matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Den Alpine spiller "duger" litt ja.... :well og siden du kjører allrede et aktiv system på den så ville jeg nok kjørt det samme med den nye Focal settet, jeg kjennere ikke den Alpine spilleren men største fordel ved å bruke innebygd delefiltren i den er at du kan foreta alle endringer på både delefrekvens og steilheter ved selve HU -i motsetning til innebygd delefilter i ampen, den har vel også muligheter for å justere steilheten? jeg synes selv om steilheten kan justeres er best å justere "on the fly" -altså mens man sitter og hører aktiv og gjør endringen for eventuelt høre hva som låter best/bedre/verre- :cocain: ellers ville jeg nok tro at et extra batteri bak vil gjøre sussen men som lohelle nevner er egentlig dynamoen det første punkt å forbedre. yodude Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 hmm.. har virkelig disse cd-spillerne (som forek en alpine/pioneer i "høy" serie) gode nok filtere til "slikt" bruk? Innbillte meg at aktive filtere på gode forsterkere var MYE bedre enn dette.. Spør fordi JEG lurer altså! Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 ja, jeg vil påstå det siden disse toppmodellene filtrerer i digitale domene for igjen bli konverteret til analoge signaler i dedikerte D/A konvertere. I Pioneer modellen -i den jeg har P99- er den vellydende "Legato Link" konverteren som brukes og det samme i nyere og dyrere P9/P90 altså i DSP boksene sine. At det er BorrBrown konverter er ikke bra nok i seg selv men selve kretsløsningen som gir de store forbedringer. Nyere og forbedret produksjons processer gir også kraftigere DSP procesorer som kan ha flere funksjoner og justeringer men som sagt om man ikke har spesielt dedikerte konvertere så blir ikke lyden bedre av det men bare bra lyd med mange justerings muligheter, derfor topp modellen er rett og slett dyrere en mindre modeller med tilsvarende funksjoner dog med "mindre" high end lyd.... Analoge delefiltre i innebygde forsterkere skal helst være av Linkwitz-Riley type og gjerne med 24dB i subben og minst 18dB i øvre frekvenser og dette krever kvalitets komponenter pga nøyaktigheten i delefrekvensene og filtres topology. :well Største "ulempe" i alle analoge kretser er den egen støy som produseres i alle forsterkende ledd... men selv har jeg sagt før og nenvt at de fleste innebygde delefiltre i HU er ikke gode nok om man er ute etter litt høyere mål ang anlegg men jeg synes det er litt feil å "generalisere" da jeg har selv prøvd begge løsninger i både dyre løsninger og rimelige anlegg men jeg mener at først og fremst den generele sammensetning av løsninger som gir den største forkjell. :crazysant HU har som regel flere muligheter ang steilheter og her synes jeg er dens største fordel om man skal unngå/minimere bruk av tidskomp. Det andre er direkt avlesning om valgt delefrekvens, i analoge filtrene har du som regel en vriddbar potmeter med et skala som ikke viser nøyaktig frekvens men en tilnærmet verdi. damndamn Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 ok! dvs at i trådstarter sitt tilfelle så vil en slik cd-spiller (er den han har "bra nok" ?) fjerne behov for filtere på forsterker, og gi muligheten for å (i hvert fall inntil videre) kjøre active varianten av be nr 7.. Man trenger selvsagt da 3 separate signalkabler (dvs front, rear og sub) til forsterker.. Front vil da (for eks) styre diskant, rear vil styre 3" og sub vil styre 6,5"... skulle ikke dette stemme? Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 jepp!! slik jeg kjører selv... siden mitt oppsett er egentlig ment for 4 veis aktiv deling og min HU har bare 3 veis deling så kjører jeg slik du nevner. Eneste er at jeg bruker innebygde filtren i ampen til mellomtonen i HP modus og setter nedre frekvens til 100-120Hz og og mellombass ampen i LP modus og med øvre frekvens på 100-110Hz. Selve "arbeids område" bestemes i spilleren, altså mellomtone utgangen (rear) med nedre frek 40Hz og øvre frek 2Khz.... :well funker fett det... en annen eksempel er å bruke en 4 kanaler + en subb amp der frontsettet er av 3 veis passiv deling og head unit har 3 veis aktiv deling: kanal 1+2 driver diskanten, kanal 3+4 driver mellombass+mellontone og den passive delefiltren kobles her og den igjen fordeler til respektive elementer og sist self subb utgangen rett inn på egen amp... som sagt mange muligheter/løsninger som kan fungere meget bra om man JUSTERER riktig gjeldende parametrene.... :pray Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 OK.. nå hadde jeg bare Pioneer P9-spiller (+ DEQ) i 2 dager før jeg solgte det forrige store anlegget (bil fulgte med).. Men i hvert fall P9600 osv har vel ikke de filtere som trengs? mener at disse ikke har så mye filtere over 125 Hz.. stemmer ikke dette? hva er da alternativene? Dvs fra hvilke modeller på for eks pioneer og alpine (regner med det stort sett er på alle over et bestemt modellnummer) Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 mener da 8600 har de nødvendige filtrene innebygd(jeg kan ta feil) uansett er det best å se på produsentene sine sider på de aktuelle modelene der skal all nødvendig info stå. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Alpinne har jeg ikke brukt på mange år.... så de kjenner jeg ikke lenger... Devil men i Pioneer 9600 betaler du mest for displayen, lyd delen er grei men ingen dedikerte kretser, samme er med 8600. P77 er tonal sett den beste av de men den har ikke delefilter annet enn til subb utgang. P99 har bare 3 veis delefilter men er jo high end kretsløsninger og P9/Q9 er vassere enn P99 pga høyere dynamikk (tror 98dB mot 108dB) og self 4 veis delefilter i Q9 boksen, bare det med å skylle ut konverterne er med på å forbedre lyden da man kan skjerme bedre analoge lydkretser fra støyende digitale kretser og ikke minst mer overdimensjonerte power supply som kan levere mer stabil spenning til konvertere=bedre støy tall=bedre lyd og de nyere modeller (P90 osv) skal i utgangs punktet samme spec og topology i lydkretsene. Tekniken og sofwaren fra P99 har kommet på 8600-9600 dog som sagt med enklere konvertere ellers er grensesnittenene på DSP/EQ/delefilter like. :well Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 p9600: High-Pass Crossover (HPF) 50/63/80/100/ 125/160/200Hz, 0/-6/-12dB/Oct. Subwoofer Crossover (LPF) 50/63/80/100/ 125/160/200Hz, -6/-12/-18dB/Oct. regner med p8600 har samme... skulle vel hatt mer enn som så.. er det noe finesser jeg overser nå eller? edit: var en doktor som svarte mens jeg skrev.. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 hehe... tror ikke han er dr men heller frilanser gynekolog.... :crazysant de spillerne har 2 moduser også: standar og pro. i standart har du de nevnte fdelefrekvnser for respektive front/rear/subb men i pro så har du high (front) mid (rear) og subb(subb) og da med flere steilheter i filtrenene + Tidskomp enten i inchs eller cm... på P99 tror også er i sekunder... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 var det p(8/9)600 som har standard og pro alternativ ? Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 ja begge, og det er en liten mekanisk brytter på siden. knock :well Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 siste p9x00 spiller jeg hadde var en p9100... men tror ikke jeg går "via" en slik uansett.. I lengden så tror jeg ikke de er gode nok.. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 hehe... endelig skjønt det ja... :kiss Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Desember 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2005 Jeg skal ærlig innrømme at det teoretiske rundt akkurat dette er jeg ikke helt 100% på iom at jeg såvidt har begynt lese litt om det, men (og korriger meg GJERNE hvis jeg tar feil, ønsker lære mest mulig): Mener at et annet punkt med 8600 er at den mangler mulighet for 24dB/oktav i filtrene? Dette kan vel i ytterste konsekvens introdusere faseskift-problemer hvis man skal kjøre litt "mix'n'match" av komponenter og man må kjøre mids med f.eks 12dB og diskanter i 18dB? Har vel negativ 90 grader fasevending da på diskantene og 180 på midbassene? P9/P99 (jupp, de gamle er fremdeles eldst :p) har derimot mulighet til 24dB og da kan man i grunn kjøre mid-12db/high-24db og reversere fasen 180 grader på diskantene og på så måte oppnå ett bedre resultat helhetlig sett på ett "ferdigsett" i klassen Utopia o.l hvor parameterene på elementene er laget for best mulig samsvar? Noen som kan forklare litt mer og eventuellt hva/hvor jeg har feil/rett? Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg