Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Har nå lest igjennom hele prosjektet ditt. Må si du har gjort en god jobb. Kipt med den kassa forresten. Ville gått for getrag. Er billig og gode kasser. Verd det arbeidet det er å modifisere den til volvo. Hold oss oppdatert.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Fighter! Håper du fikk nytte av det jeg har skrevet, det er noen sider her ;) :)

 

Har ikke fått skrevet så mye her i det siste... har prøvd å krangle til meg noen penger av han fyren, men det ser ikke ut som om det skjer noe. Jeg anser de penga som "borte"... men faen så surt. Siste gang jeg handler privat i sverige hvertfal... lest mye på TPC etz, og er MYE useriøse folk der. Kan blandt annet nevne at det var en som skulle selge "originalt Enkeltmassesvinghjul" til M90 fra en 96mod 940 turbo.

De som har hue på rett plass, vet at M90 kom aldri med enkeltmasse-svinghjulet ( Det jeg har), så han juger fra ende til annen.

Sånne folk kan gå dit pepper'n gror og bli der.... møkkafolk ass!

 

Tilbake til girkasseproblemet mitt! ;)

Har fått en løsning nå, og gått til innkjøp av en del deler som skal på innen 2-3 ukers tid:

 

- Komplett M90 fra 1998 med 173 000 på telleren. (M/mellomaksel, kompl. oppheng, girspak og utløserarm) 6000,- Privat

- Komplett Hydr. Clutchoverføring fra 940GL (m/Master, slave, pedal, slanger+++) 1000,- Kongsvinger bilopphøgging

- Volvo 850 2,5-20V Clutchlamell (228mm, 20 splines, passer rett på M90) 1065,- Mekonomen m rabatter.

- M90 Utløserlager. 350,- Torshov m rabatter

- 2 Liter Castrol Edge 5-30W for M90 kassa. (Kassa skal ha 1,6l med motorolje faktisk iflg Autodata) 189,-/L

 

 

I tilleg skal det:

- Byttes nye klosser forran og få satt på antiskrikebelegg (Faen som bremsene skriker) ca 220,- m min rabatt på torshov

- Bytte Svinghjuls-sensor ( Koster 289,- hos mekonomen folkens!!!! :D)

- Bytte olje på motor... blir nå Synt. Valvoline 10-60W Racing. Pga det VIL bli mye høyt turtall og spinning i vinter, og da er faktisk ikke 5-40 så veldig bra lenger over tid.

- Byttes bakhjuls-lagere (grue seg....huff!)

- Bytte Indre styrestag og Endeledd.

- Bytte servopumpe... min er VELDIG dårlig om dagen...hehe, sliter litt med å svinge etz noen ganger.)

 

Også MÅ bilen inn på visning og EU-kontroll etter alt dette er gjort.

Har en del jobb forran meg... så er bare å stå på trur jeg....det er nå man ikke skulle hatt dame :op Men,men... må ha noen fiine avbrekk iblandt;) hehe

 

Stay tuned... kommer picks litt senere!;)

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av bakhjulslager er veldig enkelt, så ingenting og bekymre seg over :)

Bare så du vet det :)

 

levere stikkakslingene på volvo..? jeg hadde hvertfall ikke kjangs i helvette å få de av når jeg satt i truetrac.. lagerbanene å det som sitter i selve akslingen er ike problem, men de på stikkakslingene.. han på volvo sa han maksa den der pressa de bruker, og da seig det såvidt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

levere stikkakslingene på volvo..? jeg hadde hvertfall ikke kjangs i helvette å få de av når jeg satt i truetrac.. lagerbanene å det som sitter i selve akslingen er ike problem, men de på stikkakslingene.. han på volvo sa han maksa den der pressa de bruker, og da seig det såvidt av

 

For og ta dem av så borrer man et hull på 6mm(?) midt i den ytterste låseshiten. Ca halvveis ned i den. Så bruker man hammer og meisel.Den sprekker den og detter av. Ved montering igjen må man nok ty til pressa på volvo, det jeg gjorde ihvertfall :) Men veldig enkelt.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..hørtes ikke så fælt ut det! Skulle ønske noen hadde en bra prosedyre på det... for Haynes-håndboka sier meg ikke stort gitt.

 

Jeg har tilgang på presse, er bare å lage meg en passende adapter til lageret , så skal jeg nok få på "det" igjen.

Men, siden det er en krympering på yttersiden der, skal den ikke bare forvarmes? Så smyger den på?

 

Og olja i diffhuset, må det tappes? Har aldri sett inni en slik bakaksling, men ser for meg at det flyter olje i hele akslingen...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du legger akslingen på to krakker, så får du den til å ligge med lokket oppover, skruer det av, så er det bare å vrenge den opp ned over en stor gryte.. nytter ikke å nøle, da blir det bare søl..

*husk den påfylling/nivå skrua sitter jo under halvparten på lokket, så den er ikke halvfull engang.. mener å huske det er 1.8 liter som går på..

 

og ja det går jo an det å borre de opp sikkert.. det tenkte ikke jeg på engang.. jeg tok de bare med sammen med nye lagre, så fiksa en kar det der for meg gratis..skulle egentlig betale en 200lapp pr., men når jeg fortalte om drevsperre og FT/M90 i 740, hadde han sansen for det,så da fikk jeg bare et klapp på skulderen, god helg og lykke til! hehe

 

hvis du skal ha nye lagre på difen og, legger du diffen i frysen en stund til den er godt nedkjølt, så sjokkvarmer du lageret, og vipper det av med skrujern, til du får armene til avtrekkeren under.. og på igjen, kokte jeg lagrene i olje, og klinket de på..lett som bare det.. men husk å sett på shimsa igjen! glemte det på ene sida jeg så måtte av igjen på halvveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Driver å monterer M90 nå, men har møtt på et par problemer da selvsagt, hehe.

 

Først og fremst, så passer IKKE en Volvo 850-lamell "perfekt" i et M46/M47 svinghjul. Navet på 850-lamellen er ca 0,5 cm større på hver side, noe som fører til at navet kommer i kontakt med Friksjonsflata inni svinghjulet.

Løsningen er å Dreie svinghjulet litt, noe jeg skal gjøre i morgen på jobben. (FLAX jeg har nøkkel til mek. verksted denne helga!)

Ellers er belegget på lamellen noe smalere, rundt 0,7 cm på hver side, noe som er både en fordel og ulempe.

 

Fordel: Man får en clutch som tåler flere nm, pga større press fra trykkplata på mindre flate på lamellen. (litt Zinter-prinsipp)

Ulempe: Lamellen slites fortere ned.

 

Konklusjonen er at jeg kommer tilbake med hvor godt det funker iløpet av uka, hehe.

Men til alle dere andre; Kjøp spesial-lamellen fra Pedersens-Racing el no, så slipper man maskineringa. de 800kr som skiller 850-lamell og spesial-lamell er ikke verdt den maskineringa av svinghjulet:)

 

Har også montert inn hydr. Clutch-system, noe som fungerer utmerket, og var en MEGET enkel oppgave:) Til alle som kunne tenke seg hydraulisk clutch også, så er det bare å kaste seg på oppgaven;) Frykt ei, er ganske logiske saker!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår