Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Har slitt de to siste ukene med fusking på motoren.... så også etterhvert at forbrenningen var dåårlig, spytta ut en del sot.

 

Så, etter nøye tankegang og teoriprøving i hodet mitt, kom jeg fram til at det er bensintrykket det må være noe galt med. Prøvde en nesten ny LMM uten forandring, 3 forskjellige temperatursensorer til hjernen uten reaksjon over hodet.... en ny bensintrykksregulator måtte prøves ut!

 

Bestemte meg for denne BTR'en fra Kimmit Sport.

 

fuelpressurer2all.jpg

 

Det er en helt clean 1:1 justerbar BTR til en alright penge (800,-), ser også jævla bra ut spørr du meg :op Bare se resultatet til slutt.

 

BTR'en må settes opp i serie med den gamle, men dette er ikkeno problem, den orginale BTR'en er så og si deaktivert og har full flow ,siden den ikke får hverken trykk eller vakum lenger. (Slangen kobles bort)

(Dette er noe jeg TRODDE, les lenger ned for korreksjon av denne teorien :))

 

Ny_BTR_montert_i_serie.jpg

 

Her er'n litt close up..

 

Ny_BTR_montert_i_serie_close.jpg

 

Her er'n justert riktig i forhold til -0,8 på turbotrykksmåler'n... altså 2,2.

Ny_BTR_montert_i_serie_i_funksjon.jpg

 

 

Resultat;

BTR'en var løsningen... jeg aner ikke trykket jeg hadde med den orginale, men kjørte med 3,3 i grunntrykk første turen.. og merket ingen forskjell egentlig, fuska akkurat som før, noe som sier meg at den Orginale BTR'en ladet for høyt trykk, noe som skapte VELDIG rik blanding.

Etter grunntrykket ble justert ned til 2,8-3,0bar ble motoren 99% luggefri :) Soter knapt nok noen ting lenger.

 

Turbotrykket har dog dalt ca 0,3 bar på 4000rpm som følger av mindere bensin som forbrennes... det DRITER jeg i, enn sålenge :)

 

Case solved! ;)

Planer

 

Kommer Eksosmanifold til uka, neste uke der kommer ny WG-aktuator fra Turboperformance... så chip'es det og trykk kan skrus opp på koselige nivåer :)

 

Mvh

Lars FK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bra du fant ut av det. hvor mye turbotrykk har du planer om å kjøre på?

 

må bite i det sure eplet og si jeg vil ha 1,3 med "grüm-chip'en" til Turboperformance.... planen var egentlig 0,9 med Ecotrim, men ser at EcoMax blir tingen med såpass ladetrykk.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må til å arrestere deg litt på den BTR saken din... i alle fall om du har gjort det slik det ser ut for meg. Du kjører nå bensinen fra fuelrailen din gjennom orig. BTR uten noen vakuumslange innkoplet, og videre gjennom den justerbare?

 

I så fall så vil da etter all sannsynlighet følgende skje: Du får 3 bar bensintrykk pga orig. btr'en, i tillegg til at du lager 2.2 bar i returslangen, dvs at du har 3bar+2.2bar=5.2 bar på tomgang, og et grunntrykk på 6 bar med begge to innkoplet...

 

Du har ikke noe høyere bensinforbruk og latere motor nå vel?

 

Men med så høyt bensintrykk skulle man tro at motoren ikke ville gå? Joda - Det gjør den - har selv kjørt med 7 bar grunntrykk pga dårlig måler... at bilen ble lat? joda. 1.3 bar ladetrykk og gikk som en orig. 740tic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må til å arrestere deg litt på den BTR saken din... i alle fall om du har gjort det slik det ser ut for meg. Du kjører nå bensinen fra fuelrailen din gjennom orig. BTR uten noen vakuumslange innkoplet, og videre gjennom den justerbare?

 

I så fall så vil da etter all sannsynlighet følgende skje: Du får 3 bar bensintrykk pga orig. btr'en, i tillegg til at du lager 2.2 bar i returslangen, dvs at du har 3bar+2.2bar=5.2 bar på tomgang, og et grunntrykk på 6 bar med begge to innkoplet...

 

Du har ikke noe høyere bensinforbruk og latere motor nå vel?

 

Men med så høyt bensintrykk skulle man tro at motoren ikke ville gå? Joda - Det gjør den - har selv kjørt med 7 bar grunntrykk pga dårlig måler... at bilen ble lat? joda. 1.3 bar ladetrykk og gikk som en orig. 740tic...

 

ja, jeg er helt enig med deg! :) Trodde jeg hadde for LAVT bensintrykk til å starte med.. derfor jeg seriekobla :) Dog, når jeg seriekobla, og grunntrykket på den andre BTR'en var 3,4bar, gikk motoren akkurat som før... fuska og stod i. Først når jeg senka trykket til 3 bar i grunntrykk på den Eksterne BTR'en, så gikk den klokkerent uten lugging... Men, ja, er som du sier... burde vært rimelig heftig trykk nå, hehe, men forklarer alikevel ikke hendelsen min med fusking selv med 3,4bar på ekstern BTR... :S

 

Og ja.. bilen ble betydelig latere... hmm...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt være orig. btr som er føkka også... prøv å lage deg en adapter som du putter inn i orig. fuelrail, og med slange direkte til den nye justerbare...

 

 

Har allerede kastet meg på jobben... ;) kommer forhåpentlig vis tilbake m godt resultat senere:op Takk for tipset! Fint å få andre inputs;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå tror jeg kanskje jeg har dritti meg litt ut med bilen min. Jeg har justert den så den holder 3,2bar trykk på fuelrailen ved tomgang. Opp mot 0bar har den vel nærmere 4 bar på fuelrailen. Kanskje derfor den hakker litt. Skal jeg justere den ned til 2,2 bar da eller? Siden den går på -0,8 bar på tomgang.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, godt flere finner ut at de kjører for høyt grunntrykk :)

 

Fikk montert på en adapter i dag for å fjerne orginale BTR'en, og måtte justere ned trykket litt igjen...hehe... wolla, 110% luggefri!

Ser ikke heeelt "optimal" ut selve innfestings-løsningen, men skal love at den sitter GODT! :) Skal få maskinert egene skruer til den etterhvert, så EU-kontrolløren ikke sitter å lurer fælt :op Må ha en halvparten så tykk mutter enn vanlig for å få den mellom adapter og festebraketten, men dette funker fett enn sålenge.

Måtte benytte meg av en std O-ring i flensen mellom Adapter og fuelrail... er kun frest ut et 1mm spor i den stooore blanke flata der, ingen "pinne" å stikke inn.. men tetter helt fint!:)

 

Ny_BTR-adapter_montert1.jpg

Ny_BTR-adapter_montert2.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår