Gå til innhold

turbo vann\ikke-vann

Ranger emnet


snurrebass

Anbefalte innlegg

Originally posted by snurrebass

Tåler en turbo som har vannkjøling å brukes uten vann....? eller må eg ha en turbo som ikke har vanntilkopling....?

 

Det går IKKE fint å kjøre en turbo som er beregnet på vann uten vann. Da blir akslingen i turboen blå... noe som ikke er bra... blir fortere kast og slitasje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint på Garrett T3 turboene iallefall, selv ved høyt uttak av hester. IHI turboene liker det visst ikke....

 

Litt viktigere å være flink til å kjøle ned motor på tomgang etter "inspirert" kjøring når man ikke har vann tilkobla.

Har du vann tilkobla riktig vil du få sirkulasjon og kjøling om du setter slangene på de riktige stedene, selv etter at motoren er av.

 

Vanntempen øker jo og om man kobler til vannkjølt turbo, og det er jo ikke bra for motoren igjen. om man ikke har rett dimensjonert radiator og ett par vifter da.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe problem hvis du ikke skal kjøre bilen til daglig og er nøye med å avkjøle turboen før du slår av motoren - motorbrems er ofte bra for å kjøle turbo.

 

Det skjer f.eks fra tid til annen at rallyførere blir tatt for å koble av kjølevannet til turboene sine, da går bilen litt bedre. Om turboene holde et helt rally uten kjølevann og det ikke er en bil i daglig bruk så tror jeg nok en "sleggemekk" T3 varer en stund! (nå kjører de jo ikke rally med T3, da men... :D)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen flyter lettere når den er (veldig) varm, slik at turboen spoler opp raskere. Og så slipper man at turboen belaster kjølesystemet slik at motoren går litt kaldere. Tviler på at dette gjør de helt store forskjellene, men i rally er marginene små!

 

Mener bl.a Carlos Sainz ble "tatt" for dette da han kjørte Toyota Celica - ikke ulovlig i rally, men bilen var homologert med vannkjølt turbo og derfor ble det regelbrudd. Ikke det at det var første eller siste gangen Toyota strakk reglene vel langt på Celicaen ;)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis oljen blir for varm smører den ikke i det hele tatt. Tempraturen der oljen mister egenskapene sine på varierer. Men mister den filmen er det metall mot metall, det er ikke å anbefale det akkurat....

 

(Men det er sikkert ikke noe problem i dette tilfelle...)

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår