Gå til innhold

Trailer på sommer dekk

Ranger emnet


passat kara

Anbefalte innlegg

lastebilsjåfører kjører det lastebilen går :D

 

Korrekt. Kjørte bak et vogntog cirka i Ølen på vei mot Haugesund, og det hadde sladd på hengeren. Kjørte forbi en annen lastebil på bakketopp osv, er det verste jeg har sett.

 

Er nok langtfra alltid lastebilsjåføren sin feil, men man skal ha vinterdekk på vinterføre, slik er det med den saken.

 

Slikt som dette er alltid trist. Har hatt trafikkulykker med døden som utfall i nær familie, så jeg vet hvordan dette føles.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dr S: i norge så er det påbudt med kjetting for alle kjøretøy over 3500kg.

problemet med de utenlandske sjåførene, og da mest de fra østblokk landene er at de ikke har de samme påbud som er her til lands. kombiner det med at bileiere kjører mottoet "går det, så går det" så får du sånne utfall.

 

jeg har et eksempel på at noen bilførere har hodet langt oppi blindtarmen når vi først er inne på det

for 3 uker siden så kjørte jeg semi over vidda til bergen. på RV7 rett før du kommer til en smal bru som er lysregulert (for de som er kjent) så møtte jeg en saab 9-3 med en bitteliten henger bakpå. det gikk som det måtte det, og vi ble stående å blinke på hverandre, til slutt så gikk jeg ut og sa at han måtte rygge tilbake til møteplassen, noe han nektet blankt å gjøre fordi "han kunne ikke rygge med henger" og da var det bedre at jeg rygga rundt 3 ganske leie svinger med den bittelille semi'n min til jeg kom til en møteplass. hadde jeg sett at han kom, så hadde jeg seff dratt inn på møteplassen, men det gjorde jeg nå ikke. resultat: jeg måtte rygge bilen hans tilbake til møteplassen, med hans MEGET forskrekkede kone vedsiden av, mens han passa på semi'n.. hele situasjonen er urkomisk når jeg tenker tilbake, men der og da, så var det mer irriterende enn noe annet.

 

**** ta folk som absolutt skal kjøre med henger, men ikkje klarer å rygge ein meter med den før det saksar seg, skjønna ikkje heilt teorien med det da.....

naoben min på hytta måker snø der om vintern, (i sogn me sine fine smale veger) han kom kjørandes på passelig smal veg, ser der kjem en bil imot, han stopper opp i ein utkjørsel og lar den passere, så ser ha en liten konebil som kjem rundt svingen, så han venter, men ho gamle dama som burda vore fratatt lappen for mange år sida stoppa på ein bussholdeplass...han blinka med lysa og ho kjem ikkje, så begynner han å kjøre tilslutt og plutselig begynner ho med, heile greia ender opp med at han må rygge lastebilen en 300meter bak....da vart det banning og visst fingern ut vinduet når gamla kjørte forbi.....en anna gong møtte han på ei gammal dame som faktisk rygga, men ho rygga så vinglete at ho sat seg fast på ein brøytekant hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlanske semitrailere bestående av to-akslede trekkvogner og eurotraller uten akselløft. Med sommerdekk og ingen kjettinger. Høres det kjent ut? Hver høst blir det diskutert hvordan en skal stoppe disse. Politiet lover å ha flere kontroller, men det ser ut som ingen vil eller kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Alltid like morro med folk som kjører med henger og ikke kan rygge..

Traff på en sånn rett før Kvanndal på vei fra Ålvik, han kunne bare rygget rett bak uten å røre styre ca 2m å rygge.. Men neida måtte røre styre, tror han dreiv på i en halv time før han klarte å rygge bak dei 2 metrene sånn at eg kom forbi..

Og da var det sikkert 200m med kø bak meg, mange som kom fram å lurte på om det var skjedd en ulykke siden det tok så lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlanske semitrailere bestående av to-akslede trekkvogner og eurotraller uten akselløft. Med sommerdekk og ingen kjettinger. Høres det kjent ut? Hver høst blir det diskutert hvordan en skal stoppe disse. Politiet lover å ha flere kontroller, men det ser ut som ingen vil eller kan gjøre noe med det.

Det er jævla enkelt .. tollerene setter opp et skilt "alle trailere skal inn for dekk sjekk"

og arrestere alle som ikke kjører inn

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævla enkelt .. tollerene setter opp et skilt "alle trailere skal inn for dekk sjekk"

og arrestere alle som ikke kjører inn

 

 

HAHA... Må eg si, skulle likt å se hvem som betalte den rekninga...

 

Er mange biler som passerer grense overgangene i norge iløpet av en dag,

Tror skatten din og min ville steget endel vis alle skulle blitt kontrollert..

 

Men for gudskyld mer kontroll er eneste som hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Dette kom vel ikke akuratt som noen bombe. Det er ganske velkjent at mange østeuropeiske trailere kommer hit på Norske veier i dårlig teknisk stand, uten kjettinger og med utslitte sommerdekk.

 

Det står at den blåste av veien, men når dekkene er så dårlige at man blåser av veien så er det noe galt og hva i HÆLVETTE gjorde denne traileren oppi Gudbrandsdalen i desember? Han kom vel inn i tollkontrollen og sa at han skulle til Oslo? For noen månders tid siden var det 4 øst-europeiske trailere som kjørte av veien på rekke å rad med sommer dekk. Jeg husker ikke helt hvor det var, men tror det var mellom Lillehammer og Otta. Det var vist litt glatt mente dem. JA, det er glatt å kjøre med sommerdekk når det ikke er sommerføre. At dem aldri skal lære det?

 

Jeg lå etter en polsk trailer på rv4 fra Eina-Lygna og han kjørte med kjettinger på bar og saltet veg. Han kjørte i 50km/t. Han slapp ikke forbi en eneste. Jeg lå etter han med tute og fjærnlys hver gang han kjørte forbi en bussholdeplass. Jeg klarte å komme forbi ved lygna, men han kjørte forbi meg mens jeg var nedi Brandbu og Jaren. Jeg tok han igjen, men da stod han på en busslomme som jeg skulle slippe av passasjerer på og tok av kjettingene. Jeg kjefter på han men han skjønner ingen ting av hva jeg sier, så jeg gir han bare fingern. Er det rart disse veien våres blir så sporette?

 

Jeg spør meg selv enkelt og greit:

 

HVORFOR I HÆLVETTE KONTROLLERES IKKE DISSE TRAILERNE NÅR DE KJØRER INN I LANDET? Personlig kunne jeg klart meg fiiint uten dem.

 

Hvis de kommer hit uten å være i forsvalig stand, så burde kjøretøyet taues inn og dagsbøter for hver dag de står på inntauingstomta. Nei, de får ikke lov til å snu, for da varsles svenske myndigheter som burde hatt samme opplegget. Hvis det ikke hjelper med dagsbøtene, så selges bilen på trangsauksjon, evt vrakes. Det koster 10 000kr å kvitte seg med en trailer, men det er jo mye billigere enn ett menneskeliv.

 

OG hvorfor skal disse jævlene som ikke engang betaler veiskatt kjøre rundt på bart føre med kjettinger og gjøre veien sporette å jævlig?

 

Jeg har hørt plenty av tilfeller der polske osv. trailere i meget dårlig teknisk stand lager trøbbel i norge. Hørte engang om en polsk trailer som kjørte uten ratt. Han satt å styrte med en stang eller skiftenøkkel eller noe sånt.

 

Nå er jeg så lei og oppgitt av disse østeuropeiske trailerne at det frister å ha med el-drillen i bilen og hvis jeg møter på en på ett pitstop, som har sommerdekk, så vet jeg hvor jeg skal borre, ellers så stikker man av med ventilene.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA... Må eg si, skulle likt å se hvem som betalte den rekninga...

 

Er mange biler som passerer grense overgangene i norge iløpet av en dag,

Tror skatten din og min ville steget endel vis alle skulle blitt kontrollert..

 

Men for gudskyld mer kontroll er eneste som hjelper..

 

Hmmn så hvor mye koster en ulykke der en omkommer og en blir pleietrengende for livet..? :P

Tror du kan stoppe en DEL trailere på det koster å ha en sånn pasient i en to-tre års tid.

Kanskje ikke lønnsomt på kort sikt. Men jeg betaler gjerne 30kr ekstra i mnd i skatt hvis det sparer ett liv ;) Så snill er jeg :crazysant

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va di sparer på det er en ting, men det fungere jo ikke sånn..

Tenk hva di kunne spart vis di stoppet all smugling av narkotika, tenk va dem kunne spart vis dem ikke solgte tobakk, tenk hva dem kunne spart på å sluttet å selge alkohol, tenk hva dem kunne spart på å ikke solgt usunn mat, tenk hva dem kunne spart på å forby biler, bare hatt kollektiv trafikk...

 

hehe hadde vel egentlig vært umulig å gjennomført menmen....:D

 

Kunne egentlig gjort mye for å spare penger, men det er ikke så lett..

Men stoppe biler på sommerdekk skulle jo vært gjort på grensen ikke midt inne i landet..

 

 

Er enig i mye som blir skrevet her, men mye er så dumt at det egner seg ikke på tykk egentlig..

Også er ikke alltid sjåføren sin feil at det er dårlige dekk, eller feil med bilen..

Men når en ikke kan velge å vrake i jobber så er de ikke så veldig lett..

Noen som så repotasjen på tv ikveld om dei som bygger fregatter til norge??

Vis dem ikke møtte på jobb så mistet dem jobben, pga det ikke var noe heft å finne folk...

 

Er ikke så lett å bare henge sjåføren alltid, men så er det jo alltid noen som tror det er så veldig enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til noen her som fortsatt ikke forstår det...

 

Hvis bilen din blåser over i andre kjørefeltet, da har du enten dårlig dekk, eller det er rett og slett kraftig vind.. Alle her har vel hatt problemer med å styre bilen sin pga kraftig sidevind en gang? Så må du gange opp denne effekten en del pga størrelsen på lastebilen... Er ikke direkte lett å ta den vinden på siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bli den neste som blir drept av en uansvarlig østeuropeer som kjører oppimot 50tonn på sommerdekk på glattvei.

 

 

Slick: Hele poenget er at man ikke skal kjøre på sommerdekk når man er midt i desember måned. Akuratt som at man ikke kjører i fylla. Begge deler er ulovlig å man må ta konsekvensene av det, hvis man forårsaker en ulykke. Kan ikke skylde på vinden! Hjelper ingen ting hvis det var andre årsaker enn promilla at man forårsaket ulykken.

 

Hadde jeg kjørt trailer bak denne tullingen, så hadde jeg sagt til politiet at jeg ikke merket vinden spesielt godt på traileren, men at jeg merket på styring/bremsing at det var glatt. Jeg skjønner ikke hvorfor andre her i det hele tatt gjør det.

 

Nå er det på tide å bli kvitt disse drapsmaskinene fra norske veier. Mange av dem kjører også ulovlig og ødelegger for norske transportfirmaer. Det er f.eks ikke lov for en utenlandsk trailer å frakte varer internt i Norge, slik mange av disse øst-europeerne gjør. Kjører på utslitte dekk som er regummiterte eller har bare skjært nytt mønster. Mange bryr seg ikke om teknisk tilstand på kjøretøyet heller. Sier jo litt når en trailer bli stoppet og kontrollørene finner ut at han sitter uten ratt og styrer med en skiftenøkkel? Sier jo seg selv at det blir vansklig for de Norske trasportfirmaene å konkurrere med polakkene. Må også huske på at det er ett helt annet avgiftsnivå her enn i Østeuropa. Sier seg jo selv at kontrollene langs grensene må bli strengere og ALT må kontrolleres. Igår var det også noen utenlandske trailere som dro av veien. En på rv33 vestover fra Gjøvik. Ikke bli sjokkerte nå, men den hadde sommerdekk.

 

Jeg er også så lei av å se østeuropeiske personbiler som snylter på det jeg betaler i veiavgift. Her bor de i Norge og sliter ut norske veier ved å kjøre med kjettinger på bart føre, mens vi betaler veiavgiften for dem. Har man mer enn ca 180 overnattingsdager i Norge iløpet av ett år, har man IKKE lov til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy innen for norske grenser. Det som skjer da, er at tollvesenet beslaglegger bilen. Tipper det er bøter inni bildet også.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på bussene også. bussen jeg tar kjøre så og si på slicks ligger i breisladd ned bakken og sklir på busstoppene. er dette farlig? neppe. men men kjøring er en xtremsport hehe

 

jeg ville da sakt at det er veldig farlig....

hvor god sjangs har en buss på 20 tonn med masse mennesker inni til å stoppe vis det feks. kommer en liten unge uti veien eller at en gammel dame detter ut i busstoppen?

1992 Mazda Mx6 2.5i V6 <------ My car

...:::Det er ikke farten som dreper, men hvor fort du stopper:::...

Besøk http://www.mazda-ogn.org

 

har hatt:

Mazda 626 94 1.8 glx

volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært med 2 uker på Trailertur for noen uker sia.. INGEN trailere bruker Piggdekk (pga de er mye i byer, utlandet der d ikke er lov med pigger).. men de har ikke sommerdekk (latviske har HELT sikker sommerdekk!), men de norske har helårsdekk!

enkelte som KUN er her oppe i nord, bruker pigger foran, men ellers bruker ingen pigger...

 

og 1 ting må jeg si.. ble UTROLIG forbanna (særlig på norske) biler som skulle ta forbikjøring... er så jævla redde å bruker SYKT lang tid på å kjøre forbi.. selv om d kommer biler imot.. MANGE ganger vi nesten har blitt pressa i grøfta..

Skaper mange farlige trafikksituasjoner som IKKE er trailersjoførene sin feil!!

 

Ja farlig med de forbikjøringene. for et parr år sia var bror og 3 venner av han på vei opp til hemsedal. 10 min før de var ved hytta skjedde det, rundt en sving dukket det plutselig opp 2 trailere! og begge feltene var opptatt! :eek: heldigvis fikk han ikke panikk, og bremsa ned så langt det gikk og kasta seg ned i grøfta. (hadde det vært 300 meter lenger bort på veien så hadde det ikke vært no sted å svinge av, FJELLVEGG). huff, ble heldigvis ingen personskader, og bilen var like hel! (trailersjåføren fikk et ubehaglig brev i posten fra politiet).

 

kunne endt ille!

'10 Audi A4 Allroad 2.0TDI 170HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Stod en her på ørskogfjellet i fjor tror jeg det var. Stod fast, Viking nekta å hjelpe lastebilen fra Russland pga av at selskapet nekta å stille bankgaranti. så den sperra trafikken mellom Ålesund og Molde i 4 timer før Politiet stilte garanti. Da drog de den til nærmeste rasteplass oppover bakken. Der måtte sjåføren sove i 3 dager da politiet tok lappen til sjåføren grunnet sommerdekk og manglende kjetting. (Mange av dekka var under kravet = nesten blanke). Ikke hadde han mat eller varme. Jaja. Hurra for utenlandske biler i Norge.

 

angående pigg på biler. Vet om en som kun kjører trondheim - nord-norge. Han har spikermatter på biler. 6 rekker pigg på bilen og 4 rekker på tilhengeren. Hører isen skriker under lastebilen hans :D

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår