Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

detta blir konge lars :)

men skal du få 740in like strøken?

 

 

Erik

 

Skjer nok noe til sommeren ja... blir litt sliping av rust, sparkling og lakking hvertfal...+ TrueTrack-sperre. (kan bli et must etter motorbygget er jeg redd..hehe)

Har veldig lyst på Galaxy eller lignende felger som B230FT har og... vi får se!

støtdempertårn-stag og koni frister også litt :P

 

Men, hehe, til slutt er jeg oppi svimlende summer i en gammel 740... så spørs nok ikke om det blir med felgene el no... må ha det gøy og, ikke bare bygge hele tiden...tid og ting koster pæææng!;) Må prioritere det motsatte kjønn litt og...=P Selv om jeg ikke har noen for øyeblikket...hehe.

 

Har også lyst til å eie en Audi 200/100 TQ innen jeg forhekser meg bort i RWD-biler =P Så neste vinter har jeg lyst til å tilbringe i en slik.. men vi får se! Pengepungen og prioriteringer alt sammen... er redd jeg kan slite litt med å kvitte meg med 740'n etter alt jeg har gjort med den.

 

lfk

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja, skjønner godt hva du mener. jeg har mine drømmer og planer om min 740 også. nebula felger eller noe annet.. ang True track, si i fra når da. så kan vi bestille sammen. ellers har vi nok de samme planene ;)

 

men volvo blir det en stund fremover!

 

 

Løk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke mye hjemme denne uka, så får ikke lagt ut så mange bilder... benytter anledningen når jeg nå er hjemme til å legge ut et bilde, så dere ser ca hva jeg har gjort da :op

 

Har Montert Reg-reim, vannpumpe og Rotor&fordelerlokk

 

Noe å merke seg er at B230FT-motorer fra etter 1993, da underspylinga kom, har fått runde tagger på reg-reima.

 

Regreim_Montert.jpg

 

 

Kommer mer senere... skal montere eksos i morgen, tar noen bilder selvsagt :)

 

god natt!

 

LFK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YEs,yes, da har jeg satt i gang og skrudd litt igjen! :op

 

Gamle eksosmanifolden trengtes sveising sa jeg... etter litt lett glassblåsing kan dere se sprekkene:

 

ACFBUAVwaWdG.jpg

ACFDUAXwaWdG.jpg

 

 

No doubt, trengte en midlertidig reparasjon til jeg får tak i en ny/brukbar en som det ikke er sprekker i.... Så fikk sveiset det på Sveiseverkstedet. Nå er det hvertfal tett! :D

 

ACFGUA0waWdG.jpg

Eksosmanifold_Reparert.jpg

 

Da kunne jeg omsider sette sammen eksosen! Nye eksospakinger selvsagt... Elring dette og! Samme som Volvo orginalt! :)

 

Eksospakninger_montert.jpg

 

Så dukket problemene opp etterhvert da...:puke

 

Oljetrykks og retur-rørene var jeg nesten 100% sikker på at gikk om hverandre på Garrett og Mitsubishi.. men der tok jeg alvorlig feil! :op

Passer dårlig gitt...

 

Turbo_passer_men_ikke_oljetrykk.jpg

ACFUUAcxaWdG.jpg

Turbo_passer_men_ikke_olje-retur2.jpg

Turbo_passer_men_ikke_olje-retur.jpg

 

Så jeg har måttet krype til korset og kjøpe orginale Mitsubishi-trykk og retur-rør fra Volvo til over 1000,-! Kommer mest sansynlig på Onsdag..så får jeg montert turboen skikkelig.

 

 

Imens dere venter på mer bilder, kan dere se hva jeg bedrev tiden med fra 9 til 17 i helga! Argh... drit kjipt å stå opp klokka 8 på en lørdag man har fri for å kjøre teit Truck.. for et jevla truckførerbevis :shake

ACFBVAjxaWdG.jpg

 

Vi sneeiks foolks :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gæli detta. Nå lærte jeg og no nytt.. -at taggene på reg-reima er annerledes. det visste jeg ikke...

 

-Trenger jo ikke kjøpe nye oljerør, kan jo heller kjøpe stålomspunnet oljeslange fra f.eks GIK eller krb / turboservice, etc. den koster ikke mange kronene. Til returen får man kjøpt flens, så monterer man bare en liten rørstump på der, og gjenger opp hullet i bunn av blokka og setter på en nippel der, og en liten slangestump mellom de to røra, med skikkelige slangeklemmer. Holder like bra som å kjøpe originale rør, og koster under halve prisen.

 

-Det var bare et lite tips...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gæli detta. Nå lærte jeg og no nytt.. -at taggene på reg-reima er annerledes. det visste jeg ikke...

 

-Trenger jo ikke kjøpe nye oljerør, kan jo heller kjøpe stålomspunnet oljeslange fra f.eks GIK eller krb / turboservice, etc. den koster ikke mange kronene. Til returen får man kjøpt flens, så monterer man bare en liten rørstump på der, og gjenger opp hullet i bunn av blokka og setter på en nippel der, og en liten slangestump mellom de to røra, med skikkelige slangeklemmer. Holder like bra som å kjøpe originale rør, og koster under halve prisen.

 

-Det var bare et lite tips...

 

Ja, jeg stod som et lite spm-tegn når jeg kjøpte reg-reima...hehe.. måtte tenke meg godt om før jeg valgte reg-reim. De byttet jo i 1992/1993 pga underspylinga, men det visste jo ikke jeg da... så tok en Vill gjetting på 1993 og runde tagger:op

 

Ja, jeg har snakket med KRB om det, men det koster mer tid og resurser enn det smakte. Nippelene til turboen måtte kjøpes hos TESS, som aldri tok telefonen, de 5 gangene jeg prøvde, så da ga jeg f*** :op

Har ihvertfal bestilt delene... ikke heeelt sikkert at jeg henter de om jeg finner en annen og vesentlig billigere løsning, men da har jeg hvertfal delene klare på volvo, som hvertfal passer :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stod som et lite spm-tegn når jeg kjøpte reg-reima...hehe.. måtte tenke meg godt om før jeg valgte reg-reim. De byttet jo i 1992/1993 pga underspylinga, men det visste jo ikke jeg da... så tok en Vill gjetting på 1993 og runde tagger:op

 

Ja, jeg har snakket med KRB om det, men det koster mer tid og resurser enn det smakte. Nippelene til turboen måtte kjøpes hos TESS, som aldri tok telefonen, de 5 gangene jeg prøvde, så da ga jeg f*** :op

Har ihvertfal bestilt delene... ikke heeelt sikkert at jeg henter de om jeg finner en annen og vesentlig billigere løsning, men da har jeg hvertfal delene klare på volvo, som hvertfal passer :)

 

Si ifra om du skal selga olje returen din da :)

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe billigere å kjøpe stålompunnede slanger og hydraulikkoblinger enn å kjøpe ferdige rør jeg da men. Slike ting er greit å kjøpe ferdig istedenfor å snekre sammen no dritt som plutselig ryker å du får oljelekkasje mens du kjører med glødende turbo. (les: oppbrent bil) Dette skjer jo selvsagt ikke om det gjøres skikkelig, noe det virker som "Radial" kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte TESS i dag, og fikk omsider svar, etter ca 10 min med ringelyd.

 

Og nei, det ble som frykta. Jeg kjøper nok ikke stålomspunnende slanger,for å si det slik. 750kr +moms regna han med at det kom på, bare for trykk-slangen. No way, og som du sier THO, glødende turbo og olje er ingen heldig kombinasjon for komplett motor som snart tipper 17000kr...:rolleyes:

 

Henter orginalrørene når de kommer, like greit å gjøre det skikkelig når motoren er ute og i bukk...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte den stålomspunnede slangen på gik jeg.. tror den kosta rundt 300kr. Funker helt 100%. Men som sagt, så funker jo volvo's deler bra da... bare at de koster skjorta. Er jo tross alt originaldeler vi snakker om :P

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte den stålomspunnede slangen på gik jeg.. tror den kosta rundt 300kr. Funker helt 100%. Men som sagt, så funker jo volvo's deler bra da... bare at de koster skjorta. Er jo tross alt originaldeler vi snakker om :P

 

Hvor lang er denne, hvordan er den i enden, med tanke på flenser osv. Hva tåler de av varme?

 

Sorry offtopic.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel ca 0,5meter. -Vanskelig å si akkurat hva slags nipler som er i endene, men har noen bilder:

 

http://home.broadpark.no/~enovak/grafikk/olje%20ut.JPG

 

http://home.broadpark.no/~enovak/grafikk/olje%20ut2.JPG

 

http://home.broadpark.no/~enovak/grafikk/detalj.JPG

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Etter 30 min med skruing etter jobb i dag ble jeg i dag heelt ferdig med motoren! :)

Ble så glad at jeg glemte å skru på wastegate'n igjen, like før jeg skulle dra...hehe :op

3 av 4 følere er nå nye... bankesensoren så ganske fin ut, så jeg bare pusset den ned så den får god kontakt med blokka. Resten er "Brand New" :op

 

ACFFRAeXaiVF.jpg

 

ACFKRAjXaiVF.jpg

 

 

 

Fikk det nye ojetrykk og retur-røret i går, og dæven dette ble überporno greier :op Sjekk den blanke rustfrie glansen der!! :op

 

ACFTRAsXaiVF.jpg

 

 

Sånn ser så motoren ut, helt ferdig, like før jeg fannt ut at jeg må sette på wastegate'n igjen :op

 

Motor_Ferdig_HS-bak.jpg

 

Motor_Ferdig_ovenifra.jpg

 

Motor_Ferdig_HS-Front.jpg

 

Fannt ut at "Oj, hva med å feste wastegate aktuatoren?" ;) Ble seff montert...

 

Motor_Ferdig_Front.jpg

 

 

 

BT og godkjenning

 

Har snakket med BT angående godkjenning etz. I volvo sine dokumenter står det montering av 4 nye dempere med spesifikk volvonummer. Jeg har fått BT til å gå god for Gule Konidempere, om jeg klarer å vise at de demperene er til min bil.

Driver å lager en veldig formell og skikkelig søknad nå, med bilder av motor, (kommende) montering av dempere, bilder av monteringen av krenings-stag, etz. Gjør du dette arbeidet skikkelig, vil kontrolløren bli veldig fornøyd fikk jeg høre på BT, så tar dette til etteretning under utarbeidelsen.

 

Bilen vil bli godkjent med effekten jeg får ut av bilen etter Chip'inga, ved at man legger ved bremsepapirene fra NAF på nettopp dette. 238hk går kjempefint sålenge man har bremsepapirer på det, sier BT.

 

 

 

 

så, som dere sikkert skjønner, blir det Gule koni på meg alikevel :) Vet ikke om jeg skal senke i samme slengen, det krever forstillings-kontroll mm, og jeg trenger faktisk den høyden jeg allerede har.

En ting erhvertfal sikkert; Gule koni blir det, etter motorbytte er i orden! ;)

 

Mvh

LFK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår