Gå til innhold

Erfaring med Caster/Camber Plates til drifting ?

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Halla...

 

Jeg vuderer å handle litt julegaver til bilen, og da lurer jeg på om noen har erfaring med justerbare Caster/Camber plater til bilene ? Noen som bruker dette ?

 

122CC100MU.jpg

 

" They allow up to 3° of negative camber and 5° of positve caster and the polyurethane strut mounting system eliminates unwanted suspension deflection while still maintaining great ride quality."

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte med på Tanabe demperne mine. Jeg har vel over 3 grader negativ camber,- et greit verktøy for å "vippe" bilen inn i svingen og få hengt ut rumpa. Løp og kjøp! Gjorde underverker for turn-in på min bil ihvertfall.

 

Caster derimot har jeg ikke muligheten til å justere. Så der har jeg ingen erfaringer å dele med deg ;)

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte med på Tanabe demperne mine. Jeg har vel over 3 grader negativ camber,- et greit verktøy for å "vippe" bilen inn i svingen og få hengt ut rumpa. Løp og kjøp! Gjorde underverker for turn-in på min bil ihvertfall.

 

Caster derimot har jeg ikke muligheten til å justere. Så der har jeg ingen erfaringer å dele med deg ;)

 

Ja, jeg har egentlig litt problemer med å få den til å slippe, forrige eier satt den opp til å sitte, og det er jo litt dumt når man skal sladde :)

Har du noen bilder av åssen din ble når du fikk så mye camber eller ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet AE86-Levin har camber plates. Hvilke erfaringer han har gjort på asfalt vet jeg ikke. Jeg har kun ratta den på snø/is og har heller ingen før/etter referanse. Men klart det er et must når man ikke har justeringsmuligheter.

Otte: Åssen er romsligheten i dempertårnet? Får du flyttet noe rundt på fjørbeinet uten at det slår borti? Kan hende du må ha coilovers for å oppnå øhh.. "ekstreme" vinkler. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet AE86-Levin har camber plates. Hvilke erfaringer han har gjort på asfalt vet jeg ikke. Jeg har kun ratta den på snø/is og har heller ingen før/etter referanse. Men klart det er et must når man ikke har justeringsmuligheter.

Otte: Åssen er romsligheten i dempertårnet? Får du flyttet noe rundt på fjørbeinet uten at det slår borti? Kan hende du må ha coilovers for å oppnå øhh.. "ekstreme" vinkler. :)

 

Tror nok ikke det er noe problem, er coilovers på min :)

Det som egentlig hadde vært kult hadde vært å kjøpt bak og forran, skikkelig drift-stuk cambervinkler på alle hjula :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har egentlig litt problemer med å få den til å slippe, forrige eier satt den opp til å sitte, og det er jo litt dumt når man skal sladde :)

Har du noen bilder av åssen din ble når du fikk så mye camber eller ?

 

Bilen min fungerer veldig bra til å kjøre fort med. Jeg mener vel at en driftebil burde settes opp for god balanse og effektiv kjøring. Da vil den mer eller mindre automatisk være fin å sladde med også,- mener jeg da.

 

Mange tror det er noe feil med forstillingen på bilen min :) Siden forhjulene ligger innover i hjulbuene ;) Til vanlig kjøring derimot vil det medføre problemer på f.eks våt asfalt. Siden kontaktflaten blir mindre (kun innersiden av dekket er i kontakt med veibanen) før man får lagt vekt på fjæringen blir den understyrt og vanskelig å bremse med. Låser fort opp hjulene og har ført til at jeg heller kjører sidelengs i et par svinger i hjemtraktene mine. Gidder ikke nykkingen i diffen og understyring..

 

Kjøp dem! Du vil ikke angre!

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min fungerer veldig bra til å kjøre fort med. Jeg mener vel at en driftebil burde settes opp for god balanse og effektiv kjøring. Da vil den mer eller mindre automatisk være fin å sladde med også,- mener jeg da.

 

Mange tror det er noe feil med forstillingen på bilen min :) Siden forhjulene ligger innover i hjulbuene ;) Til vanlig kjøring derimot vil det medføre problemer på f.eks våt asfalt. Siden kontaktflaten blir mindre (kun innersiden av dekket er i kontakt med veibanen) før man får lagt vekt på fjæringen blir den understyrt og vanskelig å bremse med. Låser fort opp hjulene og har ført til at jeg heller kjører sidelengs i et par svinger i hjemtraktene mine. Gidder ikke nykkingen i diffen og understyring..

 

Kjøp dem! Du vil ikke angre!

 

Jau,du sier noe ! :)

 

Jeg sladda rundt med bmw før, selvom den var uten sperre og mindre hk var den bedre og lettere og sladde med. Men på den var jo camberen der pga senkinga...

 

Jeg vuderer egentlig å kjøpe bare bak, forran har jeg bra grep mye pga gateslicks. Og det hadde fungert bra visst ikke hjula hadde gått inni hjulbuen (Man snurrer fort når man ligger bredt også får dekket tak i hjulbuen :))

 

Mye av poenget er at jeg vil svinge inn en sladd, ikke bruke så mye clutch :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så relevant per idag, men den dagen du skal kjøre etter reglementet må du ha gatedekk. Er sannelig ikke sikker på hvorvidt dot-merka dekk er lov i D1GP. Bare la merke til det på ei offisiell side et sted.. Men er vel et par sesonger dit? eller? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så relevant per idag, men den dagen du skal kjøre etter reglementet må du ha gatedekk. Er sannelig ikke sikker på hvorvidt dot-merka dekk er lov i D1GP. Bare la merke til det på ei offisiell side et sted.. Men er vel et par sesonger dit? eller? :)

 

Kjekt å vite ja, så jeg ikke drar feks til japan på bomtur :) hehe

 

Er vel litt til det ja, hehe....men jeg visste ikke det, burte vel egentlig si seg selv at det ikke er lov, visst noen kommer med vanlig dekker og noen med gateslick så hadde det blitt litt urettferdig ja :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din bil (som egentlig har en ganske håpløs forstillingsgeometri) trenger du nok tårnjustering, spes med tanke på senking. Din er vel allerede senket litt? i tilleg anbefaler jeg lowering blocks.. Du setter dem nederst på fjærbeinet, for å få bærearmen ned igjen i riktig posisjon når bilen er senket. Ellers får du kjøpt andre armer,stag etc med annen geometri som blandt annet motvirker dykk under bremsing. (som er et annet stort problem på foxbody) Sånn ellers husker jeg at begge mine foxbody tipper ytterhjulet utover i toppen i sving, samtidig som innerhjulet tipper innover.. Hvordan ford fikk det til er et godt spørsmål, men jeg har faktisik samma feilen på lincoln og....

 

Sånn ellers er faktisk foxbody en ganske stiv konstruksjon til å være en 80talls amerikaner, så den kan bli i stand til ganske gode rundetider med minimale, men riktige modifiseringer. De har lowcost racingcuper i usa, hvor mustang3 klarer ca 1,2G i sving.. Disse har dog annen fremstillingsgeometri, og panhard eller wattlink bak, samt horisontale bakakseldempere i tilleg til de vertikale. (samme oppheng som 93 svt, og 84 - 86 svo)

 

oops.. det ble et langt svar igjen :op

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din bil (som egentlig har en ganske håpløs forstillingsgeometri) trenger du nok tårnjustering, spes med tanke på senking. Din er vel allerede senket litt? i tilleg anbefaler jeg lowering blocks.. Du setter dem nederst på fjærbeinet, for å få bærearmen ned igjen i riktig posisjon når bilen er senket. Ellers får du kjøpt andre armer,stag etc med annen geometri som blandt annet motvirker dykk under bremsing. (som er et annet stort problem på foxbody) Sånn ellers husker jeg at begge mine foxbody tipper ytterhjulet utover i toppen i sving, samtidig som innerhjulet tipper innover.. Hvordan ford fikk det til er et godt spørsmål, men jeg har faktisik samma feilen på lincoln og....

 

Sånn ellers er faktisk foxbody en ganske stiv konstruksjon til å være en 80talls amerikaner, så den kan bli i stand til ganske gode rundetider med minimale, men riktige modifiseringer. De har lowcost racingcuper i usa, hvor mustang3 klarer ca 1,2G i sving.. Disse har dog annen fremstillingsgeometri, og panhard eller wattlink bak, samt horisontale bakakseldempere i tilleg til de vertikale. (samme oppheng som 93 svt, og 84 - 86 svo)

 

oops.. det ble et langt svar igjen :op

 

Halla...Langt svar er bare bra vettu...

 

Kan ikke si at jeg har noen problemer med forstillingsgeometrien på min, har ikke vært borti det du skriver. (Heldigvis) :)

 

Eneste problemet jeg har forran er at gateslicks går inni skjermen når jeg har full sving :S

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftere flest ser ut til å foretrekke mye negativ camber foran og bak, samt så mye positiv caster du har plass i hjulhuset til. BMW og Mercdedes, for eksempel, kommer som standard med lassevis av positiv caster; så noe bra må det jo gjøre. Ellers er det vel bare en ting som gjelder angående hjulvinkler - prøving og feiling. Man er nødt til å sette opp bilen tilpasset egen smak og ikke nødvendigvis følge andres anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftere flest ser ut til å foretrekke mye negativ camber foran og bak, samt så mye positiv caster du har plass i hjulhuset til. BMW og Mercdedes, for eksempel, kommer som standard med lassevis av positiv caster; så noe bra må det jo gjøre. Ellers er det vel bare en ting som gjelder angående hjulvinkler - prøving og feiling. Man er nødt til å sette opp bilen tilpasset egen smak og ikke nødvendigvis følge andres anbefalinger.

 

Helt enig Øyvind, grunnen til at jeg vuderer dette er fordi jeg hadde en trimma e30 e325i før :)

 

Så noe bra må dette gjøre...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår