Gå til innhold

Volvo 240 og rustproblemer

Ranger emnet

LeifErlend

Anbefalte innlegg

75-78 er ganske bra i forhold til alderen.

ca 79-80 ble det utprøvd en blyfri lakk, denne suger. Noen får rusthull overalt, tilogmed mitt på taket.

81-85 helt ok med tanke på alder.

86 er verst, spesielt i gulvet.

87- blir det bedre og bedre.

Alltid unntak, enten det gjelder dårlig vedlikehold eller slingringsmonn i produksjon.

Det der stemmer rimlig bra med den erfaringa jeg har. Har rustsveisa noen 240er for å si det sånn. Og 86 og 87 mod er nesten desidert værst pga alle listverket i bunn av dører og skvettlappene bak samler salt og sand og der kan du være sikker på at det er hull bak skvettlappene. Listene på dørene er også fint og få dratt av pga det gjør at dørene ruster i bunn. Ellers må du være OBS på gulv mot kanal begge sider, bakre del på kanaler begge sider og hjulbrønner.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer rimlig bra med den erfaringa jeg har. Har rustsveisa noen 240er for å si det sånn. Og 86 og 87 mod er nesten desidert værst pga alle listverket i bunn av dører og skvettlappene bak samler salt og sand og der kan du være sikker på at det er hull bak skvettlappene. Listene på dørene er også fint og få dratt av pga det gjør at dørene ruster i bunn. Ellers må du være OBS på gulv mot kanal begge sider, bakre del på kanaler begge sider og hjulbrønner.

Så du oppfordrer å fjerne de nederste listene langs dørene og plastikk skvettlappen bak? Har tenkt å kjøpe 1990 mod til 93 mod 240.

XOpel B Ascona 1979 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint lite rust på min `91.. Litt overflaterust i hjulbuene bak, men det pussa jeg ned og guffa no stuff på, og det funker enda det.. Ellers er det ikke noe rust, understell og kanaler er tectylert (fra fabrikken??). Så gå for så ny som mulig.. Det er mitt tips.

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1986 modellene hadde ivertfall 8 års Rustgaranti da so....Og meiner på at 86 modellane var Galvaniserte...Men steinsprut kan lett ta knekken på galvaniseringa og Salt og fuktigheit legger seg mellom lister osv...skal ikkje masse til for at en bil rusta då...Uansett bilmerke!

Og har vore borti ivertfall en 87mod som var galvanisert og Rustfri med untak av eit VELDIG lite rusthol i dørknen...Og 89modellen min er Rimlig rustfri....Har eit rusthol på frontplata nedom vindue (sjuke plass) trur forrige eigar har borra hol der eller nåke sant:p Og eit lite rusthol heilt bakerst på kanalen...bakom kanal lista

Sjekk under framseta etter rust....dei fleste 86 modellane eg har vore borti har vore opprusta under der!

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du oppfordrer å fjerne de nederste listene langs dørene og plastikk skvettlappen bak? Har tenkt å kjøpe 1990 mod til 93 mod 240.

Om du vil ta det bort eller vaske ofte og nøye må du jo velge sjøl. men listene på dørene er jo ikke akuratt noe serlig fine spør du meg. så de kan man ta bort med hell. eneste minuset er at det er noen hull til styrepinnene i lista i døra. så da må du finne på noe smart. Men når det gjelder skvettlappene så må du bare få bort den sanda som legger seg bak skvettlappene og ligger og er fuktig hele tida. Hvis du finner deg en bil nyere enn 1990 så skal det ikke være det store problemet.

Bilen min har gått 450 000 og er forholdsvis bra utenom bak skvettlapper og litt fremst på innsiden ved dørene.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med 86 og 87 mod, er at de brukte en del dårlig stål. Og lite tektyl. Dessverre.. noen av fabrikkene galvaniserte, men ikke alle.

Jeg holder på med en 86 240gl, der er det en god del rust, har byttet hele kanalen på passasjer siden, skal skifte bake på førersiden, dørken framme på begge sider, hjulbuen bake på passasjer siden, både inner og ytter. Pluss en del rust i bagasjerommet.

Kostnadene driter jeg i, siden dette er både for å lære og for å ha gjort det. Skal dessuten bygge en motor som kan hjelpe meg fram. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider