Gå til innhold

Hva blir best ang. senking?

Ranger emnet


V70-Pappa'n

Anbefalte innlegg

Tror det blir senking etter nyttår en gang. Lesjöfors, 45mm, fra pedersen racing. MÅ sånt noe godkjennes før neste EU? Og fikk tips om å sette senkefjører foran, men kappa org. fjører bak, at det ble mer riktig at den henger litt mer med rompa enn det senkesettet gjør.

Så... hvis noen skjønte hva jeg mente her, så kom med forslag om hva som blir best..... :deng

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kommer man igjennom EU kontrollen uten å ha stempla inn senkesettet i vognkortet. Men senkefjærer SKAL godkjennes hos biltilsynet og stemples inn i vognkortet med tråddiameter/vindinger.

Henger med rompa? Mener du da lavere bak? Det er stygt, bilen skal være cirka i vater eller helle litt framover etter min mening. Så det du kan gjøre er å kappe litt fram isteden visst du ikke blir fornøyd med "stuket". Kapping er ikke lov, så ikke kapp før du drar til Biltilsynet for godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 245 som er senka, og godkjent, men den er ihvertfall 5 cm lavere bak enn foran, på TÜV-papirene sto det at de var godkjent for 242 og 244, 245 sto det ingenting om, har denne egentlig lengre fjærer, eller er det større vekt bak på stv'n?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 245 som er senka, og godkjent, men den er ihvertfall 5 cm lavere bak enn foran, på TÜV-papirene sto det at de var godkjent for 242 og 244, 245 sto det ingenting om, har denne egentlig lengre fjærer, eller er det større vekt bak på stv'n?

senkefjærer for 244/242 er ikke godkjent på 245. Forsterka fjærer til 244 er det samme som std. fjærer til 245. og forsterkede fjærer til 245 ditto sterkere pga. stasjonsvogna har høyere lastekapasitet bak.

 

Edit: du får også senkesett til 245. men dog uten TÜV såvidt jeg har sett. eiker.com men var en eller annen her på forumet som hadde kjøpt TÜV godkjent senkesett til 245. var et helt ukjent merke for meg.

 

Edit: må ikke stemple inn senk før eu-kontroll. men du må ha med papirene om det ikke står i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senkefjærer for 244/242 er ikke godkjent på 245. Forsterka fjærer til 244 er det samme som std. fjærer til 245. og forsterkede fjærer til 245 ditto sterkere pga. stasjonsvogna har høyere lastekapasitet bak.

 

Edit: du får også senkesett til 245. men dog uten TÜV såvidt jeg har sett. eiker.com men var en eller annen her på forumet som hadde kjøpt TÜV godkjent senkesett til 245. var et helt ukjent merke for meg.

 

Edit: må ikke stemple inn senk før eu-kontroll. men du må ha med papirene om det ikke står i vognkortet.

 

De på verkstedet der j skulle eu-godkjenne bilen min på, sa at j måtte ha senkesettet innskrevet i vognkortet før j sendte bilen gjennom eu kontrollen, for hvis ikke så fikk j mangel-lapp på det pga at det ikke var en godkjent endring... fikk senkesettet inskrevet, gratis riktignok og en eu-godkjent bil etterpå...

 

men, har hørt veldig mye forskjellig rundt akkurat dette...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bestille time for det ja. Koster 4-500kr. De bruker ofte å ta en grundig sjekk på hele understellet/hjulopphenget på bilen i samme slengen.

 

Når fyr`n fra biltilsynet var under 240`n min, å godkjente den med 40mm senkesett, kom han opp igjen fra "grava" med tårer i øya og lattermild stemme, de på verkstedet trudde det hadde klikka for`n... da viste det seg at han som skulle godkjenne senksesettet mitt, hadde sett tåkelys festene mine, noe hjemmelaga greier i 2x4 (to-fire bjelke) som jeg hadde festa med patentbånd og noen kraftige treskruere, hengene litt halv løst under frontspoiler`n, så han lurte på om j hadde de som var impregnert, for hvis ikke ble det neppe godkjent sa han med et digert smil...!:)

Det nevnte han også når j ringte dit 3 dager senere, for å høre om vognkortet var på vei... når dem er så hyggelige er det ingen fare...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er skrevet inn i vognkortet, men jeg skulle gjerne hatt senkefjerer bak til 245 med 9,25 runder..

 

kapping av fjerer hører ikke hjemme på vegen uansett! De som senker med vinkelsliper, bruker ESAB-sperre eller andre ting som bare hører hjemme på bilcross-banen, det er de som ødelegger for alle som prøver å holde skapet fritt for lik...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår