Gå til innhold

Noen med erfaring??

Konsmo Mondeo SI 93

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte bare på om det er noen der ute med erfaringer om Mondeo SI 93!

Kjøpte min for tre måneder siden nå, min første bil! :D

Er noe som iriterer meg lit! Begge bak vinduane vil ikke ned, de er så sjure! Hvordan kan dette ha seg, listan eller?

Har au to hull under bak sete, et på hver side, hvert sit hjørne! :wonder Er det en svakhet med disse bilan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg, og har ikke merket noe til rust. Jeg elsker mondeoen for dette, da det største problemet på alle tidligere biler jeg har hatt er nettopp rust. Ford har gjort en nydelig jobb m.t.p. rustbeskyttelse. Ang. bakvinduene, så har jeg samme problem, de er veldig trege å få opp og ned, samme med bakdørene, de knirker og bråker. Det hjelper heller ikke å smøre de, for de er like ille etter et par uker. Har hørt at dette er et vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg, og har ikke merket noe til rust. Jeg elsker mondeoen for dette, da det største problemet på alle tidligere biler jeg har hatt er nettopp rust. Ford har gjort en nydelig jobb m.t.p. rustbeskyttelse. Ang. bakvinduene, så har jeg samme problem, de er veldig trege å få opp og ned, samme med bakdørene, de knirker og bråker. Det hjelper heller ikke å smøre de, for de er like ille etter et par uker. Har hørt at dette er et vanlig problem.

Jo, det er ikke farlig rust, men er iritabelt, må ta det før det går i gjenom det nederste laget au! men det er den eneste plassen æ har finne rust au da! :D Er bare det at æ må ta ut anlegget og alt som heter bak sete! Er stres! :shake

He, det æ elske med bilen er farts følesen, gode seter, god motor! går bra! dragcar he he.

Jo den eine døra bak knirker ganske bra. Men har du prøvd no for og forbedre vinduan lit? Kan så og si ikke rikke dem! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er ikke farlig rust, men er iritabelt, må ta det før det går i gjenom det nederste laget au! men det er den eneste plassen æ har finne rust au da! :D Er bare det at æ må ta ut anlegget og alt som heter bak sete! Er stres! :shake

He, det æ elske med bilen er farts følesen, gode seter, god motor! går bra! dragcar he he.

Jo den eine døra bak knirker ganske bra. Men har du prøvd no for og forbedre vinduan lit? Kan så og si ikke rikke dem! :(

Mine går opp og ned, men de er veldig trege. Jeg har veldig sjeldent folk i baksetet, så jeg har ikke brydd meg med å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 93mod si sport, har også problemer med at bakvinduene er trege, men jeg trur det er fordi dem som har eid bilen min før meg har hatt ute alle 4vinduene for soting, så har dem ikke justert inn bakvinduene når dem har montert dem igjenn, så dem må nok justeres litt enkelt å greit..

Andre ting er vel tannstanga som har vært litt svak på di første modellene, min er kjørt litt over 180tusen nå og har ikke hatt noe store tekniske problemer, veit ikke hva tidligere eier har hatt men som jeg har skjønt det var det stort sett bare vanlige slitedeler som var skiftet..

Foringer er vel heller ikke så veldig gode..

Jeg er hvertfall fornøyd med min bil å blir nok å ha flere mondeoer opp gjennom årene, men trudde di første si modellene bare kom i sitrusgul jeg ?!

Di hullene du prater om? er dem like store? Er ikke der di proppene skal stå så har dem blitt fjernet eller noe?

[-] `93 Mondeo Si Sport

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduan e ikke sota, men så når æ vaska bilen i går, at det kan se ut som det er listan på utsia som har "sugd" sæ til vinduet! :S Må se om æ kan få luft i mellom.

De hulan e like store, de begyner der de to ovale plast dekslan sitter, bare hulene er dobelt så store, så de ligger på siden nå! anger2

Bilen min e nå rød! Lit matt men elers heil! :D

Har au bytta non slite deler, bilen va jo ikke EU godkjent når æ kjøptan. Va ulovlig senka og gode greie! :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hat problemer med at man ikke klarer og låse opp ei dør med nøylen, bare låse! Var inne te Ford au og hørte om de viste hva det var, men de kune ikke svare no serlig på det! :S Det er låsen på sjofør døra frame som er problemet, an funka når æ kjøpte bilen. Men ikke nå lenger. :( Virke som om de "platan" inne i låsen henger. Vet ikke om æ bare ska kjøpe ny, men er det noen som vet om det er no problem og bytte den? Er vel bare og ta av treket på døra?? Å no mik mak inne i døra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hat problemer med at man ikke klarer og låse opp ei dør med nøylen, bare låse! Var inne te Ford au og hørte om de viste hva det var, men de kune ikke svare no serlig på det! :S Det er låsen på sjofør døra frame som er problemet, an funka når æ kjøpte bilen. Men ikke nå lenger. :( Virke som om de "platan" inne i låsen henger. Vet ikke om æ bare ska kjøpe ny, men er det noen som vet om det er no problem og bytte den? Er vel bare og ta av treket på døra?? Å no mik mak inne i døra! :D

Årsaken er at sylinderen er slitt, ford har jo litt spesielle låser med skiver istenden for pins.

Min bil er også slik, kan kun låse på førersida, ikke låse opp. Tenkte jeg skulle være smart og bytte om låssylinderen fra passasjersida, ettersom jeg nesten utelukkende bruker den på førersida. Jeg hadde oppe begge dørene, og ut med begge sylinderene. Det var da jeg fant ut at de var "retningsbestemt" og passet bare en vei. Så det trenger du ikke prøve.

Det er ikke noe problem å bytte den, hvis du får tak en ny, selv om det kan være litt tricky med sentrallåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at sylinderen er slitt, ford har jo litt spesielle låser med skiver istenden for pins.

Min bil er også slik, kan kun låse på førersida, ikke låse opp. Tenkte jeg skulle være smart og bytte om låssylinderen fra passasjersida, ettersom jeg nesten utelukkende bruker den på førersida. Jeg hadde oppe begge dørene, og ut med begge sylinderene. Det var da jeg fant ut at de var "retningsbestemt" og passet bare en vei. Så det trenger du ikke prøve.

Det er ikke noe problem å bytte den, hvis du får tak en ny, selv om det kan være litt tricky med sentrallåsen.

Takker, det var det æ sa te de på Ford au at den kansje va slit. Men de sa at det ikke gik an. Men men.

Hadde tenkt og bytte bare for og se om det hjelper. Men da droper jeg det. :D

Får heler handle mæ ein ny ein. Får de te og bygge ein te nøylen. De sa det ikke var no prob! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduan e ikke sota, men så når æ vaska bilen i går, at det kan se ut som det er listan på utsia som har "sugd" sæ til vinduet! :S Må se om æ kan få luft i mellom.

Du har ikke tenkt tanken på at kansje den lista er der for at vann å drit å stein ikke skal kommet seg ned mellom døra og vinduet?

[-] `93 Mondeo Si Sport

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tenkt tanken på at kansje den lista er der for at vann å drit å stein ikke skal kommet seg ned mellom døra og vinduet?

Hmm, jo jo. sef er æ klar over det. men de er jo meninga at bare tupen ska ligge intil ruta, ikke hele, bli jo ein mer låse efekt en noe anet da. Kan se at lista liger lenger in en de frame. Men tru det bare er og ta de av, få luft imelom! :D Men tar det når æ for tid. e jo jul snart, for se da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Skal se på det når det blir varmere i været. :D

Men er det noen som kan si meg om det er svakhet med modeoan å ikke holde no serlig på veien på glatta???? El e det bare mæ!

Uanset hva æ gjør kjem æ breit gjenom de fleste svingan. Vet dekan he mye og sei, men har jo nye pigg på alle. Men kjøre jo med 175/80 R14. Merke dimensjonan meget got når æ kjøre på tør asfalt. Heile bilen vuge på gumien. Men bli an ber vist profilen bli mindre? :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på det når det blir varmere i været. :D

Men er det noen som kan si meg om det er svakhet med modeoan å ikke holde no serlig på veien på glatta???? El e det bare mæ!

Uanset hva æ gjør kjem æ breit gjenom de fleste svingan. Vet dekan he mye og sei, men har jo nye pigg på alle. Men kjøre jo med 175/80 R14. Merke dimensjonan meget got når æ kjøre på tør asfalt. Heile bilen vuge på gumien. Men bli an ber vist profilen bli mindre? :wonder

Fikk høre det samme da jeg akkurat kjøpte enda en mondeo "Er ikke de bilene der elendige på glatta"

Men jeg stillte meg ganske undrene til det da jeg aldri har hatt problemer med det, til tross for 60/60 senking så drar den seg frem overalt og opp bakker er ikke noe pes, og på veien i høyere hastigheter har jeg ikke hatt noe problemer, så synes jo dette var litt rart...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider