Gå til innhold

Deling i spiller eller passivt delfilter i frontsett ?

Ranger emnet

honnings88

Anbefalte innlegg

Hei har et spørsmål angående delefilter, hva er best å dele frontsettet i spilleren ved å bruke en 4-kanaler, eller bruke delefilteret som følger med frontsettet og kjøpe en kraftigere 2-kanaler. Hvis det ikke er mye å hente på deling i spilleren er det jo mer økonomisk å bruke de orginale delfiltrene, da man slipper ett ekstra sett med kabler.

Her er komponentene jeg bruker.

Spiller: Pioneer DEH-P8600MP

Frontsett: Infinity Kappa Perfect 6.1

Forsterker til frontsett avhenger av hvilken deling

Subwoofer: Rockford Fosgate T112D4

Monoblokk: Rockford Fosgate T10001BD

Kjører kvalitetskabler hele veien så det blir ca 700-800 kroner ekstra for kabler til aktiv deling...

Håper noen med erfaringer har noen kommentarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den spilleren der så ville jeg anbefale deg å kjøpe en 4-kanaler og dele aktivt i spilleren, da kan du også få fullt utbytte av tidskorrigeringen i spilleren og oppnå et langt mer sentrert lydbilde enn med passiv deling. Det anbefales dog å få en som har greie på det til å justere dette for deg, for det er en ganske komplisert og tidkrevende jobb:) Snakk med Autod, Audio Art, Cossipower eller Soundstream Arosa her på forumet, de har greie på justering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du skal kjøre aktivt eller passivt avhenger ofte av flere faktorer. Her snakker vi både økonomi og kvalitet på komponenter. 85-90% av alle komponentsett på markedet benytter standard OEM filterdesign. Det betyr standard filter som ikke er tilpasset hverken elementene, eller deres bruksområde. Dette er ugunstig. Til normalt bruk, vil dog det dog ikke ha betyding for majoriteten av brukere.

På dyrere komponentsett slik som Focal Utopia, Hertz mille etc hvor filteret er lyttet frem etter et utall timer, vil jeg absolutt anbefale å benytte de passive filtrene.

Videre er det desverre slik at mange av de innebyggede filtrene på forsterkere ikke er gode nok heller, så her vil det i såfall være å velge mellom to onder, men også her vil det sannsynligvis være uten betydning for de aller fleste.

Når det gjelder prosessorer i de spillere jeg har fått lyttet på, er disse p.t ikke gode nok, i mine øyne. Jeg syntes de i alt for stor grad komprimerer lydbildet, og dreper mye av substansen i musikken. Nå skal det sies at jeg er vesentlig mer opptatt av klang og dynamikk, enn 100% fokus. For dem med motsatt, eller noe annen prioritering, vil selvsagt en prosessor være svært viktig. Jeg sier ikke at prosessorer får musikken til å låte dårlig, og i flere sammenhenger kan den absolutt gjøre nytte. Jeg vil nok tro at de aller fleste vil høre en "lydforbedring" ved bruk av prosessoren i spilleren. Dette vil skyldes et mer presist lydbilde hvor man enklere plasserer de ulike momenter. Dette vil dog i mange tilfeller gå på bekostning av klangen og dynamikken.

Grunnen til dette er at det som oftest benyttes svært enkle prosessorer i de fleste spillere. Disse opererer ofte med komprimering av musikksignalet for å gjøre prosessene lettere. Når man ser at skikkelige prosessorer gjerne koster 30-40.000 kun for prosessoren, sier det seg selv at det som oftest er inngått endel kompromisser i en komplett spiller til under 7000,-.

Det har dog kommet interessante ting på markedet som er til testing for øyeblikket. Her er det tenkt helt annerledes enn hva de større produsentene gjør.

Det må igjen legges til at mine kommenterer er fra et svært kritisk ståsted, og vil således ikke nødvendigvis være gjeldende for alle.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider