Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hvor mye du gav for snurra? den er helt ny eller? så rimelig "fabrikk" ut braketten din og;)

 

men du sier minimum 10-tonns presse på de foringene!? jeg dreide foringer i polyuretane til de to vridningstaga på min, og de store, pleier etter hva jeg har forstått være delt i 2, men når jeg driede gav jeg bare faen å dride en hel(du kan jo se bilde i tråden min som blir lagt ut om 2sek) og de dreide jeg med GOOOOD presspassning, og da kom jeg opp i såvidt 1 tonn! sikker p åat ikke mannometeret på pressa de viser litt feil? *eller på mi;)

 

når kommer truetracen i da? når den tid kommer regner jeg med du vil bytte alle 4 lagrene, det kom på 2.500,- med litt rabatt, bare så du regner med det og i prisen, og låseringen på stikkaksel-lageret bør du overlate til volvo, de har vist en doning som fikser det, prøvde først selv, men det var umulig! så når volvo tok det,(gratis forresten) brukte de over 1tonn før den slapp

 

Turboen er helt ny ja, eventuelt overhalt...er ikke helt sikker, kommer fra Svensk Turboservoce. Kjøpte den av Iglebækk for 7400,- m/garanti.... også la jeg til en 1 bars trykk-klokke så jeg endte på 8 lapper med frakt.

 

10 tonns-presse ja! hehe, de svære på moment-staga trenger du knapt nok press på..de er jo 99% gummi, og er de letteste fôringene å bytte.

 

Men fôringene i forstillinga, de sitter derimot MYE hardere. I Caster-staga mine måtte jeg opp i 9 tonn før gamle fôringen slapp taket, og da smallt det no grassalt! hehe :):

 

Må nok bytte hjul-lagerene snart hvertfal... hører det er slakk i dem, og særlig når man bytter hjul... så da skal jeg vurdere sperre :): Dog, finnes grenser på hvor mye jeg legger i denne bilen her. Vurderer å kjøpe meg en 940GL og hive denne motoren i den, og truetrack ville eventuelt blitt påkostet DEN bilen. 740'n begynner å få rust-angrep jeg ikke ser lyst på, derfor jeg vurderer det sånn;) Men det er gøy forde da...hehe... spesielt å overraske frekke bimmere :D *lættis*

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir bra dette her!

 

Hvordan synes du egentlig det er å kjøre med de biltema bremseskivene?

 

Har du presse, eller fikk du noen til å hjelpe deg?

 

Jeg tenker på å bytte litt foringer selv, men mangler presse...

 

Biltema skivene er helt ok de ass, hatt flere harde nedbremsinger med de, og de er fremdeles uten ubalanse eller noe :) Sålenge du ikke kjører racing, så trur jeg skivene der er helt ok... koster hvertfal halvparten av 1 skive ellers.

 

Jeg har ikke presse, jeg har tilgang på det på jobben :) Du klarer det alene, men kjekt med 2 i enkelte tilfeller om fôringene sitter så jævelig at du må henge deg i armen til pressa liksom :) Men, som sagt så går det helt greit alene og, bare husk på at pressa burde klare 10 tonn.

 

Lykke til!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er turboen montert folks... :):

 

fikk som jeg tenkte meg, problemer med oljetrykks-røret... dette måtte bøyes, og jeg er glad jeg tok med meg bøye-verktøy fra jobben..hehe :):

 

ACFSRAq_aa9a.jpg

 

 

Som dere ser ligger nå røret inntil braketten, men det er ikke bevegelse i hverken brakett eller rør, så det skal gå fint. Avstanden til eksosmanifolden er heller ikke noe man skryter av, men det er ca 8mm klaring der.. og det er full flow av luft forbi i dette området hele tiden, så varmedisen får neppe tak i hverken rør eller brakett.

 

 

800x600ACFERAc_aa9a.jpg

 

800x600ACFPRAn_aa9a.jpg

 

 

Turboen var ellers heeelt bolt on, alt andre passet som et skudd :):

 

turbomontering_ferdig.jpg

 

 

 

Forsjellen..

 

Forskjellen mellom 13c og 16T for min del ble Momentet på lave turtall. dette gikk drastisk opp... så når jeg "drifter" med det ene bakhjulet mitt (lol) kan jeg variere mellom 2500 og 3500rpm uten større problemer.

Toppeffekten er den samme på 1 bar som det var...men jeg har konstant drag fra 2700 og opp til turtallsperra på 6000rpm :): jeg har også fått en sykt mye grovere "sugelyd" i turboen, men også en dump-lyd som ikke akkurat er noe man skryter av...hehe "fahhhh.."

 

Var det verdt det? Tja... jeg har på følelsen av at noe holder igjen motoren litt.... intercooler eksos... vet ikke helt, men bilen er blitt mye bedre å kjøre med denne turboen hvertfal... mye snillere, men fremdeles like sprek!

 

mvh ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg bare skulle poste at girkassa har rasa totalt...

 

criusing med dama i 50 gjennom en litt skarp S-sving i 50... med litt gasspådrag i 3 gir for å holde farten. Kom opp over en liten kneik, og ladetrykket kom bittelitt.... BANG! Så ingen gir over hodet virker lenger, og jeg har en skikkelig rapelyd i girkassa når jeg triller. Mest sansynlig er det inngående aksling eller noe som har gått til helvete, kanskje utgående, er hvertfal vanvittig tungt å dytte og trekke bilen, hehe.

 

Bilen er nå taua hjem til fatter'n og står i låven, så flaks jeg har reservegirkasse, for AKKURAT slike tilfeller..hehe :): Skal monteres i morgen.. skal dra av den gamle i kveld. Blir M47, men bedre enn ingenting. Skal kikke etter Getrag-løsninger, har nemlig en getrag 5 minutter unna, komplett med adapterplate og clutch for 5 lapper... men det er litt penger å legge i :) Så vi får se.

 

blir bytte av simring på veiva samtidig.

 

Good night folx :hello:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik; Ja, 5k for getrag 265 er billig, hvertfal MED clutch og adapterplate, så vurderer det veldig,veldig sterkt... spørsmålet er bare om jeg har lyst til å spandere enda mer penger på denna gamle doningen..hehe :) MEn har nok ikke så mye valg skal jeg ha såpass med krefter over lang tid.

 

hehe, til dere som tydelig vis ikke vet det, så har jeg M47 kasse på bilen, ikke M46, ellers hadde jeg misstenkeliggjort OD øyeblikkelig ;)

 

Kan nevne at gamle kassa lakk olje, og hadde mange stygge biter i seg;

 

Girkasse_lekker.jpg

 

 

Spon... hehe.

 

magnetplugg.jpg

 

 

 

Fannt 9 slike...:thumb

 

spon_i_girkassa.jpg

 

Reservekassa er montert nå... sammen med ny simring, men visst faen lekker det av motoren enda. Trur det er fordi jeg klarte å ødelegge bunnpannepakningen når jeg var under der, og rengjorde alt for dårlig før jeg hadde på silicon. Så skikkelig rengjøring må fram neste gang, skal det bli noe stell på lekkasjen.

 

Fikk dog kjempeproblem når jeg hadde kjempa for å få i den "nye" kassa da,hehe... Oljepåfyllingspluggen!

 

ACFVCAkdaa6B.jpg

DSC00826.jpg

 

Endte med at kassa måtte ned igjen...:fatality: Også fikk jeg borret ett hull i den tværs igjennom, og kjørt inn en eller annen litt spesiell form for grisepikk. DA slapp den... ny plugg henta jeg fra gamlekassa.

 

Bilen går merkelig nok veldig bra med den nye kassa.... trur det var noe alvorlig galt med den gamle, for nå går den enda bedre...:hello: Noe positivt i dette og...:thumb

 

Men, vi får se på Getrag nå framover... det BLIR neste post på lista.... får styggvondt i ryggen av å bytte girkasse uten bukk, så det gidder jeg ikke så mange ganger :):

 

 

OG!

Til alle som vurderer å kjøpe Diesel-motorfester fra Pedersens; Slik ser de ut, og de passer IKKE til volvo 740.

 

Feil_motorfester.jpg

Feil_motorfester2.jpg

 

Legg spesielt merke til det nederste motorfestet, det er ikke mulig å få det til å passe, belive me!:)

 

 

Mvh

Lars

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle du velger getrag da, så må du forlenge spakstellet 10 cm, og bruke en m47 mellom aksling med hardykobling. :)

 

i know... fatter'n og jeg har nettopp kjøpt oss skikkelig MIG-apparat nå, så sveising av spakstell er det minste problemet :thumb

 

Kikker på å lage en tykk adapterplate jeg kan sette på utsiden av utgående aksling på girkassa.. helt rund selvsagt, og helt plan, ca 2,5-3 cm tykk....så blir det smooth, og jeg slipper å forlenge mellomakslingen ;) M47-mellomaksling og hardykobling sitter det jo på bilen fra før av, så det er ikkeno prob. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vi har akurat samme problem med påfyllingskruen. jeg har prøvd nesten alt. ender bare opp med at hode på bolten blir midre og mindre. er det ikke plass til å borre mens den står på ?

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vi har akurat samme problem med påfyllingskruen. jeg har prøvd nesten alt. ender bare opp med at hode på bolten blir midre og mindre. er det ikke plass til å borre mens den står på ?

 

Vel, hvis du har en veldig liten 90graders drill, så er det vel mulig, men det er joggu ikke enkelt! jeg prøvde å borre på skrått innover i skruen (Ble skrått uansett egentlig..heh), men du må presse på såpass hardt at borret bare knekker.

 

Jeg vil påstå det er enklere å ta ned kassa og få ut påfyllings-skruen når kassa er ute. Tok meg 4,5minutt når kassa var ute.. og brukte over 30 minutter på forskjellige løsninger under bilen.. før jeg fannt ut at kassa rett og slett MÅTTE ut.... Du skal jo banke inn den jævla splinten/grisepikken også, og DET er det hvertfa ikke plass til.

 

Så, sett av 6-7 timer, løsne boltene som går fra Hardykobling til girkasse (KUN de 3 som går til kassa, ikke de 3 til mellomakslingen), koble fra spakstellet (en umbraco-skrue og En liten Segering), clutchkabelen, boltene rundt motoren og heng opp starteren et lemplig sted. La det stå i 2 løse bolter, en oppe og en nede. Løsne rammevangen der og girkasse festet... senk så girkassa nedover (Motoren vil tilte bakover, så er en fordel å skru av fordelerlokket.) til motoren møter gummi-klossen under bunnpanna, da står motoren fint. Løsne de to løse boltene, og trekk kassa ut.... etter å ha prøvd dette et par ganger, er det gjort på 20 minutter. Dog, jeg har kun prøvd på M47... M46 er kanskje bittelitt annerledes, men i prinsippet lik :) Montering skjer i omvendt rekkefølge.

 

Gl!:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite triks som funker bra på ihelskrudde påfyllingsskruer: Sveis på en bolt i størelse m8 eller m10 med lengde på en cm eller to. Vent til sveisen blir kald å bruk muttertrekker. Da kommer den tvert. Ikke bruk skralle eller fastnøkkel for da løsner det oftest i sveisen. Jeg kjører rundt med en liten bolt på bakaksel-lokket mitt. Ingen som ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår