Gå til innhold

Earthquake Db12

Ranger emnet

passat kara

Anbefalte innlegg

Har tenkt og bygge meg ny kasse til bassen min, og nå har jeg att på til fått tak i en til.

hvor stor kasse bør jeg bygge sånn ca? har 45 liter lukka nå og det funker ganske bra, men tenkte hvis jeg både ville ha dyp og slå bass så kunne e bygge den ene juupere en den andre.. noen som har db12 selv og vil dele hva de bruker?

annen ting jeg lurer på er om det er best og porte hatt hylla eller bare drite i og ha den der og heller bygge kasse til 6gange9 ene oppe på bass kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt å bruke de forskjellig, bør du også dele de av på forskjellige frekvenser. Ellers kan det nok låte litt rart.

Om du har hattehylle i papp eller lignende, trenger du nok ikke å legge portene opp av hylla. Men om du derimot har et helt lukket bagasjerom, hvor lyden ikke kommer fritt inn i kupeen, ville jeg vurdert å legge subene og porter i hylla. Da får du maximalt trykk inn i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska kjøre det på en 4 kanaler så justere hver sub for seg tenkte jeg :)

det er papp hylle, og den dekker hele luka, er combi coupe så tru det hadde gjort seg om subbene hadde fått mere luft men kan jo prøve og spille litt uten hatt hylle og se hva som skjer :)

var 65 liter kasse på subben når jeg kjøpte den /var bygget av en kamerat) da spilte den sikkelig jupt og rista godt men når jeg fikk bygd en 45 liter kasse selv så dunka det mye bedre :) begge kassene var lukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by passat kara

ska kjøre det på en 4 kanaler så justere hver sub for seg tenkte jeg :)

Men da må du ha et delefilter ekstra. For jeg trur nok ikke du får delt av bassen i to puljer med forsterkeren din.

Du må jo først ha alt opp til f.eks 60Hz på den ene sub'en, så må du ha fra 60Hz til f.eks 120Hz på den andre sub'en. Og så må du ha fra 120Hz til 20kHz på de andre høytalerene.

Trur jeg ville valgt å sette inn et elektronisk delefilter mellom spiller og forsterker. Slik at du får alle muligheter til å justere det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by passat kara

Kan jeg ikke bare skru på dele filteret på den ene sub utgangen hva slags frekvens område den skal ha og det samme på den andre sub utgangen?

Tviler på at du kan stille øvre OG nedre delefrekvens på forsterkeren din, slik at du får en nøyaktig overlapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider