Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor mye NM strammet du toppen med?

 

Husker ikke helt 100% verdiene, men det står forran på prosjektet her. En 3-stegs prosedyre.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det tilpassing av eksos... fannt en simons-adapter fra den gang jeg satte på dette på bilen min.. den reddet meg! ;) Takk til en god sjel fra Hamar-området for nermest perfekt frontrør! ;)

 

Frontrøret/downpipe`n passa greit?:)

 

Funnet ut hva som har skjedd med maskinisten enda da?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontrøret/downpipe`n passa greit?:)

 

Funnet ut hva som har skjedd med maskinisten enda da?

 

Frontrøret passa helt perfekt! ;) Det har jo "orginale" vinkler da, så å ettermontere universal-kat'en min ble noe plundrete, men det gikk akkurat!;) Passa RETT på turboflensen, og er tett som bare det :) Men har aldri i verden sett tykkere/solid frontrør! :op Veggtykkelsen på røret er tett opptil 2mm! hehe:D

 

Tilbake til maskinisten, så er ting noe uvisst enda. Tauer'n hjem fra Gardermoen i morgen, også går toppen av på søndag en gang... får komme tilbake med hva som har skjedd. HÅPER jeg slipper å ta ut motoren igjen& at det kun er toppen som er ødelagt, men time will show.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontrøret passa helt perfekt! ;) Det har jo "orginale" vinkler da, så å ettermontere universal-kat'en min ble noe plundrete, men det gikk akkurat!;) Passa RETT på turboflensen, og er tett som bare det :) Men har aldri i verden sett tykkere/solid frontrør! :op Veggtykkelsen på røret er tett opptil 2mm! hehe:D

 

Tilbake til maskinisten, så er ting noe uvisst enda. Tauer'n hjem fra Gardermoen i morgen, også går toppen av på søndag en gang... får komme tilbake med hva som har skjedd. HÅPER jeg slipper å ta ut motoren igjen& at det kun er toppen som er ødelagt, men time will show.

 

Kan høre ut som topp/stempel tøys, med tanke på ladetrykket og bensina den fikk. Ettersom den fikk for mye bensin når du ikke hadde en lambda som fungerte optilmalt, for så senere og få en som fungerte normalt og ga for lite bensin ved det ladetrykket. Dermed var ikke dette et probelm når lambdaen ikke var i orden. If you see what I mean :) Lambdaen justerer jo bensin og luft blandinga :) Men er jo leit da..

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du sier noe der Iversen! kan være blandinga som ble "litt" for lean ettersom lambdaen nå endelig funket... Har så og si "fått" en 530-topp av en kompis, som han ikke ville ha lenger siden han har satt på 531 på sin FK-motor. Så topp er ikke store problemet å få tak i... må planslipes, etz igjen. Jeg HÅPER stemplene/blokka er fin(e) og hel(e), skal hente bilen hjemover nå,skru i morgen... ork:op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drive og lese og ko til der om btren. hadde du gidda og laga ein liten tegning kordan den skal koblast?

 

Det er utrolig enkelt, kan lage en liten tegning senere, har ikke tiden til det nuh:) Men, igjen; Det er veeeldig enkelt. Retur-røret skal på i bunn av BTR'en. Trykket fra fuelrail skal rett inn på 90-graderen, og det tynneste røret skal ha den gule slangen med trykkluft/vakum fra orginal-nippelen på innsugsmanifolden fram til BTR'en.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, da har jeg skrudd litt og mest sansynlig funnet problemet til alle mine bekymringer...hehe :op

 

Slapp å ta av toppen, etz... trur heller dette er problemet ;)

Øvre-regreimhjul har tydelig vis løsnet og slitt av tappen inn i kamakselen... og wolla, så har man dårlig med rotasjon på kam'en.

 

Fikk tidlig misstanke da kamdrevet i ØDP på sylinder nr 1 stod 180grader feil :op Men, nå er det altså bekreftet :)

 

DSC00647.jpg

DSC00645.jpg

DSC00646.jpg

 

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det nå..hehe, må få ut restene av den gamle splinten, men vet ikke helt hvordan.. eventuelt bytte kam..? Tar gjerne imot tips her.. :)

 

mvh

Lars FK.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. skal som sagt slippe unna det problemet på 530 og 531-topper... ellers hadde jeg ikke vært så letta gitt :op

 

Men, hva burde jeg gjøre tro? ta ut kamaksel, få dreid ut splintrestene ( må vel fort det, trur dette sitter!) og få satt inn en "oversize" splint? Eller bytte kam?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår