Gå til innhold

skjelden snakk om Omega B..

Ranger emnet

el`satanical

Anbefalte innlegg

Hører lite og ingenting om disse bilene, tiltross for at det er bakhjulstrekk. Personlig syns jeg jo de ser helt kurrante ut også. Selv om det er "noe" gubbepreg over dem...

Har nemlig en på hånda, en 2.0 16v, 96/97 mod (tror jeg).

Noen som har noe å si for/mot disse bilene? Holdbarhet? Hvordan er motorene, kanskje satt opp mot min toyota 2.0 16v...

Kan jo tilføye at jeg IKKE er noe Opel fan, men bevares, har ikke så mye fordommer heller :)

Hva er fornuftig pris å gi for en slik en i pen stand. Gått noe under 200k

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fine biler det. 2.0 16v er en veldig fin motor, som uten problem går langt, men omega er jo en ganske tung, så ikke forvent noen sportsbil;) Utrolig bra aerodynamikk har den visst og. Rimelig støysvake er de og. Pass på rust, dog omega b ikke er så utsatt som andre, tidligere opeler. Mer vet jeg ikke, men håper det hjalp:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine biler det. 2.0 16v er en veldig fin motor, som uten problem går langt, men omega er jo en ganske tung, så ikke forvent noen sportsbil;) Utrolig bra aerodynamikk har den visst og. Rimelig støysvake er de og. Pass på rust, dog omega b ikke er så utsatt som andre, tidligere opeler. Mer vet jeg ikke, men håper det hjalp:)

Takk takk, alle monner drar da jeg vet Nada om disse bilene :P

Edit: Jeg har i alle år trodd de har vært fwd faktisk :P Er bare de seneste månedene jeg har blitt oppmerksom på annet ;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grillen til Omega B org er kjip, hva tenkte de på med den overdimmensjonerte opel merke. Men en kroma Irsmcher eller sportsgrill gjør seg, spesiellt hvis du har Xenon - da blir den røff. Da får du fjernet Gubbe preget fra fronten. Senker du og setter på sideskjørt og lepper synes jeg den blir helt rå.

m.a.o bilen har masse potensiale

Jeg har en 1999 2.5td og er veldig fornøyd med den. Bare jeg får chipen i posten nå så skal det bli morro. De veldig motagelige for trimming.

Bakhjul er jo morro som f... da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nylig skifte ut bremserøret grunnet rust. Jeg ville definitivt tatt å sett på understelle. Eksosanlegget, den ruster lett i koblingene.

Skvettlappene foran bør være på slik at du unngår steinsprut på lakken. Disse er orginalt festet med klips knock som gjør at de faller av hver 5 mil, med en pris på 250kr så er det ergelig. Borr 2 hull der klipsene er markert på skvettlappen og i bilen slik at du kan feste de med bolter og muttere, dette er lett å gjøre selv. Da sitter de skikkelig.

En annen viktig ting å huske med omega er dreneringshullene nedenfor frontruta - de er altfor små etter min erfaring og tettes lett. Vannet som renner ned foran vifte/pollenfilter (under beskytelse plastikken på nedsiden av frontruta) framfor passasjersete. Her er dreneringen for dårlig slik at det kammeret kan fylles med vann. Om vannet ikke får drenert kommer det inn ved i bilen i strie strømmer.

Utover det så er det de vanlige sjekkpunktene for bruktbil som gjelder selvsagt. Det er kanskje noen andre som har erfaringer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte en man ser en Omega B på veiene. Fin bil. Etter min mening er det gode motorer. Men 136 HK i en tung Omega er ikke alltid det en trenger. (Lar seg lett å ta ut en 30hk til av den motoren da.) Hadde gjort seg med 3.0liter'n i disse bilene. Evt en stor og trekkvillig diesel.

Er en fin bil. litt sånn halveis gubbe bil er det nok ja. Men tror nok man kan bygge fin bil ut av den.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sitter på en '94 av denne. har gått et lite stykke, ca 229'KM så det er en gammel traver. Har nettopp satt inn nytt luftfilter (K&N :D). Men tenkte på noe mer, for å få litt mer ytelse ut av denne. Hvordan er det å sette inn en remdrevet turbo? Eller blir det for mye stress på den stakkars manuellkassa som føller med bilen? Tenker jeg tar ytelse først, også går over til utseendet som koster penger. Hadde planer om å pelle av merkene på bakluka samt på pyntelistene (ikke selve listene, men "GL" merkene). Har skvettlapper forran, de denger nedi bakken ganske lett hvis det går en smule for fort over ting. Har ikke detti av ennå, hehe. Den gummilista som satt under frontfangeren har jeg pelt av for lenge siden.

Er lite rust på den jeg har, og den er tectylbehandlet ifjor sånn ca. Rusta som er er en liten flekk på ene bakdøra som vender mot hjulet (ikke hjulbunnen!) og en liten flekk (tror jeg, hvis ikke det er gjørme ;P) ved takluka. Hvordan er mulighetene til å sette inn Xenonlys på denne, altså bytte ut lampene forran, og evt. sette inn "tåkelys"? Hva med LED bak, blinkere, rygge og parkering?

Er flott glad i min bil, så har ingen planer om å kjøre den i senk med det første. =)

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en Omega b 2.5 V6 CD utgaven sedan mørkeblå med grått kjempe pen inntriør.den har rullet 211km den går som en klokke forsatt .har hatt litt prob.rust ,sentrallås,det har jeg rep. nå.en herlig bil og kjøre og nok av krefter.haddde åpent kn på den med skiftet tilbake til orginalt ,den var kvikkere med det.kn -fikk for mye varmluft.men men ga en fyn lyd.hehe øye lokka jeg hadde på den blåste av i 230km hehe ..!men men :)men til dere som har slike biler ta vare på de.det er noe av det peneste opel har lagd og den komforten er jo bare suveren.folk sier den har problemer med toppakningen ,det er bare tull.bare kjør pent med bilen når den er kald(utroligt viktigt)!

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider