Gå til innhold

Montering av Xenon-lys - Astra G

Ranger emnet

thklinge

Anbefalte innlegg

Hola!

Dette er ikke helt en how-to derfor havna den i teknisk.

Vintern er lang i Tromsø så mer lys på bilen er et must. Ekstralys er uaktuellt, dermed falt valget på Xenon. Siden jeg ikke er idiot kjøpte jeg originale frontlykter med projektorer tilpasset Xenonlys med originale D2S brennere og Hella tennersatser.

Før (reflektor-type):

Reflektor.jpg

Etter (projektor-type):

Projektor.jpg

Det fulgte ikke med høydejusteringsmotor med de nye lyktene så den måtte flyttes over:

H%f8ydejustering%201.jpg

H%f8ydejustering%202.jpg

Før / Etter bilder:

Halogen%202.jpgXenon%202.jpg

Halogen%203.jpgXenon%203.jpg

Halogen%204.jpgXenon%204.jpg

Halogen%201.jpg

Xenon%201.jpg

Xenon%205.jpg

Xenon%206.jpg

Xenon%207.jpg

Xenon%208.jpg

Lyset ble sinnsykt mye bedre, og lyskuttene er imponerende presise, dermed slipper dere andre i trafikken å bli sveiseblind om dere kommer i møte. Mørketida er herved slettet foran min bil iaffal. :D

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glemte nesten av...

Skjedde no snodig: Første gangen jeg skrudde på hadde jeg Xenonlys i ca 3 sekunder så døde hele greia. Med hjertet i halsen sjekka jeg alt av tilkoblinger og fant feilen i sikringsboksen. Hadde rett og slett tatt 10A sikringa på nærlysa. Måtte bytte til 15A for at det skulle holde, noe som er snodig, tatt i betraktning at D2S-pærene er 35W kontra de forrige pærene som var 55W. Tennerboksen kan da umulig stjele mer enn 20W!?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra lys, men det er et problem med xenon. Som du beskriver: Imponerende lysbrytning, men det betyr vel egentlig at lysene er vinklet nedover på en slik måte. Når bilen kjører i dumper så lyser det mye mye lenger...

Jeg har selv kjørt flere timer med "xenon-biler" bak. Eks på vei til gol fra oslo, og jeg blir ofte blendet selv om bilene ligger ca 100 meter bak.

Missforstå meg ikke. Jeg er veldig glad i godt lys, og har selv 4 stk ekstralys. Skulle gjerne hatt xenon.. i fjærnlys. Ikke i kjørelys. Hvis du skjønner??

Projektor lampene dine var mye tøffere enn de gamle reflektor lampene.. :)

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, om jeg skal trekke inn elektroårene mine på vgs, så mener jeg å huske at spoler tar en del strøm for å magnetisere seg, om du skjønner.

Startstrømmen på elektromotorer er helt vanvittig mye høyere enn den vanlige belastningsstrømmen siden spoles må lades opp før bruk.

Det er kanskje derfor. Sett på en amperemeter, så finner du fort ut

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du vet om at du ikke skal bruke større sikringer enn det de er beregnet for ;)

En kompis som kjørte med xenon-pærer sa at han fikk kjempebra lys når han lyser opp underlag som reflekterer lys. Når han kjørte på mørke asfaltveier fikk han lite lys siden de reflekterer lite lys. Er spent på om du opplever det samme.

Xenonlysene bruker vel noe mer strøm når de starter opp.

Håper høydejusteringen fungerer, for det er ikke gøy å møte biler med feiljusterte lys, spesielt de med xenonlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydejusteringen funker helt strøkent.

Lyskjeglene er omtrent der halgenlysene traff veggen før jeg bytta, men får vel stikke innom NAF å få dem justere ordentlig. Inntil videre har jeg justert dem litt ned. Er så #=)¤(# irriterende å møte biler som har vanlige reflektorer med ettermontert Xenon så jeg er bevisst på å ikke blende.

Tar noen måneder før det blir sort asfalt i nord tror jeg, men skal gi rapport :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du er bevisst på det, for det er det ikke mange som er.

Du tror det tar lang tid før vi får svart asfalt? Ikke hvis vi skal se på de siste vintrene vi har hatt :D

Regner egentlig med at du fortsatt har ok lys med svart asfalt. Hvorfor skulle ellers xenon være så bra? Han jeg snakket med hadde ikke ekte xenon, men xenon H4-pærer. Regner med at det er en forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødde på vei til jobb idag så kanskje det blir hvit jul likevel? Ekke så glad i nedbør men er greit å få trimma regnsensoren litt. Forresten lenge siden det har vært snø / regn nå.

Ang. Xenon så vil tro det lyser bedre uansett, den effektive lysmengden er jo betydelig høyere. Om han har H4-Xenon så burde han brenne, for å si det litt hardt. Å bygge om til Xenon i reflektorer bygget for halogen gir svært mye strølys og er til åpenbar sjenanse for de du møter på veien. Men dette har vært diskutert før så jeg skal ikke begynne :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider