Gå til innhold

Kjøp av B6304FS

Ranger emnet


Tveiten

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har fått tilbud om å kjøpe en B6304FS motor (3 liters r6) som har stått i en 92 mod. volvo 960:)

 

Bilen har rullet ca 200 000 problemfrie km, men er det mye for disse motorene? Den skal settes i en volvo 240, og det blir jo ikke akurat bestemorkjøring.. (heller litt bestefartrimming alacocaina)

 

Tenkte jeg skulle se på den nå til helgen, er det noen spesielle feil som er vanlige for denne motoren som jeg må vere på vakt etter?

Den selges med ECU, men uten girkasse for 8000 kr..

 

Er dette et bra kjøp?

- 86 Volvo 360 GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 000 er ikke mye for denne motoren, så lenge den er normalt vedlikeholdt selvsagt.

En ulempe med er reg-reima, den er underdimensjonert på -91 og -92. Dette medførte endel motorhavari, så du må bytte reim hver 30000 km. Kanskje oftere hvis bilen skal kjøres hardt. Fra -93 ble reima bredere, og problemet løst. Går sikkert an å ettermontere bredere reim m/tilbehør, det er sikkert noen som har erfaring med?

Har også hørt om at blokka har vært porøs pga feilproduksjon på tidlige -92. Sjekk under eksosmanifolden for små lekkasjer eller reparasjoner.

Ellers - løp og kjøp

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 000 er ikke mye for denne motoren, så lenge den er normalt vedlikeholdt selvsagt.

En ulempe med er reg-reima, den er underdimensjonert på -91 og -92. Dette medførte endel motorhavari, så du må bytte reim hver 30000 km. Kanskje oftere hvis bilen skal kjøres hardt. Fra -93 ble reima bredere, og problemet løst. Går sikkert an å ettermontere bredere reim m/tilbehør, det er sikkert noen som har erfaring med?

Har også hørt om at blokka har vært porøs pga feilproduksjon på tidlige -92. Sjekk under eksosmanifolden for små lekkasjer eller reparasjoner.

Ellers - løp og kjøp

Regreim intervallet er 45 tusen på de første motorene. Og det er ikke bare på de første motorene at støpen KAN være dårlig. Hadde en 96 modell motor som sprakk i rulla..:(

Sprakk rett under der hvor topplokksboltene slutter på høyre side, innenfor eksosmanifolden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig støping gjelder tom. 1992., også kjent som "porøs blokk".

Jeg vet ikke om vi kan konkludere med at en 92' som har kjørt 200.000, ikke har porøs blokk?

 

hmm, 8.000?

Jeg gav 10 for min, med automaten, ledningsnett, servopumpe, ecu og tcm.

Men, min manglet bunnpanne!

 

Det er en del som bruker de bunnpanenne for å montere 850-motor i rwd volvo.

men, ja.. høres ikke så veldig ille ut egentlig.

 

Om du skal kjøre manuell, vet jeg ikke om du trenger 960 instrumentpanelet.

med auto, må du ialelfall ha 960 instrumentpanel, pga. instrumentpanelet er et "bindeledd" mellom kassen og motoren. Det driver visst å konverterer noen signaler (turteller, bakaksel?).

 

Om du må ha det panelet, må du også ha 48 givers tonehjul.

skal du kjøre med automaten, må du senke traversen 7mm, få tak i mellomaksel, fremre del på 52cm lengde (Ø 50.8mm) og 240 mellomaksel bakdel, Ø 50.8mm. De kobler du rett sammen, så mekker du egne motorfester (øvre), bruker 240 sine nedre og volvo 240 dieselputer.

 

du lager deg også et anti-vridningsstag.

videre, må du ha stabstag fra volvo 260. jeg kjøpte nytt stag, som kostet ca. 2500kr + frakt, mener jeg å huske. (http://www.bcb.no(?)), mener jeg at jeg kjøpte det av.

 

du trenger fra 260, pga. klarering til bunnpanne.

960 bunnpannen er rimelig bred og går litt dypt.

 

med auto, må du også ha oljekjøler til automaten! jeg kjører på alu radiator fra en 245 som hadde automat. Du må også ha el- vifte.

jeg manglet viterelèer, bensinrelèer, bensinpumper, tonehjul, kjøpte ny diff, måtte kjøpe mellomaksling, byttet til ny travers (86'-> 240).

tror det summerer opp det meste.

 

jeg måtte også ha oljekjølings-adapter.

det er to typer oljekjøling på 960 motoren.. den ene går på vann og andre tror jeg går på egen radiator.

 

se den sorte dingsen over filteret:

http://www.vikeboe.com/b6304/IMG_9319.JPG

 

det er oljekjøleren

 

jeg ville samtidig bygget om til servo..

da må du ha alle servodelene, inkl servo bærekuler, for å gjøre det skikkelig.

du må da også ha hjulstilling.

 

så, om du har planer om senking, gjør du det også før ombygging!

ellers vil du behøve enda en hjulstilling.

 

jeg har forøvrig fått godkjent alle ombygginger av biltilsynet, da inkl alle mulige stag, etc.

 

ps. det kan fort bli biligere å importere en 960 som du tar deler fra, om du har muligheten til det. Da kan du feks ta inn en 95'-> 960 og selge unna fronten for en fin sum.

 

evnt kan du gjerne finne en kompeltt 960 for ca. 15.000 SEK, som ser litt stygg ut, men er grei mekanisk. Da vet du at du har alle delene du trenger.

 

diffen i 960'en er visst ikke noe å samle på, selv om den går inn i 240 sin aksling (såfremt 960'en har stiv bakaksel!)

 

du må også få laget deg custom kollektor! dvs. eksos fra grenrørene til ca. girkassen. kostet meg 1700kr hos svendsen eksos.

 

ps. spør om du får med lambda'en også.

jeg fikk med komplett eksosanlegg, lambda, etc.

selvsagt var lambda rustet fasti eksosanlegget som jeg ikke kunne bruke.

 

960 eksosen er nemmelig ikke så stor som den ser ut, det er rør inni rør!

mao. vanskelig å modde :P

 

jeg gikk derfor for 240 3" n/a eksos fra jt-superflow, for ca. 3079kr hos pedersens-racing.no

 

prosjektet koster deg nok en del peng, men.. det er utrolig morro i en 240 :)

den fete lyden også!

 

om du har litt eldre 240, får du jo lov å fjerne kat også!

powerchip selger en chip som angivelig gir 238hk/320nm, mener jeg å huske det var.

motoren er visst veldig momentbegrenset fra fabrikk og automaten har innebygget lockup, som er en slags antispin inni kassen..

 

Det går forøvrig ann å bygge om girkassen, som heter aw30-43 til geartronic!

dvs. manuell giring, uten lockup!

en turbobricks kis har kjørt med det en stund i sin 960 og han rapporterer gode ting!

 

han girer da med sånne "rattgir" stenger bak rattet.

automaten tåler mye og er samme som ble brukt i supra og lexus 430 (med v8).

dog er det nok å anbefale større oljekjøler ved heftig bruk :P

selv om en litt lettet 240 veier et halvt tonn mindre enn 960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw!

http://www.klracing.se/ selger adapterplate for å kjøre rødmotor girkasse på hvitmotor, samt for å kjøre bmw kasser (getrag) på hvitmotor. ca. 2000kr + frakt.. (+ norsk frakt, men - svensk frakt!), dog. er det ca. 18% valutadifferanse, så.. 2300kr +-100kr, så har du vel adapterplate til hvitmotor på døren.

 

dog, en m46 vil ikke takle 204hk/267nm så bra :P

 

M90 er også ganske dårlig, med mindre du forsterker 3gir'en..

det er ikke noe problem å ryke en m90 om du tyner en motor med litt guffe i.

 

det er mange som bygger om med feks bw t5 kasse, eller supra mk3 kasse.. det er kasse som tåler mye nm og koster en slikk og ingenting i .se.

t56 er ikke noe vits, da de ikke er noe sterkere.. du får en ekstra gir, men.. du får ekstra vekt, samt du må forlenge den tunnellen som selve girstangen kommer ut av. (mao. mye mer jobb).

 

du må nok på alle de tilpasse diverse som mellomaksling, etc.

 

med t5'en tror jeg du skal kjøre på 850 svinghjul og 850r clutch..

kan være jeg husker litt feil nå, men mener det var slik.

 

forøvrig er en m90 vanligvis dobbelt så dyr som en t5 kasse.

adapterplate er bare en stålplate med hull i, men du må ha litt mer verktøy enn en håndsag for å lage deg en.

 

kl-racing har adapterplater til getrag kasser (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru, DaButcher. Sånne svar kan jeg like. Bøyer meg i støvet. yodude

 

btw!

http://www.klracing.se/ selger adapterplate for å kjøre rødmotor girkasse på hvitmotor, samt for å kjøre bmw kasser (getrag) på hvitmotor. ca. 2000kr + frakt.. (+ norsk frakt, men - svensk frakt!), dog. er det ca. 18% valutadifferanse, så.. 2300kr +-100kr, så har du vel adapterplate til hvitmotor på døren.

 

dog, en m46 vil ikke takle 204hk/267nm så bra :P

 

M90 er også ganske dårlig, med mindre du forsterker 3gir'en..

det er ikke noe problem å ryke en m90 om du tyner en motor med litt guffe i.

 

det er mange som bygger om med feks bw t5 kasse, eller supra mk3 kasse.. det er kasse som tåler mye nm og koster en slikk og ingenting i .se.

t56 er ikke noe vits, da de ikke er noe sterkere.. du får en ekstra gir, men.. du får ekstra vekt, samt du må forlenge den tunnellen som selve girstangen kommer ut av. (mao. mye mer jobb).

 

du må nok på alle de tilpasse diverse som mellomaksling, etc.

 

med t5'en tror jeg du skal kjøre på 850 svinghjul og 850r clutch..

kan være jeg husker litt feil nå, men mener det var slik.

 

forøvrig er en m90 vanligvis dobbelt så dyr som en t5 kasse.

adapterplate er bare en stålplate med hull i, men du må ha litt mer verktøy enn en håndsag for å lage deg en.

 

kl-racing har adapterplater til getrag kasser (

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer lesestoff, for ivrige øyne:

Early 960 B6304 Cautions. [Tip from Tom Irwin] The early run '92's, maybe 10,000 units worldwide had metallurgical and dimensional deviations. That was corrected quickly and all subsequent castings have been more or less to print. Having said that...let's address the coolant.

I have been told by reputable sources at Volvo that anything other than Volvo Blue, Type C coolant could begin to attack the block alloy with time. This reaction is accelerated as the coolant degrades. (Note, this applies to aluminum, modular engines, B6304, etc.) Naturally, if you have one of the early 92's this chemical reaction could damage the block faster. The same source also cautions against using anything but Volvo Brake Fluid due to the potential for reactive damage within the ABS pump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår