Gå til innhold

Sp. anngåande bytte av toppakning, Vectra a 1,8i!

Ranger emnet


Volvo_original

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg og en kompis ska bytta toppaking på Vectraen til en annen kompis. Me har skrudd eindel før så veit korleis dette ska gjerast men har nokre spørsmål:

 

- Tiltrekningsmoment på boltene til toppen?

- Trengs det nye pakninger til innsugmanifolden og til eksosmanifolden?

- Korleis skal ventilene justeres? (tenkte å ta dette i samme slengen!)

- Tenkte å plane/høvle litt av toppen når me først var i gang. (har en kompis som gjer detta gratis!)

Så kor mykje kan me høvle av?

- Noe anna me bør væra merksame på?

 

På førehand takk! :peace:

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

 

Ringte opel og hørte, overhalingssett for bytte av toppakning. Kroner 840+moms

Syntes det var litt i overkant jeg men.... hva synes dere? Andre forslag?

 

Og trenger jeg nye strekkbolter?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest vanli å plane av 0.2-0.3 mm. Men spørs jo helt hvor skeiv den er. Må egentli bare ta av helt til den blir bein..

Men anbefaler deg å trykkteste toppen og. Litt kjedli å sette på en topp som er sprukket. Liksom bortkastet penger..(opel er ikkje akkurat best:p)

Men ellers pleier opel å bruke strekkbolter så de MÅ du ha nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Tiltrekningsmomentet får nok, som nevnt, oppgitt av verkstedet.

 

-Hvis de gamle ikke går i stykker kan disse brukes om igjen, men de følger som regel med i overhaligssettet sammen med samtlige andre pakninger til motoren.

 

-Det er vel hydrauliske løftere på den som på alle andre kan jeg tenke meg, så ventiljustering er etter all sannsynelighet ikke nødvendig.

 

-Man sjekker om toppen er rett først (Regner med at kompisen deres ikke utfører jobben med ei flat fil...) og planer deretter.

 

-Merke opp kamremma FØR demontering av toppen, og se etter sprekker/skader i topp, blokk og stempler (Høyst tvilsomt i de to siste).

Kamremmer har også en tendens til å strekke seg litt med tiden, så hvis reima er gammel, er det anbefalt å bytte den og ettersom få tåler å bli stramma til flere ganger. Og da bytter man gjerne ofte vannpumpe (Forutsatt at den drives av kamremma) og alle løpehjul til kamremma. Er veldig kjedelig hvis slikt låser seg, kamras er utrolig dyrt.

 

-Hvis det er strekkbolter skal topp boltene som regel dras svakt til med moment først og deretter i grader, så en gradskive eller sinnsykt rå presisjon i handlaget er å anbefale.

 

-Hvis det er strekkbolter på bilen fra før SKAL disse byttes, hvis man bruker de gamle om igjen, som er ferdig strekt, vil dem sannsyligvis knekke/ødelegge gjengene i blokka før du har kommet halvveis i tiltrekkingen.

 

-Sjekk prisen på nærmeste rekvesita sjappe, de har en tendens til å ta seg litt mindre betalt for samme bitene uten <merke> på eska. Ellers er nok ikke den prisen så langt unna det vanlige. Husk at du får pakninger til nesten hele maskin i sånt sett.

Hvis dere ikke har noe annet grunnlag for å bytte topp pakning enn at "det er på tide" er det bedre å la vær. Så lenge motoren fungerer, og ikke får vann i olja/olje i vannet, har blåst mellom sylindere eller mister vann så er det ingen vits.

 

Trur jeg fikk med meg det meste da.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår