Plecto Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Fryktelig gammel tråd, men det skader vel ikke å slenge i et par ord forde :P Koblet feil her om dagen vi også. Det begynte å brenne, antagelig i dynamoen! Men jeg skjønner ikke, for at strøm skal gå så må det jo være en krets. Om du kobler om polaritetene går strømmen andre vei, men dette vil jo ikke ha noe å si? En sikring fungerer jo ikke bare èn vei :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Det kalles likestrøm. Strømmen skal bare gå en vei. Vekselstrøm blir noe annet. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyB Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Det kalles likestrøm. Strømmen skal bare gå en vei.Vekselstrøm blir noe annet. Riktig! Bytter du om på fasene på en veksel kurs (2 fas) har ikke det noe å si, men kobler du pluss pole mot pluss pole mot hverandre går det greit intill du kobler minus mot minus. Du Har du en mangde med + elektroder som kjæsjer og feks skaper brann.. ;) Kan IKKE sammeenlignes med en sikring.. Men det kan sammenlignes med å kjøre i motsatt kjørefelt på E18. Kan fort begynne å Brenne da også... Hilsen Andreas Brenne ;) Siter Min prosjekt tråd: PASSAT GT http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1437337#post1437337 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Det er godt dere ikke gjorde dette på en nyere bil gutter! Da hadde dere hatt mulighet for å knerte styringsenheter for mange tusen kroner. En annen ting som er risikabelt er at batteriet kan eksplodere av forfjamselse... Dette med å sette på kablene i riktig rekkefølge er jo også viktig. Husker Henning Solberg greide dette i sin gamle rally bil når han kjørte på norsk jord. Der røyk det vel en hjerne til noen lapper og hvis jeg husker riktig fikk han ikke kommet til start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Det kalles likestrøm. Strømmen skal bare gå en vei. Kan du forklare dette litt nærmere? Kursene vet vel ikke hvilken vei strømmen går, det er jo bare en lengre mengde med metall som er koblet sammen. Kobler du et batteri til en lyspære skal du se det lyser uavhengig av hvordan du kobler det til hverandre ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 hehe, dette med lyspæra, er jo nettopp fordi strømmen kan gå begge veiene gjennom denne... strømmen går fra pluss til minus (vet at det i teorien er andre veien) uansett i en likestrømskrets, de komponentene som strømmen kan gå gjennom uten alt for stor motstand, går strømmen gjennom og ferdig med det, uansett vei. alle ting med litt annen elektronikk enn pærer og brytere, må stort sett ha en polaritet, ettersom dioder, transistorer, lysdioder, mikroprosessorer og IC-er bare funker med spenning inn på en plass, jord på en plass, og signal inn og ut på andre tilkoblinger... i farten tror jeg bare det er lysene på en bil som ikke har en angitt polaritet.. Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Batteri kan eksplodere Dynamo blir svidd Bilradioen bilr svidd Kondensatorer til store bilstereo anlegg vil eksplodere Elektoniske tennings moduler vil bli svidd Datahjerner til insprut etc vil bli svidd Man kan si det at all elektonikk i bilen basert på Ic-kretser vil bli drept fordi dere ikke klarer å se forsell på + og -! :knock: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet November 19, 2007 Rapporter Share Skrevet November 19, 2007 Faen as :@ Da er det kanskje mer som er blitt ødelaget på bilen. Men er det ikke litt merkelig at det ikke er laget noen løsning for å unngå dette? I alle fall på nyere biler. Finnes det ikke noe enkel elektronikk, alla en fancy sikring som kan ryke istede hvis strømmen går motsatt vei? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 19, 2007 Rapporter Share Skrevet November 19, 2007 Men er det ikke litt merkelig at det ikke er laget noen løsning for å unngå dette? I alle fall på nyere biler.Det er laget. Dvs,merkinga på batteriet og rødfargen på plusskabelen er der av den grunn. Ikke fail-safe nok,tydeligvis.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 19, 2007 Rapporter Share Skrevet November 19, 2007 Vet om en halv år gammel Audi A8 i Sverige. bilen hadde vært på en liten omlakkering. Gutta på lakkverkstedet kobla feil med starthjelp. Ledningsnettet smelta og x antall moduler døde. Bilen gikk på skroten, ble for dyrt å reparere Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.