Gå til innhold

Trailer på sommer dekk

Ranger emnet


passat kara

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

når jeg kjører på landevei, så kjører jeg skjeldent forbi personbiler, med mindre denne virkelig ligger langt under fartsgrensa. da er det skikkelig irriterende å ligge bak en sånn person. men jeg kjører ikke forbi før jeg har en lang strekke å gjøre det på og det er oversiktlig og fint.

 

på motorvei så finner alle sjåfører sitt eget tempo å ligge i. som regel blir denna satt av farts sperra, men ikke alle er satt like høyt. når man ligger bak og stanger så blir man også irritert. det jeg gjør er å sjekke speilet og se at det ikke kommer biler langt bak, legger meg ut og blinker med lysa så sjåføren skjønner at jeg skal forbi, så han slakker av litt mens jeg kommer meg forbi.

 

må huske at hvis man skal si 50 mil på en dag, så blir det mange frustrasjoner på en dag når man ligger bak en som sinker deg skikkelig. for å ikke snakke om at man gjerne har tidsfrister å rekke. (ferge osv)

jeg sier ikke at man skal på liv og død rekke det, men det går ann å holde et sakelig tempo når man vet at man skal langt.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

West-racing: Jeg mener det er det fordi det er grenser for hvor mye man kan tjene inn på å kjøre forbi en annen lastebil når alle lastebiler er sperra på 80 eller 100. Skal ikke være påståelig på det altså, men er det ikke noe sånnt a? At alle lastebiler skal være fartssperra?

 

En annen ting er jo at de fleste forbikjøringsfelt er lagt i oppoverbakker sånn at personbiler kan kjøre forbi lastebiler som ikke kommer seg opp bakken uten å ligge i 20 km/t når de kommer til toppen.. Blir lissom litt teit å blokke begge felta da.

Men på flerfelta motorvei synns jeg det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skal være fartsperre, og den skal være på ca 90 km/t..

Og vis man skal ligge 10-20 Km/t under det man egentlig klarer går det mye tid bort i ingenting, spesielt når en lastebil ruller 3-400 mil iløpet av en uke blir det noen timer..

Og det kan være dei timene du må ha for å komme deg hjem på fredag istede for lørdag, blir lite med tid med familien når en kommer hjem på lørdag istede for fredag..

 

 

Satt litt på spissen med det er bare for å vise poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye OT nå: men jeg opplevde flere ganger at personbiler lå å pressa som fan bak oss i semin, å absolutt skulle forbi...

 

en av dem lå i grøfta 2 svinger etterpå!! ikke så høy i hatten da :crazysant

 

og mange andre SKAl forbi, åsså legger de seg rett foran trailern!! særlig i oppoverbakker der alle trailere MÅ hente tilfart når det er glatt, åsså ligger bilen å cruiser i fartsgrense eller gjerne UNDER!! :deng

 

også i nedoverbakker... ligger de rett foran trailern...

 

jaja sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, skjønner poenget.. Men bare en annen ting, satt litt på spissen den også. Er jo ikke så mange stedene det er 90 fartsgrense er det vell? Så man må jo nesten kjøre 10 under likevell mange stedene?

 

lastebilsjåfører kjører det lastebilen går :D

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på gamle skolen min døde i bilulykke på samme måte. Det var glatt, traileren hadde vinterdekk, men det hadde ikke tilhenger-trailer saken, bare 4 forskjellige sommerdekk. Så den skle ut av veien, og knuste 2 biler. 2 omkom eller noe. Stakkars jenta. Hvis man sier dette er en jente, på 20 år, hva er da en 12 år gammel 7ende klassing? Nei, det er jævlig det. Skulle jo på hytta og allting, juleferie var det snart og...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forsvarer på ingen måte at han sjåføren kjørte på sommerdekk i det hele tatt, men i avis artiklen så står det at flere vogntogsjåfører hadde ringt inn og sagt at det blåste ganske bra den dagen. må huske at en semihenger av den typen er 13.60 lang og nesten 4 meter høy. så hvis dere ser på skapet alene, så er det et "seil" på 13.60x3m. det blir ganske mye krefter i sving av det. har selv blitt "tatt av vinden" over minnesund brua en gang jeg kom over der. heldigvis så var det ingen trafikk der da. men jeg skal si at det dunka godt i hele kroppen når det skjedde.

 

men uansett hva som skjedde, så er det tragisk at det skal gå sånn.

 

R.I.P

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er tilhengere som blir fraktet eig av en annen enn bileieren..

 

Derfor koster ikke sjåføren så mye som en eneste kr på å fikse/utstyre noe som han ikke ikke.. Han har bare i oppdrag å frakte akkurat den hengeren som oftest.

 

En annen ting de liker å gjøre er å bare bruke bremsene på hengeren.. Slik at de ikke sliter bremsene på sin bil.. Penger spart det..

 

husker for 2 år siden at biltilsynet stoppet en polakk på grensen med en henger totalt uten bremser.. Fyren fikk ikke kjøre en meter før hengeren ble fikset og polakken ble stående å vente i 2 dager før han fikk kjøre videre..

 

Så ikke skyt sjåføren alltid. Er få yrker hvor ansvarsmengden blir heve over på en enkelt person som å være langtransport sjåfør..

 

Heldigvis er det kommet nye og strengere lover som gir mulighet for å straffe både eier. sjåfør og oppdragsgiver ved overlast/overtid osv,

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er utrolig .. men her om dagen (fredag?) så leste jeg i papiravisa at en på E6 hadde fått en utenlandsk trailer rett i seg.. og han var alvorligskadet... den (belgiske?) traileren kjørte med sommerdekk..

men tror dere jeg finner den på db.no nå? neida ..

(vet at jeg leste det i db ettersom jeg bare kjøper db i lunsjen :P)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forsvarer på ingen måte at han sjåføren kjørte på sommerdekk i det hele tatt, men i avis artiklen så står det at flere vogntogsjåfører hadde ringt inn og sagt at det blåste ganske bra den dagen. må huske at en semihenger av den typen er 13.60 lang og nesten 4 meter høy. så hvis dere ser på skapet alene, så er det et "seil" på 13.60x3m. det blir ganske mye krefter i sving av det. har selv blitt "tatt av vinden" over minnesund brua en gang jeg kom over der. heldigvis så var det ingen trafikk der da. men jeg skal si at det dunka godt i hele kroppen når det skjedde.

 

men uansett hva som skjedde, så er det tragisk at det skal gå sånn.

 

R.I.P

 

Jepp leste det jeg å.Har nok ikke mye å stille opp med mot naturkreftene uansett. men er jo en prinsipp sak sommer dekk i desember er jo garantert en bomert uansett. Mener var i fjor jeg leste om en som sku over dovrefjell på sommerdekk eller noe (han måtte ha hjelp), det blir samme som å legge ut på polferd med tøfler spør du meg.. Eneste er at en polferder med tøfler er ikke så stor trusel mot andre som en trailer med dårlige dekk.

 

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår