Golf IV driver Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 hvor i bilen er det man plaserer sånne matter? kan rundt regnet ikke en dritt om emnet. Det kommer helt an på hvor seriøs du er. Dører osv er en grei start, for de som vil dempe det mest generelle. Så har du igjen de av gutta her inne som bygger konkurransebiler osv, som trekker du alt av interiør, og legger dempematter overalt! Taket, gulvet, dører, på torpedoveggen, bagasjerom osv osv.. Det er bare å begynne å dempe i vei!! Poenget med disse mattene er å hindre klang fra bilens karosseri, så vel som å holde lyden inne i bilen! Blir en merkbart penere lyd, hos de som gjør dette skikkelig! Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 skaffer BB. 6m2 for 1990. :) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Woodbeach Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Prat med Morel-Pål ang BB..kanskje du får en pen pris? :) Siter Honda Prelude 2.0l 4ws 89' Audi A6 1,8T 98' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Golf 4 Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Golfen dempet med STP fra autod. http://i16.photobucket.com/albums/b43/perroseth36/Diverse002.jpg Siter Focal Beryllium - Audison Vrx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Hvilken måte legger du dem ned på ? Legger man sjøtene etter verande (side om side) klit sammen eller overlapper man ? ivertfall hvor mye ? Og tilsist er det vert å smelle av over 3000kr på støydemping`s matter ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Hvilken måte legger du dem ned på ? Legger man sjøtene etter verande (side om side) klit sammen eller overlapper man ? ivertfall hvor mye ?Og tilsist er det vert å smelle av over 3000kr på støydemping`s matter ? hvordan du legger dem er opp til deg:) om du overlapper får du nok et ennå bedre resultat, men det er ikke nødvendig..:) å hvem sier at du skal bruker over 3lapper på dempematter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jthore85 Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Hva er prisen på STP mattene?` Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 veilpris er 2495kr.. men det er jo snart jul.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Dynamat ............... og et metall lag og den fungerer slik at den "reflekterer" støyen tilbake til dempemasen, .............. På hvilke frekvenser da? Må si jeg synes dette høres meget merkelig ut(?) vibroplast har som dynamat en metalloverflate ellers er den butyl/bitumenbasert som de fleste andre myke dempematter Er den Butyl eller asfalt basert? Butyl er jo sterkt å foretrekke foran asfalt produkter. Ellers kan jeg anbefale denne siden http://www.sounddeadenershowdown.com Siter prosjekttråd McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChR|S^_ Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Bare et lite spm.. Er det nødvendig å legge i taket egentlig? Har det noe å si for lyden INNE i bilen? Siter Min Honda CRX '89 :) Bilstereoprosjektet mitt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 På hvilke frekvenser da? Må si jeg synes dette høres meget merkelig ut(?) Er den Butyl eller asfalt basert? Butyl er jo sterkt å foretrekke foran asfalt produkter. Ellers kan jeg anbefale denne siden http://www.sounddeadenershowdown.com butyl.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2005 Dynamat ............... og et metall lag og den fungerer slik at den "reflekterer" støyen tilbake til dempemasen, .............. På hvilke frekvenser da? Må si jeg synes dette høres meget merkelig ut(?) merkelig? (du kødder?) en metall overflate vil alltid reflektere lyden tilbake, hvor mye er litt avhengi av innfals vinklen, frekvensen har jeg ikke noe tall på siden til å finne det ut det trengs et transducer og et spektrum analizer og TID...men det er nok et sted i det "hørbare område".... violin dessuten vil også den myke metallen absorbere noe av lyden og jeg tror her er den største forskjel mellom de forkjellige merker og fordypper ikke noe mer enn det.. frekvenser? kanskje noe for deg å finne ut? :kiss :well Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Det aluminuims belegget som ligger utpå f.eks. Dynamat extreme er 4 tusendels tomme(!) = 0,1016mm. Hvilken frekvens er det som har en bølgelendge på 0,1016mm? Her er en ovesikt sakset fra NRK: Det vil si at 0,1016mm vil ha innvirkning fra over 1000GHz og oppover, neppe hørbart(?) Jeg har fått inntrykket, fra nesten alle sider jeg har lest, at alu belegget er der for varme refleksjon ikke noe med lyd egenskapene å gjøre. Asfalt matter funker jo som masse dempere, mens bytul fungerer som visko-elastiske dempere som omgjør vibrasjonen til varme. Bytul enhetene er seige og fjerner energien som skapes når en plate vibrerer ved å omdanne vibrasjonen til varme gjennom friksjon. Og hvis det er sloik at denne overflaten reflektere lyd hvorfor er den på utsiden, inn mot kupeen, og ikke på innsiden mot metallet den skal festes mot. Hvis dette skulle være tilfellet så skal jo lyden som treffer dempeplatene reflekteres tilbake inn i kupeen og dermed redusere egenskapen til dempeplatene til å dempe lyden/vibrasjonene. Om din teori skulle være sann skulle ikke da alu-belegget ligget mellom platen du fester dem på og selve bytul/asfalt belegget slik at lyden ikke ble reflekteret før det var kommet gjennom, og dermed dempet? Jeg sier ikke på noen måte at dette er fakta, det kan godt være jeg tar feil, men da hadde det vært fint om noen kunne forklare hva som er feil ved tankegangen min :) Siter prosjekttråd McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Glemte å poste denne linken: http://www.talkaudio.co.uk/vbb/thread58457.html Siter prosjekttråd McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 okei, ser hvor vi tenker "ulikt"... selve aluminiums folien "absorberer" ikke direkt lyden, men den reflekterer tilbake lyden. Det er min "teori" hvorfor den -eller andre dempemantter- med samme type oppbygning fungerer. Jeg fjernet metallet fra et stk dempematte på ca 5x5cm og banket forsiktyg i selve metallplatte og de frekvensene med lysere karakter kom mer gjennom ellers var samme "klunk" lyd fra metallet -som sagt en "lys klunk" lyd- :well og med alumuminium på dempematten blir "klunke lyden" mørkere og som sagt ikke pga aluminium absorberer lyden med fordi de høye frekvensen blir "reflektert tilbake mellom begge metall plattene og de blir absorbert/dempet av butylen. Det er "min teori" :well og dette er egentlig kjente prinsiper fra andre aplikasjoner bare at i dette tilfelle er brukt på dempematter.... Grunnen til at man har alu metallet mot innsiden er jo som sagt at først og fremst er lyden utenfra som skal dempes, det er jo selve metallflatene på karoseriet som vibrerer og gjengir støyen fra utsiden og de går først gjennom kaoseriet inn i butylen og blir "reflekter tilbake i dempemassen og igjen reflektert tilbake av karoseriet og naturlig nok absorbert en n`te gang i dempe masen. Al + butylen + kasoeriet blir en "sandwich" konstruksjon som skal dempe støyen, vekta i dempematten forhindrer/demper at metall overflatene i karoseriet "svinger" i en høyere toneleie. :crazysant Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.