Gå til innhold

pusse rust på støpmetall?

Ranger emnet


palle-gafal

Anbefalte innlegg

Driver for tiden å pusser litt rust på deler som er laget av støpmetall, og på disse er det da en ujevn/ruglete overflate.

Det som da er veldig lettvint er å bruke slipeskiva på vinkelsliperen, men dette gjør at denne strukturen i overflaten på delene også blir helt glatt!

 

Jeg mener å ha hørt før en plass at dette ikke skal pusses ned, for da mister delene noe av styrken sin, og holder ikke fult så lenge!

 

Er dette noe jeg bør ta hensyn til, eller er det bare vås?!

Vil bare være helt sikker før jeg gjør noe dumt... :P

 

Og har det noe for seg å pulverlakkere understellsdeler, i forhold til å bruke epoxygrunning og vanlig lakk, med tanke på prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandblås delene du, viss det appåtil er deler som blir varme.

(som vannpumpe hus, bremse calipere, innsugs manifoiler ol)

Så leder den ru overflaten fra sandblåsingen bort varmen bedre enn en overflate som er helt slett.

Pulver lakkering er mye bedre enn å lakke med syregrunning og lakkere etterpå.

Men koster en del mer, men det er jo mye mer motstands dyktig til steinsprut og alt det dritten et understell går igjennom.

 

Men er det verdt det.

 

Vet ikkje, kjenner en som driver med pulver lakkering, så det er ikkje tvil om hva jeg skal ha på mitt understell ;-)

 

Lykke til.

 

TM

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulveret (lakken) blir ladet positivt og skinnen som delen(e) henger på er negativt ladd slik at det dannes statisk magnetisme og pulveret (lakkpartiklene) trekkes på delen. Deretter går delen(e) inn i en herdeovn der de skal være gjennomvarme i 15 minutter. Det som skjer her er, i praksis, at pulveret smelter og stivner igjen når delene avkjøles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår