Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Her er bildene av bremsepapirene;

 

Effekt;

800x600DSC00945.JPG

 

 

Effekt og NM sammen;

800x600DSC00946.JPG

 

 

Til dere som lurer på hvordan en Volvo 850-lamell ser ut, så ser den slik ut; 850-lamell til venstre, b230-lamell til høyre. 850 har et bittelitt større nav, noe som fører til litt lett dreiing av svinghjulet, ellers subber nav og nagler i svinghjulet.)

800x600DSC00906.JPG

 

 

Her er tannhjulet som har røket på 2 av mine 3 m47 girkasser;

800x600DSC00859.JPG

 

 

mvh:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

beror nok mye på kammen da. er god forskjell på profilene på t kammen og a kammen. så grunnen til at du fikk lite hk og mye moment kan jo være t kammen sin feil. turboen har vel sitt og si i den sammenheng og da.

 

hehe, ja, men det mosjomme er at vi kjører begge A kam og:blah:

 

Min motor er overhalt med nye stempelringer etz da... men trudde ikke det skulle hatt SÅ mye å si... tross alt gått snart 20 000 nå denna motoren.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge kjører jo A kam ja..

 

fikk du kurve på AFR'n da..? jeg har riktignok en bitteliten eksoslekasje i to skjøyter under, så veit ikke heelt hvor reel målingen er, men min går veeldig magert på begynnelsen, etterhvert går den bare feitere å feitere, på det værste forsvinner den under skalaen! tror det var 10 eller noe sånnt den gikk til.. men somsagt eksosleak..

 

tror nok myyye ligger i turboen.. du har jo beskrevet selv åssen du føler den bare tar ut oppover turtallet, mens jeg merker godt at ved rundt 5k er det på goood tide å gire! dette viser også på bremsepapiret mitt, der kurven synker oppover turtallet, istedenfor å stige;)

 

*vil ikke ha ei m90 kasse til da, til å ha i resserve?:P

 

*forresten GODT, og jeg setter personlig PRIS på at du også har fått bilen på rulla, for å nok engang vise at en chip som sies å gi 230hk, pluss 3"jt(+20hk) og k&n (+15%) ikke gir folk 250hk!

 

sliter ikke du med spinning da..? min slepper 2 andre på vått..rett frem.. tenker siden du kjører med åpen diff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må desværre korrigere resultatene mine så jeg i dag!

 

Sjekka over bremsepapiret en gang til, og det viste noe annet enn hva jeg ble fortalt. Max effekt var 161,5kw = ca 220hk. Med drivhjulsdap endte jeg opp på 147kw=200hk

 

altså bremsa jeg 220hk og 387nm på Motor... og 200hk på hjula:) DA begynner resultatene å virke "mer" logiske:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge kjører jo A kam ja..

 

fikk du kurve på AFR'n da..? jeg har riktignok en bitteliten eksoslekasje i to skjøyter under, så veit ikke heelt hvor reel målingen er, men min går veeldig magert på begynnelsen, etterhvert går den bare feitere å feitere, på det værste forsvinner den under skalaen! tror det var 10 eller noe sånnt den gikk til.. men somsagt eksosleak..

 

tror nok myyye ligger i turboen.. du har jo beskrevet selv åssen du føler den bare tar ut oppover turtallet, mens jeg merker godt at ved rundt 5k er det på goood tide å gire! dette viser også på bremsepapiret mitt, der kurven synker oppover turtallet, istedenfor å stige;)

 

*vil ikke ha ei m90 kasse til da, til å ha i resserve?:P

 

*forresten GODT, og jeg setter personlig PRIS på at du også har fått bilen på rulla, for å nok engang vise at en chip som sies å gi 230hk, pluss 3"jt(+20hk) og k&n (+15%) ikke gir folk 250hk!

 

sliter ikke du med spinning da..? min slepper 2 andre på vått..rett frem.. tenker siden du kjører med åpen diff

 

slipper opp til 3 giret faktisk...drar seg såvidt løs på 3'e, selvsagt med høyre bakhjul vel og merke! hehe:D

 

hadde ingen AFR-sensor i eksosen når vi bremsa, har ikke lambdameter i bilen heller.

 

Det er kun en bremsing som kan fortelle HVA man har, alt annet er tull.. så er helt enig med deg der!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg fått time hos Risløkka mandag 19 Februar for godkjenning, og har igangsatt noen ting jeg skal ha fiksa før jeg skal på visning;

 

-Overhale mellomaksel m/nye kryss og lager

-Bytte Simring i bakkant av veiva en SISTE gang med spesialverktøy fra volvo denne gangen. (Nesten så jeg vurderer å la volvo gjøre det)

- Sveise nytt eksosanlegg. Samler sammen deler nå.. blir coustum 2,5" rustfritt eksos, med 2 potter & HighFlow-kat med en alright endetut. Får dette til godt under 2500kr + E-merka Highflow-kat til 2000kr.

Simons-anlegget går nemlig i oppløsning om dagen... har blandt annet noe løs innmat i mellompotta på kald motor, og kat'en har fått litt juling + små lekkasjer. I tillegg bråker det ganske greit..hehe.

-Justere Klikket i gasspjeldsensoren.

- Sandblåse og Sveise litt smårust og lakke. Mest sans tectylere hele bilen under når all rusta er tatt.

- Bytte 3 dørhåndtak HS forran, VS/HS bak pga vanvittig treige hendler. Nye bestilt fra Iglebækk for 250kr stk... volvo skulle ha 750kr stk!!! Begynner å få sansen for han Iglebækk ass...

 

 

Har nok å gjøre i kulda!;)

Gruer meg litt allerede...hater å jobbe i kulda, men må bare til.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bøye meg i støvet... prøvde å sveise litt plate i dag på jobben, og trur IKKE jeg skal sveise et anlegg til flere tusinger med en gang ;)

 

Bestillte derfor 3" JT fra turbo og ut i dag fra Pedersens.. Bestillte anlegg for biler Uten Katalysator, så må sveise på mutter til lambda, samt modde inn en 3" kat etter downpipe'n.

Bestillte med 2 lyddempere... driter litt i sportsound hvis jeg kan slippe å ha bt på nakken under godkjenninga pga det ;)

 

lfk

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt under 4 k for anlegget..

 

får kat for ca 2k hos Vangbo på kløfta :)

 

Dyrt nok etter min mening...hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg montert 3" JT anlegg på bilen... med 4" chrome endestus:D Ble übergrommt, med heftig brommelyd!

 

Måtte tig'e på en lambdamutter på downpipe.

3" kat ble modda på mellomrøret etter downpipe, og resten gikk egentlig ganske greit.

Fikk litt fuckup med bakpotta da... da jeg bestillte et 740 Turbo-anlegg, som har et helt annerledes oppheng bak enn vanlig GL... så måtte ta i bruk patentbånd som midlertidig løsning som oppheng bak,hehe.

Detta er nå bytta ut i "vanlig" 740 oppheng med klemme rundt potta... Turbo-opphenget ble kappet vekk fra potta.

Bilen går ikkenoe bedre med 3" kontra 2,5", virker nesten dauere faktisk, men det er nok pga dette anlegget ikke lager "fløytelyd" som det gamle simons-anlegget gjorde så fort ladetrøkket kom ;)

 

Bytta også 3 dørhåndtak og smurte opp alle låser. HÆLVETES DRITTJOBB! Nye håndtak krever justering, og når alt man prøver å justere på knekker i 2 pga korrosjon, da blir man frustrert...hehe. Men ble i orden til slutt...

 

Skal på BT på mandag, så får vi se hva dommen blir der...:titties:

 

Bilder kommer litt senere! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var verst, å bytte dørhåndtak eller smøre opp låsene? ser ut til at jeg også må smøre dem opp ser du.

 

I og for seg selv, så er ikke bytte av dørhåndtak eller smøring noe vanskelig...smøring er egentig ganske enkelt, da du slipper å demontere noe som helst på selve døråpner-mekanismen, og kan sprute på Hvitt smørefett eller hva du nå enn ønsker å bruke på mekansismen ved å ta av innertrekket på døra.

 

Det som var fælt, var at jeg måtte av med dørhåndtaket. Det sitter i 3 skruer, hvor 2 av dem er vanlig 10mm 6-kant, og den 3 er en stjerneskrue.

Den ene av disse skruene var helt rusta fast på samtlige dører, dvs at det sitter en mutter i selve "dørhåndtaket" som er Rusta SAMMEN med 6-kant bolten, så når du roterer på bolten, så skal egentlig muttern bare sitte i et lite plasthus, og du skal kunne skru ut bolten som om det sitter en "Ankermutter" i håndtaket. Denne mutteren gikk i mitt tilfelle bare rundt inni huset sitt.

Jeg måtte nappe av det lille dekselet som går over hele håndtaket på utsiden.. da kommer jeg til den dårlige mutteren.

Derifra måtte jeg borre vekk hele mutteren og bolten med 8mm borr, før jeg fikk av håndtaket.. og det tar TID :)

 

Også det at staget mellom håndtak og "åpnemekansismen" er så korrodert, at når du prøver å justere på det( Justerer du ikke, får faen du ikke låst opp!) så knekker det rett og slett i 2.

 

Hvis dette sa deg noe da... :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår