Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

skal se hva jeg kan ordne jeg :)

 

Anyway, ble ikke noen komplettering av blokka i går... jeg og ryggen min fannt ut at motoren, MED veiv, ble SINNSYKT tung :op hehe! Tørr ikke tenke på hvor tung den er å løfte med 4 råder, 4 stempler, oljepumpe og bunnpanne... så, jeg henter Bukken min opp til Gardermoen nå i kveld, setter den i bukk, også setter sammen resten av motoren der i morgen regner jeg med:)

 

Monterte veiva da, og må si jeg GRUER meg til topplokks-boltene... veiv-boltene skulle strammes no så syyykt! hadde 1 meter forlengelse på moment-nøkkelen under "vinkeldragingen" :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tilbringte natta på gardermoen, skulle hatt en tur å sett, men forseint nå

 

hehe, ja, jeg er sjeeeldent på gardermoen i helgene, har Helgperm hver helg, så drar like godt hjem;) Men, du ser'n om du har lange øyne inn på systemverkstedet :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YEs,yes, på tide med update!

 

på tirsdag skulle jeg ta et lite skippertak, og bestemte meg for å fullføre blokka, hvertfal så langt det lot seg gjøre med de delene jeg hadde for hånd:op Ble dog litt endringer.. hehe

 

Første jeg gjorde på Tirsdag var å sette veiva i blokka, dette gjorde jeg ved å løfte blokka opp på en benk, hvor jeg pent og greit oljet inn alle lagerflater, og la veiva pent og ryddig nedi :)

ACFPDBsuaGF0.jpg

Veiva_i_blokka.jpg

 

Problemet kom etter at veiva satt løst i blokka... den veide Døds mye! sleet skikkelig med å løfte den alene, og jeg jobber jo alene på kveldene.

Ble bestemt at jeg setter sammen motoren på Gardermoen, før jeg tar den med nedover til fatter'n sin garage for avventing til påsketider/Passende tider for innmontering i bil ;)

Altså: Jeg hentet opp Motorbukken min onsdag kveld!

 

 

 

Veiva satt i, da var det bare å olje opp de grov-honede sylinderene, olje inn stempler, og montere stempelene med 120grader mellom åpningene på stempelringene ;)

 

Stempler_montert_i_blokka.jpg

 

Etter dette, var det bare å begynne med Torqing av bolter;)

 

1: Rammelager-bukkene torques først til 30NM, slakk opp, stram til 35N, før du vinkeldrar 73-75grader. Dette er syyykt tungt! Jeg brukte 1 meter med ekstra arm på skralla! NB:Ikke bruk torque-meter med armen, dette bare ødelegger torque-meteret, bruk skralle eller annet "ikke-måle-verktøy" til vinkel-draging.

Start på rammelager nr 3, så 2, 4, 1 og til sist 5. Man starter altså fra midten og går utover til anenhver side.

 

2: Rådelager-bukkene strammes til 20NM, før de vinkeldras 90 grader.

Her er det viktig å legge noe mellom råde-bukken og veiva på sidene, altså oppe og nede, så råden ikke "vrir på seg" når du drar til, da får du feil Tourque, og risikerer å ødelegge lagerene dine. Jeg brukte 2 stk bladsøkere jeg presset ned. En oppe til høyre, og en nede til venstre.

 

Veiva_i_blokk,_med_boltnummerering.jpg

 

 

Oljepumpa skrus enkelt og greit på... smør opp stammen som går opp mot balanseakselen, og stram til boltene så de sitter godt.

Oljepumpe_montert.jpg

 

Olje inn balanse-akselen, før den forsiktig inn, og smell på dekselene forran og bak på veiva, husk nye pakninger, og olje inn veivtappene.

Alt_montert-Oversikt.jpg

 

Nå er det bare å lukke blokka ved å sette på bunnpanna. Bunnpanne-pakningen er skjør for høye momenter, da kan den fort lekke.

Torque til på samme måten som du strammer til et hjul... "kryss-torqueing" med 15NM på momentnøkkelen... stram til på motsatt bolt liksom :)

 

Slik ser altså motoren min ut nå... når bunnpanne og alt er på ;) Nesten helt ferdig med blokka, bare oljefilter-adapteren og veivhusventilasjonen igjen.

Blokka_Ferdig_VS.jpg

Blokk_Ferdig_HS.jpg

Blokk_Ferdig_Bak.jpg

 

Til uka står resten av motoren for tur! Toppen skal på, og resten av komponentene, så må gå til innkjøp av Reg-reim-sett ganske straks, sammen med nye følere og givere.

 

Håper dere har hatt en fin helg!:D

 

god natt

 

Mvh

LFK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent pent!:D fikk foressen motordelene mine på fredag :) muli demontering uti uka :)

 

Takk,takk:D

Hvor ble det til at du bestilte delene fra? ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingenting som er som en stygt montert unødvendig stor alu-cooler :pray

 

IMG_2759.jpg

 

IMG_2756.jpg

 

 

Var da voldsomt med pepper den Intercooler-monteringa mi skulle ha da!

 

Grunnen til at den blei sånn var at det var den enkleste løsninga, da jeg kunne benytte det originale trykkrøret på venstresiden, og originalfestene øverst, samt 2 bolter i bunnen. Enkelt og greit gjort på litt under 1/2 time. Intercooleren kom plassmessig akkurat der den originale stod. Så det var en enkel og grei løsning, for en stakkars student.

-Skakke være fint i bruksbilen, det skal fungere!

-Er jo ikke noe å skryte av under huven på min bruksbil uansett så :P

 

Til saken: Detta blir virkelig bra må jeg si. Bra du gjør alt selv, så lærer du av det. Fint med lakkerte detaljer og nylakka blokk! Reine overflater og rett moment er viktig :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha Burnproof! ser ut som radiatoren er helt "løs" på bildet, hehe, er nok derfor folk reagerer;) Men, du vil helst ikke vise den fram sier du jo selv, så da holder det vel;)

 

Ja, jeg syns man må overhale en motor som dette selv, ellers ser jeg ikke vitsen med kjøpet i det hele tatt... kunne like godt satt bort arbeidet, til halvparten av tiden, og du ville fremdeles ikke vært stort klokere når den var ferdig. :rolleyes:

 

Satt og fikk litt tårer i øynene når jeg fikk tatt et skikkelig bilde av toppen med det nylakka toppdekselet... syns det ble sååå lækkert! :D

 

Porno_Toppdeksel_ass.jpg

 

Skal bli morro å se dette snurre til syvende og sist;) *sommerfugler i magen*:D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha Burnproof! ser ut som radiatoren er helt "løs" på bildet, hehe, er nok derfor folk reagerer;) Men, du vil helst ikke vise den fram sier du jo selv, så da holder det vel;)

 

Ja, jeg syns man må overhale en motor som dette selv, ellers ser jeg ikke vitsen med kjøpet i det hele tatt... kunne like godt satt bort arbeidet, til halvparten av tiden, og du ville fremdeles ikke vært stort klokere når den var ferdig. :rolleyes:

 

Skal bli morro å se dette snurre til syvende og sist;) *sommerfugler i magen*:D

 

De bildene min kjære THOlandsli la ut er jo monteringsbildene da... Var jo ikke ferdig engang. Plastdekselet rundt vifta og alt har jo kommet på plass for et halvt år siden så... Kunne jo spandert på å bretta ei aluminiumsplate over der, men i detta tilfellet, så er det bruksbilen, og jeg vil ikke ha mer dødvekt enn nødvendig, bilen veier nok fra før :D hehehe. Men nok OT om den saken. :P

 

Ja, helt enig med deg der. Er jo ikke så vanskelig å overhale den heller, så det blir jo bare sløsing med penger å få noen andre til å gjøre det. Er mye mer morsomt å skru motor enn å pusse rust, det må værtfall jeg inrømme!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg skrudd litt igjen! hehe :)

Påsken kommer fortere enn jeg aner, så må bli ferdig snart..! ;)

 

Nye Topp-lokks-bolter skal monteres. (Medkobberfett-lignende guffe på gjengene som fulgte med boltene + olje på kransen)

 

nye_topplokksbolter.jpg

 

 

 

Elring Topp-pakning skal monteres. (Samme som volvo orginal, tåler 1,8 Bar uten prob)

 

topppakning.jpg

 

 

 

Toppen på blokka....avfettet topp-pakning ligger under der, og boltene er entra.

 

BLokk_med_topp_og_toppakning.jpg

 

 

 

Når nye topplokks-bolter monteres, stod det på topp-paknings-monteringsanvisningen har en litt spesiell monterings-prosedyre som ikke står i hverken Haynes håndboka eller Vadis.

-Man strammer først til 60 NM, i rekkefølgen på bildet.

-Så, 110 NM, samme rekkefølge.

-Varm opp bilen til 80 grader(start motor), og vent 30 min, ingen belastning skal påføres.

-Til slutt skal en og en bolt løsnes i rekkefølgen på bildet, og strammes til 110NM igjen.

-Ferdig!

 

Topplokksbolter_og_topp_montert&torqet.jpg

 

 

 

Her er oljekjøleren montert, en slange ble for kort (Den innerste), så den må jeg skaffe lengere.

Alt ble montert med nye pakninger fra volvo... 90,- for alt.

 

ACFSZAtLaa9Z.jpg

 

 

 

Veivdampen kosa seg i 15-20 minutter med skikkelig white-sprit-vask, den var FULL av driiit, så glad jeg gjorde det! rannt masse dritt ut... skjønner at greiene går tett etterhvert!

Her er den montert...

 

veivdamp-filter_montert.jpg

 

 

 

Og slik ser altså ting ut nå.. når insug og det meste av store komponenter er montert!

 

Motor_Med_topp_og_innsug_montert.jpg

 

 

 

Litt annet rusk som nettopp kom fra indre østfold :op

Turboclutch_i_eske.jpg

 

Vannslange_nedre_med_turbo-inngang.jpg

 

god natt folkens!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig.. her stod det da mer for bare et par dager siden! wtf? Halvparten av innleggene siden torsdag er borte...! skjer a??

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår