Gå til innhold

Min nye BMW 323i 1984model

Ranger emnet


aftab187

Anbefalte innlegg

Var å henta min BMW 323i fra Hønefoss idag. Bilen var i rimelig dårlig stand. Betalte 8000 kr for den.

Bilen ser helt for jevlig ut, dritt svær stygg harry spoiler.

 

Men problemet er at bilen ikke går rent.

Den hoster og harker, det sitter på en effektanlegg på bilen. Og det er ettertenning deluxe.

 

1.Den fusker, selgeren påsto at det er tennpluggene som er gåene, det skal jeg skifte imorgen. Hva annet kan være årsaken til at bilen fusker?

 

2. Det sitter på effektanlegg. Bilen har helt for jevlige ettersmell når jeg er nær gassen. Smeller som ****. Hva må jeg gjøre for å fikse på det?

 

Bilder blir lagt ut i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta plugger idag, 2 av pluggene var våte av olje. Resten var fine og brune.

 

Hvor vanskelig er det å bytte topppakning?

Står det i haynes boka om hvordan man bytter topppakning?

 

EDIT: Motoren fusker mindre når jeg bytta pluggene, men bilen fusker fortsatt. Og de smellene fra baksiden av bilen er relative høye nå. En politi bilen satt ned farten da jeg kjørte forbi. BOOM BOOM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke "smelle" i eksosanlegg om plugger er dårlige, da vil den heller mer fuske. Og som en kar sa her at "fortenninga er feil", stemmer vel ikke. da fordeler sitter på kam og er ikke justerbar. hvordan er bensinforbruket? sjekk etter kondens i fordelerlokk og om rotor og lokk er hel, kontroller at du ikke har overslag i pluggledninger, kontroller motortempføler vist pluggene er våte. eventuelt prøv en dyserens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å skifte toppakning er en relativt grei sak, hvis du tar deg god tid. Eg byttet etter Haynes boka selv på min 318i når eg kjøpte den når eg var atten. Hadde aldri gjort noe tilsvarende avanserte motoroperasjoner før. Men med litt tålmodighet (noe eg igentlig ikkje har) og Haynesboka, var eg i boks.

 

Har nettopp hatt av toppen på 324'en. Er vel tilsvarende størrelse på disse motorene. Det var ikkje noe hokus pokus det. Er bare det å få reima tilbake der den stod, men hvis du tørner motoren ett par ganger før du starter igjen, så er du jo sikret.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en annen BMW fan kom fram til denne konklusjonen.

 

Symptomer: Sprenger/ettertenner i bakpotta, bilen fusker, kjører på 3 sylindre på lavt turtall men på alle 6 på høyt turtall, ujevn gange.

 

Det som vi tror er galt: Siden bilen ikke kjører på alle sylindre på lavt turtall, og det sprenger noe vannvittig på lavt turtall. Så kan det være at motoren ikke for nok luft fra luftmengdemåleren, det som sprenger er den bensin på de 3 sylindrene som ikke tenner, men finner veien til eksosen.

 

Jeg tror at dette er riktig, regner må å bestille ny luftmengdemåler til uka.

 

Kom gjerne med andre forslag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha sjekket tenningssystemet først, før dere skjekker LMM. Men om det hadde vært noe feil med LMM, ville alle sylinderne få "lide" av det. Fordi det det ikke er en LMM til hver sylinder, men en LMM til 6 stykker. Så lenge det er bensin på pluggene som ikke tenner, ville jeg seff sjekket tenninssystemet;). Så lenge det er bensin og gnist får du en forbrenning(ikk om du har under 8:1 i A/F da). DVS at det ikke skulle ha "sprengt i potta" om du hadde hatt gnist.

 

hehe, har du sjekket gnist forresten:P?

Every engine has a potential for improvement, We're making it possible ----> *Sunny Engineering*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min var sånn når jeg kjøpte den (323 85mod). Men det var som regel i regn vær eller etter motor vask. Skjønte med en gang at det var noe med tenning. Litt rart kanskje at alle 6 tente på høyt turtall... Da jeg tok av fordelerlokket syns jeg det var rart bilen gikk i det hele tatt, så helt jæve...ut inni der. Gjorde alt rent og satte det på igjen og bilen har ikke fusket en eneste gang etter dette.... Uansett, syns du bør feilsøke litt mer før du bestiller luftmengdemåler. Nesten helt sikkert noe med tenning på bilen din som er feil. Lykke til....

-Strøken BMW 320i (bruksbil) Ser etter s50 motor (e36 m3 3 liter) noen som har??

-Volvo 240 89mod (solgt)

-BMW E30 323 rieger GTS (solgt)

-Golf 2 90mod (solgt)

-Honda NSR 125 (180ccm) (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår