Gå til innhold

Hvordan justere boost controll??...

Ranger emnet


AMA

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg la ut tråden i rett tema, men prøver.

 

Jeg har nettopp montert en Greddy Proffec B spec II Boostcontroller i golfen, men skjønner ingenting av innstillingene på den? Greit jeg får til og justere trykk opp og ned, men så er det noen % tall osv som jeg ikke skjønner noe av.

 

Jeg har prøvd litt, men har ikke fått det bra til, akkurat som trykket kommer og går også kommer igjen når jeg bunner gassen. Altså ikke stabilt trykk.

 

Må ellers si at turbo/dyser/ventiler/stempler/råder/hallgiver/luftmengdemåler/ +++ alt i motor er NYTT.

 

Så det er tydelig at det har noe med innstillingene på controllern.

 

Noen som kan hjelpe meg med og få silt inn den rett.

 

Boost 1, vill jeg ha på 1,2bar

Boost 2, vill jeg ha på 1,7bar

 

Håper noen som vet.

 

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oversikt over hva de forskjellige innstillingene har med å gjøre:

Set: styrer hvilket trykk den legger seg på.

Gain: bestemmer hvor fort trykket kommer

Set gain: Denne er også med på å bestemme hvordan trykket kommer. Jeg tror muligens den har wastegaten helt lukket til den når dette trykket, eller noe slikt. Men setter du denne for høyt så peaker den. For så rask spoolup som mulig skal den settes så HØYT som mulig UTEN at den peaker, og UNDER ønsket trykk.

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg klippa ut innstillinger fra en på 200-forumet:

Husker ikke nøyaktig hva jeg har hos meg, men test følgende hvis du ønsker det ca 1-1.1 bar:

 

Set: 40-50% (40% vil nok gi i underkant av 1 bar, 50% kanskje litt over 1.1 bar)

 

Gain: 40% (dette bestemmer hvor hurtig den spooler opp, for mye kan gjøre at den peaker)

 

Set Gain: 0.95 bar. (sett denne lavere enn ønsket trykk, ellers peaker du lett)

 

Av nysgjerrighet:

Hva slags turbo kjører du med (størrelse), hva er grunntrykket på wastegaten din (trykk når all boostkontroll er skrudd av), og hva er originalt trykk på bilen?

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Her har jeg klippa ut innstillinger fra en på 200-forumet:

Husker ikke nøyaktig hva jeg har hos meg' date=' men test følgende hvis du ønsker det ca 1-1.1 bar:

 

Set: 40-50% (40% vil nok gi i underkant av 1 bar, 50% kanskje litt over 1.1 bar)

 

Gain: 40% (dette bestemmer hvor hurtig den spooler opp, for mye kan gjøre at den peaker)

 

Set Gain: 0.95 bar. (sett denne lavere enn ønsket trykk, ellers peaker du lett)

 

Av nysgjerrighet:

Hva slags turbo kjører du med (størrelse), hva er grunntrykket på wastegaten din (trykk når all boostkontroll er skrudd av), og hva er originalt trykk på bilen?[/quote']

 

Kjører en gt 28 rs. Når jeg slår av boostern kommer trykket på 0,5bar ca. Har nå funnet et någenlunde stabilt trykk på 1,2bar, men er ikke 110% fornøyd. Skal ha andre trykket på 1,7bar - Kan du hjelpe der?

 

Har forøvrig Bygd motoren så den tåler alt dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohoi, det hørtes mye ut for den turboen. På 200-forumet snakkes det om at man ikke bør dra den noe særlig over 1,4-1,5 bar om den skal holde en stund.. Hva er A/R verdiene på turboen, vet du det?

 

Har ikke denne boostcontrolleren selv, så kan ikke snakke av erfaring her, men hvis du setter set gain til f.eks 1,6 bar, tror du ikke en set på ca 60-70% vil gi 1,7 bar da..? også begynner du med relativt lav gain, typ 40%, og justerer opp denne til du får peak. Når det peaker justerer du den bare litt ned igjen.

 

Mitt råd:

Set gain = 1,6

Gain = 40%

Set = 55%

Så begynner du med dette, og justerer set oppover til du havner stabilt på 1,7 bar. Fram til Set er høy nok vil trykket mest sannsynlig gå opp til 1,6 før det daler ned til det set-verdien tilsier. Når Set er høy nok kan du begynne å justere gain oppover til du får litt peak. Da stiller du den en liten smule ned igjen, så får du kjappest mulig spoolup.

Det krever litt testing, men det må vel til for å få det skikkelig. Om du kan dra den skikkelig ut skikkelig på 3. og 4. gir er nok det det beste, for det er først da du klarer å bygge opp skikkelig stabilt eksostrykk som kan vare mer enn et sekund eller to. Høye hastigheter av sånt? Det har vi ikke sett..

 

Hvor mye hester får du ut av dette?

-98 Nissan 200sx Racing s14a

-87 Volvo 240 GL, vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår