Gå til innhold

FORBANNA! øst-europeere på sommerdekk

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Jaja. Dette kom vel ikke akuratt som noen bombe. En trailer fra ungarn kjørte med sommerdekk i litt nord for Vinstra i Gudbrandsdalen og mistet kontrollen på det glatte føret og drepte en jente i begynnelsen av 20årene. Det står at den blåste av veien, men når dekkene er så dårlige at man blåser av veien så er det noe galt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110944

Det er vel ganske velkjent at østeuropeiske trailere kommer hit på Norske veier i dårlig teknisk stand, uten kjettinger og med utslitte sommerdekk.

Jeg lå etter en polsk trailer på rv4 fra Eina-Lygna og han kjørte med kjettinger på bar og saltet veg. Han kjørte i 50km/t. Han slapp ikke forbi en eneste. Jeg lå etter han med tute og fjærnlys hver gang han kjørte forbi en bussholdeplass. Jeg klarte å komme forbi ved lygna, men han kjørte forbi meg mens jeg var nedi Brandbu og Jaren. Jeg tok han igjen, men da stod han på en busslomme som jeg skulle slippe av passasjerer på og tok av kjettingene. Jeg kjefter på han men han skjønner ingen ting av hva jeg sier, så jeg gir han bare fingern.

Jeg spør meg selv enkelt og greit:

HVORFOR I HÆLVETTE KONTROLLERES IKKE DISSE TRAILERNE NÅR DE KJØRER INN I LANDET?

Hvis de kommer hit uten å være i forsvalig stand, så burde kjøretøyet taues inn og dagsbøter for hver dag de står på inntauingstomta. Nei, de får ikke lov til å snu, for da varsles svenske myndigheter som burde hatt samme opplegget. Hvis det ikke hjelper med dagsbøtene, så selges bilen på trangsauksjon, evt vrakes. Det koster 10 000kr å kvitte seg med en trailer, men det er jo mye billigere enn ett menneskeliv.

OG hvorfor skal disse jævlene som ikke engang betaler veiskatt kjøre rundt på bart føre med kjettinger og gjøre veien sporette å jævlig?

Jeg har hørt plenty av tilfeller der polske osv. trailere i meget dårlig teknisk stand lager trøbbel i norge. Hørte engang om en polsk trailer som kjørte uten ratt. Han satt å styrte med en stang eller skiftenøkkel eller noe sånt. Husker ikke helt, men

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider