Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har undersøkt litt nå, og det virker som det enkleste og kanskje beste alternativet vil bli en TD04HD-15G turbo fra 93-96 Volvo 850 T5. Disse har rett avgasshus, flens-tetting som går rett på orginal-downpipe.

 

Eneste man må gjøre ekstra er å snu Kompressorhuset ( Noe man må på samtlige av disse 5'erne til volvo), og bygge en adapter for wg-aktuatoren m'm

 

Høres ikke det greit ut tro?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel samme med 16T også vil jeg tro.. får de med rett avgasshus, og ser ikke bort ifra at de passer på downpipen... er ikke noe problem å sveise om den heller, for å få den til å passe på en 16T.. På 16T vil jeg også tro at man må snu kompressorhuset..

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel samme med 16T også vil jeg tro.. får de med rett avgasshus, og ser ikke bort ifra at de passer på downpipen... er ikke noe problem å sveise om den heller, for å få den til å passe på en 16T.. På 16T vil jeg også tro at man må snu kompressorhuset..

 

Ja, man får de med rett avgasshus, problemet er bare at da er det ingen kon-flens der lenger.... men en labyrint-tetning, og den er visst større enn 2,5"... 2.75" eller noe, så da må jeg bytte downpipe også. Derfor 15G-turboen er mest aktuell... :) Mambo sier det samme selv, at 15G fra 850 T5 har rett avgasshus med konflens bolt on på 940 downpipe.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da var turboen i hus!

 

Jeg sa litt feil i telefonen, så jeg har fått en -16t turbo isteden for 15g.... men det gjør ingenting! de er helt identiske spørr du meg!

 

Her er'n;

 

Innsug

ny_turbo_front.jpg

 

 

Turbo-Tag;)

ny_turbo_tag.jpg

 

 

kon-flens på 2,25", noe som er bolt on på 940 downpipe;) m'm

ny_turbo_konflens_bak.jpg

 

Presatt for 1 bars ladetrykk....m'm

ny_turbo_1bar_wastegate.jpg

 

 

 

Skal få borrett opp/ moddet de nederste skruene på flensen, og få snudd kompressorhuset og laget meg nye braketter iløpet av uka håper jeg.

 

Så blir det kanskje montering på lørdag eller søndag... ;)

 

Noen som har prøvd å montere med sneglehuset nedover? hadde gjort ting mye enklere med wastegate'n....:peace:

 

Mvh

lfk

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, splitta turboen på jobben i dag... og fjerna styrepinnen til kompressoren, og har dreid ting "ca" riktig nå trur jeg ;) (Sammenligna med en Garrett-turbo liggende til en 940) Skal få sveiset på 2 stk gjenga alu-hylser på kompressoren der wg-aktuatoren skal stå, så blir det ganske bra dette:)

 

trur jeg må koste på meg nye bolter og muttere til grenrør og downpipe...hvertfal muttere! De gamle låser utrolig dårlig...hehe:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressorhus vridd, og lager-enheten satt ca likt som en garrett T25... blir det feil ift trykk og retur-rør, så kan jeg slakke litt av på v-bånd klemma, og rotere kompressor og lager-enheten.

 

ny_turbo_vridd_og_montert.jpg

 

 

 

Borrett opp gjengene til gjengetappene som 850 bruker...(egentlig Galskap å borre i mange tusenlapper men...)

 

ny_turbo_borret_nye_hull.jpg

 

 

Og siden interessen for tråden er litt liten om dagen, så kanskje denne hjelper litt fra Sports Illustrated :op hehe:D

 

 

 

 

Montering av turbo skjer til uka.... blit bytte av hovedfòringer til bære-armen bak i morgen... noen som vet om det er mye jobb el? hehe.. så jeg kan anslå tid ;) MÅ gjøres ass..

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir morsomt å se bremsepapirene etter at den nye turboen er montert :thumb Satser på å få satt bilen på rulle innen et par ukers tid.

 

Fôringene er bytter rund baut nå ja... ble kvitt en hel haug med slarke-lyder i bakakselen, hehe :): Var ikke så mye stress akkurat, men du MÅ som sagt har tilgang til presse på minimum 10 tonn. Også er det litt jobb å skru ut og inn selve moment-staga... disse sitter i spenn når bak-akselen henger, og skapte en god del klunder for meg.. ellers var det planke-kjøring :):

 

Driver å lager meg wg-aktuator-brakett på jobben nå... i 6mm stål, med liten forsterkning. trur den kan bli veldig,veldig bra... så skal ta vare på Malen min, så kan jeg muligens lage flere ved en senere anledning, om det passer bra i bilen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er wg-aktuatorbraketten ferdig, ble et ganske greit resultat :): "Perfect alignment" mot waste-gate'n hvertfal ;)

 

wg-aktuatormod.jpg

 

 

Det som blir spennende... er hvordan braketten kommer til å kollidere med oljetrykks-røret. Noe sier meg at bolt-festet på aktuator-braketten på turboen min ligger akkurat i leppa på hjørnet der...:shake

Så vi får sjå kor d går...!

 

ACFDGAeua44H.jpg

 

Eventuelt må jeg prøve å bøye litt på detta røret...prøve å varme det litt med varmepistol og bøye det.

 

Montering skjer i morra.. sammen med oljeskift.

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye du gav for snurra? den er helt ny eller? så rimelig "fabrikk" ut braketten din og;)

 

men du sier minimum 10-tonns presse på de foringene!? jeg dreide foringer i polyuretane til de to vridningstaga på min, og de store, pleier etter hva jeg har forstått være delt i 2, men når jeg driede gav jeg bare faen å dride en hel(du kan jo se bilde i tråden min som blir lagt ut om 2sek) og de dreide jeg med GOOOOD presspassning, og da kom jeg opp i såvidt 1 tonn! sikker p åat ikke mannometeret på pressa de viser litt feil? *eller på mi;)

 

når kommer truetracen i da? når den tid kommer regner jeg med du vil bytte alle 4 lagrene, det kom på 2.500,- med litt rabatt, bare så du regner med det og i prisen, og låseringen på stikkaksel-lageret bør du overlate til volvo, de har vist en doning som fikser det, prøvde først selv, men det var umulig! så når volvo tok det,(gratis forresten) brukte de over 1tonn før den slapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår