oljesøl!

Blir ny BTR, Manifold og Wastegate-aktuator så fort penga kommer inn igjen... kjørte 100 mil i innkjøring med 11,95 i bensinpris.. det ble pengesluk av det og :op

 

 

Enjoy! :hammer

 

Mvh

Lars FK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må også nevne en veldig trøblete vannslange fra Pedersens Racing.

 

Denne er helt ubrukelig i "orginal" tilstand..... den tålte ikke at jeg parkerte bilen med varm turbo over hodet! Poppa rett som det var ut av den tykke delen! Den er ikke festet med noe som helst, bare dytta inni! :hvaskjera

 

Måtte feste den med noe fort.. stod på en Bensinstasjon klokken 23 på en lørdag.. ikke akkurat herlig. Måtte kjøpe verdens dyreste kjølevæske, og superlim, og fikk limt dritten inn igjen! Siden den gangen har det bare siget litt ut av klemma, men det løste seg med å stramme til litt. Nå fungerer den ok, hvertfal hvis jeg lar motoren gå på tomgang ett lite minutt før jeg skrur av motoren.

 

Har for sikkerhets skyld, bestilt vannslange fra Iglebækk Bildelimport sammen med Eksomanifolden som også kommer derifra sent neste uke. Manifold koster der 2669,- mot 3389,- på volvo... måtte bite i det sure eplet med stram økonomi framover :(

 

Drittslange.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra bilder lars. men bilder av hele bilen?? :P

 

får vel fiksa problema på bilen din snart ;)

 

kommer...hehe :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens en sånn slange til deg med tiden. Må bare fikse litt først. :)

 

jeg har bestillt en alt.. samme som orginal fra volvo, satser på at den holder bedre :) Burde hvertfal det.. ellers får han påsan den tilbake:op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig om du tig er den manifoilen.. så skal det nok holde

 

Var det sveiser'n på verkstedet gjorde dette, han kunne greia si han, men kunne ikke garantere at det holdt. Trur det har sprukket Rundt sveisen, men kan ikke si sikkert... litt vanskelig å se inni midten på baksiden av manifolden der :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sveiser'n på verkstedet gjorde dette, han kunne greia si han, men kunne ikke garantere at det holdt. Trur det har sprukket Rundt sveisen, men kan ikke si sikkert... litt vanskelig å se inni midten på baksiden av manifolden der :)

 

Vanlig sveising nytter ikke på støpehjern. Må varmes opp så det blir rødglødende og så sveises med no spesial shit, mer enn det har jeg ikke giddi og brydd meg om hvordan man gjør det :)

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sveising nytter ikke på støpehjern. Må varmes opp så det blir rødglødende og så sveises med no spesial shit, mer enn det har jeg ikke giddi og brydd meg om hvordan man gjør det :)

 

ja.. han snakka om det han sveiser'n og, og at det hadde han ikke muligheten til.. hehe:) så han drev med noe annen sveising, mener det var TIG, og lappa sammen.. det holdt 80 mil :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så denne tråden tenkte jeg at jeg skulle bla fort igjennom og se

på bilder osv, endte opp med at jeg leste hver post igjennom 16 sider.

 

Må gratulere med ferdig motorbygg, og må si at du har vært flink med bilder.

 

Har kost meg igjennom hele tråden din, og lært en del samtidig. Ikke dårlig

 

Videre planer med bilen? Venter fortsatt på bilde av hele bilen ;)

 

Lykke til videre!

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår