dennislund Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Hej alle! Jeg er ikke så god til motorer så det kan godt være at mit spørgsmål er lidt dumt..... Jeg har en Dodge Ram, og da jeg i dag ville fylde olie på den kom der røg op da jeg fjernede låget til olie-påfyldningen. Motoren var meget varm, så jeg ventede lidt med at fylde på. Det er en ældre model, så jeg ved at den bruger en del olie, jeg fik den først i mandags. Hvad er grunden til at der kommer røg op???? Hvad sker der hvis man fylder for meget olie på???? Der er en indikator på instrumentbrættet med en olielampe på, den kan gå fra "L" til "H", hvad bruges den til, er det oliestanden, eller olietrykket eller hvad? På forhånd tak for svar.... KK Dennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 det er veldi normalt at det kommer røyk opp, dette fordi det er meget varmt nedi/inni motorn. Fyller du får mye olje så vil den bare ryke litt ekstra, ikke farli så lenge du ikke fyller til det renner over. Da vil den kveles. hehe Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Er mulig at det skal ryke litt opp der hvis motoren er veldig varm. En annen mulighet er at stempelringene er svake og eksos kommer inn i motoren. Du bør ta en kompresjonstest for å se om motoren er frisk. For mye olje i en motor kan gå ut over tetteringer/pakninger da det blir for høyt trykk. Vet ikke hva oljelampen betyr, men tenker oljetrykk Høy/Lav. Eller oljenivå Høyt/Lavt. Sjekk med innstruksjonsboken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dennislund Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Hej igen, tak for jeres svar...... Der er ikke tale om en lampe, men en måler, ligesom en bezinmåler, med en nål der kan gå fra "L" til "H", jeg har ikke nogen instruktionsbog til den, og jeg kunne desværre ikke finde en online-udgave, det er derfor jeg bruger dette forum....... KK Dennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Det er nok en oljetrykksmåler. L=low. H=high Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dennislund Skrevet Desember 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Ok, hvordan skal man læse olietrykket, hvad er bedst, high eller low, og hvad gør man hvis trykket er for højt eller for lavt? KK Dennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LBjordal Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Hei Trur nokk att oljetrykksmålaren bør ligge midt mellom høgt og lavt. Kanskje litt meir mot Høgt. Dette vil variere med motorturtallet. Desto høgre turtall desto høgre trykk Dersom oljetrykket er lavt kan det vere oljepumpa som er slitt. Den må då skiftast dersom det ikkje er mulig å skaffe rep.kit håper dette var til litt hjelp. mvh Lars olav Siter 1981 Matra Murena 2.2 1987 Saab 900 1974 Volvo 144 1952 Cadillac series 62 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.