jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Har gått til innkjøp a 2 stk 8" JBL subber, som jeg tenkte jeg skulle bygge ned i hjulbrønn på min S3! Da må vel trykkammer være tingen? Tar liten plass! Men kan jeg ha 2 subber i samme kasse/rommet? Og hvor mange liter sånn ca TRENGER EN 8" I LUKKET! Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Har gått til innkjøp a 2 stk 8" JBL subber, som jeg tenkte jeg skulle bygge ned i hjulbrønn på min S3! Da må vel trykkammer være tingen? Tar liten plass! Men kan jeg ha 2 subber i samme kasse/rommet? Og hvor mange liter sånn ca TRENGER EN 8" I LUKKET! Jørn Å plassere disse i hjulbrønnen høres ut som et lurt forslag! Trykkammer/lukket kasse er sikkert tingen, men dette vil jo stå nærmere forklart i bruksanvisningen til elementene! Hvilket merke er dette? I utgangspunktet er det ingenting i veien for at suber spiller i samme kasse, men har generelt lite erfaring med 8" - og det er selvfølgelig mulig at det er litt anderledes der, selv om jeg tviler på det! Litt mer info om elementet, og evt merke og modellnr. ville vært til stor hjelp! I tillegg hvor mye plass du har i hjulbrønnen.. En mulighet er å gjøre slik jeg har gjort i min A3, og lage nytt gulv. Da kan du lage kasse under dette nye gulvet, hvilket vil føre til at du kan beholde reservehjulet i bilen :) Videre kan dette ha store fordeler, da du vil kunne plassere subene et annet sted enn midt i bagasjerommet der du vanligvis ville plassert bagasje! Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Har på en måte forhøyet gulvet i min bil har laget en plate hvor heg har skjært ut AUDI m plexi glass! Om du forstår? Så tenkte å bygge stereoen under der, så ikke subbene kan skades og sånn! Skal kjøpe de 2 subbene pent brukt, hente de etterpå, så kan få mere info da!! Men hva antar du da ca i antall liter lissom! Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Har på en måte forhøyet gulvet i min bil har laget en plate hvor heg har skjært ut AUDI m plexi glass! Om du forstår? Så tenkte å bygge stereoen under der, så ikke subbene kan skades og sånn! Skal kjøpe de 2 subbene pent brukt, hente de etterpå, så kan få mere info da!! Men hva antar du da ca i antall liter lissom! Jørn Alt fra 10 til 25 liter pr. element egentlig. Dette kommer jo som sagt veldig an på merket, og som du ser krever noen elementer dobbelt så mye plass som andre!! Focal sine 8" trenger ikke mer enn 9 liter, og du ville da kunne sette to slike i en kasse på 18 liter!! Andre merker igjen trenger opp mot 20 liter f.eks, og du vil da måtte lage en kasse som er dobbelt så stor!! Andre elementer igjen trenger ikke nødvendigvis dobbelt så mye kasse, selv om to elementer skal i den samme kassen! Litt umulig å si, hvis du skjønner?! Mener ikke på noen som helst måte å virke vanskelig eller pirkete - men heller oppriktig og ærlig :) Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Men hva antar du da ca i antall liter lissom! Jørn Et sted mellom 10 og 100 liter vil jeg anta. Det blir som å svare på hva toppfarten på en Citroen er, alt fra 100km/t til 250km/t. Gi oss litt mer info så skal du få svar. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Takker så mye gutter! Skal hente de nå så da skal jeg skrive inn snart! Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja som overskriften sier så er det bassene!! http://www.carreview.com/cat/car-audio/speakers/JBL/PRD_97684_1805crx.aspx Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja som overskriften sier så er det bassene!! http://www.carreview.com/cat/car-audio/speakers/JBL/PRD_97684_1805crx.aspx Jørn Ja.. Denne bassen skal ha nøyaktig 10,2 liter i lukket kasse, eller 22,66 liter i bassrefleks med 2" x 6,91" rør. Nå skal jo du ha lukket kasse, og to stk. så jeg vil regne med at et volum på ca. 20,4 liter vil være toppen!!! Ser også at impedansen på elementet er 5 ohm. Dette kan ikke jeg nok om til å si noe på, men har aldri sett dette på et element før. Mer informasjon om dette elementet kan du finne her: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/P800.pdf Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja.. Denne bassen skal ha nøyaktig 10,2 liter i lukket kasse, eller 22,66 liter i bassrefleks med 2" x 6,91" rør. Nå skal jo du ha lukket kasse, og to stk. så jeg vil regne med at et volum på ca. 20,4 liter vil være toppen!!! Ser også at impedansen på elementet er 5 ohm. Dette kan ikke jeg nok om til å si noe på, men har aldri sett dette på et element før. Mer informasjon om dette elementet kan du finne her: http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/P800.pdf Mvh Skal si gutta har peil her! Tusen takk. Da blir det 20.4 liter i lukket nede i hjulbrønn vøttø! Men et spø til har en 2*70 watts forsterker. Kan jeg bro koble den og kjøre bassene i serie til den! eller bernytte en kanal per bass=? Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Skal si gutta har peil her! Tusen takk. Da blir det 20.4 liter i lukket nede i hjulbrønn vøttø! Men et spø til har en 2*70 watts forsterker. Kan jeg bro koble den og kjøre bassene i serie til den! eller bernytte en kanal per bass=? Jørn Da blir vi nødt til å få vite noe om forsterkern!! Merke og modell nok en gang! hehe.. Tipsene over er som jeg håper du skjønner veiledende, og det kan være andre skjulte løsninger som vil være like bra... Mine hjelpende ord er bare en ren tolkning av det jeg får opplyst av kasseforslagene som JBL selv har fremstilt! At det er til hjelp er likevel hyggelig.. Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hehe! Har ikke lyst til å fortelle dere bilstereo gutta om den! Dette er lissom et lavbusjett opplegg for å få litt mere bass i bilen! Bassene gav jeg 400 for 2 stk! Det er billig eller? Og en forsterker kjøpte jeg a en kamerat for 400 helt ny! Sikker ikke noe spes bra, heter audio systemo eller noe! :op Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hehe! Har ikke lyst til å fortelle dere bilstereo gutta om den! Dette er lissom et lavbusjett opplegg for å få litt mere bass i bilen! Bassene gav jeg 400 for 2 stk! Det er billig eller? Og en forsterker kjøpte jeg a en kamerat for 400 helt ny! Sikker ikke noe spes bra, heter audio systemo eller noe! :op Jørn Hehe.. jaja, ingen tvil om at det er billig for både forsterker og suber, og kvaliteten vil nok også dessverre stå i stil. Likevel hadde det vært supert om du bare hadde oppgitt korrekt merke og modellnr. Det er nemlig utrolig hva som ligger ute på nettet av opplysninger.. happyhappy Mulig det finnes litt info så vi kan hjelpe deg videre :) EDIT: eller om du har noen tall på den fra før?! Viktig å vite er f.eks om den er 2 ohm stabil.. står kanskje på forsterkern.. Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørn bergflødt Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hehe.. jaja, ingen tvil om at det er billig for både forsterker og suber, og kvaliteten vil nok også dessverre stå i stil. Likevel hadde det vært supert om du bare hadde oppgitt korrekt merke og modellnr. Det er nemlig utrolig hva som ligger ute på nettet av opplysninger.. happyhappy Mulig det finnes litt info så vi kan hjelpe deg videre :) EDIT: eller om du har noen tall på den fra før?! Viktig å vite er f.eks om den er 2 ohm stabil.. står kanskje på forsterkern.. Mvh Du sier kvaliteten vil stå i stil? MEn bassene er vel ok? Er forsterkern det skorter på eller? Kan jo prøve med denne forsterkern først da å se lissom! Har ikke fått den ennå er på vei i posten nå så skal lese mere på den da så ser vi videre! Takker for all hjelp hittil! Men uansett om den er "dårlig", så hva er best med den dårlig forsterker da? En kanal på hver eller bro koble? Her er den! http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=6719405&reference=671/940/5_1666638375.jpg&adheading=Bilforsterker+2x70+watt+selges%21+Solgt%21 Jørn Siter 06 Audi A4 Avant 2.0TDIQ S-Line Protected Movement - with Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Du sier kvaliteten vil stå i stil? MEn bassene er vel ok? Er forsterkern det skorter på eller? Kan jo prøve med denne forsterkern først da å se lissom! Har ikke fått den ennå er på vei i posten nå så skal lese mere på den da så ser vi videre! Takker for all hjelp hittil! Men uansett om den er "dårlig", så hva er best med den dårlig forsterker da? En kanal på hver eller bro koble? Her er den! http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=6719405&reference=671/940/5_1666638375.jpg&adheading=Bilforsterker+2x70+watt+selges%21+Solgt%21 Jørn Kvaliteten vil som oftest stå i stil ettersom billige produkter, "må" bli laget av billige komponenter.. Likevel finnes det jo enkelte overraskelser! JBL subene dine befinner se nok i et gjennomsnitts-sjikte. Har ikke hørt de, så blir jo også veldig vanskelig å uttale seg mer inngående. Er nok forsterkern det kommer til å skorte på her her ja.. Som du ser er det ikke noe filter på denne forsterkern. Med andre ord vil du ikke kunne få innstilt hvor høyt opp i frkvensbilde subene skal spille. Et løst delefilter er muligens løsningen her.. Ser du på bildet hvor instillinger er vist på forsterkern ser du at det er tre knotter: Level, Bass og treble. Dette er altså de samme innstillingene du vil finne igjen på spillern din.. Om de kan brukes til ytterligere å konsentrere lydbilde vet jeg ikke, men det er lite trolig. En ny forsterker ville evt kunne gi deg muligheten til å stille inn low-pass hvilket ville begrense frekvensområdet til subene. Dette er sterkt å anbefale. Kobling av forsterker: Ettersom dine elementer har en impedans på 5 ohm, vet jeg ikke her hva jeg skal svare. Kan ikke nok om ohm, for å gi deg et veldokumentert svar her. Jeg ville prøvd å kjøre hver sub på hver sin kanal i utgangspunktet. Dette er nok like greit!! De bør jo egentlig få 200 watt rms hver disse subene, så du vil nok ikke få noe trøkk ut av disse med å fóre de med "bare" 70 watt rms. Ny forsterker kan nok bli nødvendig, for å utnytte disse maksimalt! Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrOxY Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 skal du ha feks 2x8" i en kasse bør du ha avstivere.. blir godt trykk inne i kassa Siter Mistubishi Colt GLi 1,3 75HK 12Ventiler Volvo 940 GL 2,3 131hk xVentiler Vamp dc-12", plad3300d, plad412, 2x 6x9" magnat 4veis, panasonic spiller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg