yoyofish Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 det er tull! EDIT: det er bla.a. en svenske på tpc nå, som har 620hk @ 1.4bar. Hva jeg vet så finnes det to versioner av denne motoren. De tidligere modellene hadde borring på 81mm og de senere på 83mm, eller noe i den duren, finnes hvertfall med to borringer. B6304 har vel 83mm borring? Mens B6254 har 81mm? Mener det er to forskjellige T6 blokker også, ene med 81mm borring, og en med 83mm borring, den med 81mm borring holder og den med 83mm holder ikke. Nå er vet ikke jeg hvilken version Marco Garver her har men.. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Hva jeg vet så finnes det to versioner av denne motoren.De tidligere modellene hadde borring på 81mm og de senere på 83mm, eller noe i den duren, finnes hvertfall med to borringer. B6304 har vel 83mm borring? Mens B6254 har 81mm? Mener det er to forskjellige T6 blokker også, ene med 81mm borring, og en med 83mm borring, den med 81mm borring holder og den med 83mm holder ikke. Nå er vet ikke jeg hvilken version Marco Garver her har men.. b6254 er 2.5 liter. b6304 er 3.0 liter. han har b6284, altså 2.8 liter s80 t6 motoren. b6304 er mer eller mindre identisk, med unntak av stempler, samt det at t6'en har variable ventiltider. effektmessig skal de håndtere det samme. du har jo flere som har konvertert 960 3.0'en til 5-600 bare ved å senke komp (samt annet sprut, seff). http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 b6254 er 2.5 liter.b6304 er 3.0 liter. han har b6284, altså 2.8 liter s80 t6 motoren. b6304 er mer eller mindre identisk, med unntak av stempler, samt det at t6'en har variable ventiltider. effektmessig skal de håndtere det samme. du har jo flere som har konvertert 960 3.0'en til 5-600 bare ved å senke komp (samt annet sprut, seff). http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip Når du sier "med unntak av stempler", mener du da at b6284 har 81mm borring, og at b6304 har 83mm borring? Jeg vet at folk har senka kompresjonen og dratt ut i overkant av 400hk, og oppimot 500hk uten problemer, noe særlig over det har jeg ikke hørt om. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 jeg har bla.a. snakket med han som skrev det jeg quoted ovenfor. skikkelige stempler med lavere komp til 3.0 960 motoren, koster 5300 norske fra sverige (1000 sek per stempel). han norske kisen, som jeg gav zip url til, dreide ned org stemplene sine. effekten hans har vært omdiskutert rundtom, men han har vel med nytt sprut og justering fått rimelig bra resultater, 500hk elns. mener jeg å huske. det som er dealen ved å dra ut mye effekt med de motorene her, er at du kanskje bør lage custom veivhusventilasjon. (dremel er din venn :P) men de ter snakk om HØYE effektuttak altså. han svensken der har trimmet flere 960 motorer før, bla.a. 3.0 literen med andre stempler i og da dro han ut rimelig mye effekt også :P du kan søke på http://www.turboperformanceclub.com på diskutera -> forum, etter lillegarver. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Har lest mye om motoren(e) til lillegarver, han bygde jo en 3l med original innmat og twinturbo som han peste til noe over 400hk. Sitter og leser på TPC nå, og er tydeligvis litt delte meninger om temaet. Man KAN sikkert dra ut så høye effekter, men hvor stabilt/sikkert det er er en annen sak. Jeg ville ikke sjangsa på at blokket mitt holdt hvis jeg hadde lempa inn stempler og råder for 20000kr. Vevhusventilation er også et must ja, men vi diskuterte vel egentlig holdbarheten på selve blokk/sylinderveggene? Jeg vil værtfall påstå at å presse ut over 500hk av en slik blokk uten å modifisere blokka noe særlig, er alvorlig sjangsespill. Dette gjelder forsovet for de fleste volvo blokk. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Har lest mye om motoren(e) til lillegarver, han bygde jo en 3l med original innmat og twinturbo som han peste til noe over 400hk. Sitter og leser på TPC nå, og er tydeligvis litt delte meninger om temaet. Man KAN sikkert dra ut så høye effekter, men hvor stabilt/sikkert det er er en annen sak. Jeg ville ikke sjangsa på at blokket mitt holdt hvis jeg hadde lempa inn stempler og råder for 20000kr. Vevhusventilation er også et must ja, men vi diskuterte vel egentlig holdbarheten på selve blokk/sylinderveggene? Jeg vil værtfall påstå at å presse ut over 500hk av en slik blokk uten å modifisere blokka noe særlig, er alvorlig sjangsespill. Dette gjelder forsovet for de fleste volvo blokk. vel.. jeg har ikke lest så mange hvitmotorer som har "sprengt", i forhold til rødmotorer som har "sprengt". kan godt være pga. rødmotorene pleier folk gjerne bare å skru opp boost på? :P men uansett.. 4-500hk skal gå fint i hvitmotor. det finnes de som har tatt ut 1000+ hk også, men da snakker du om å bytte alt inni motoren selvsagt, samt forsterke blokken gjerne. det som er issuet ved så store effektuttak er vel de hylsene som ligger inni sylindrene, etter det jeg forstår. men det finnes løsninger på det også. du har jo også folk som drar ut jævlige effekter av b280 med 24v topp fra franske bilene. koster dog $$$. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 dette prosjektet kan nok bli et av de feteste: http://www.sct-tuning.com/default2/project-s80/index.php Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Mye gromt for gutta med penger, tid, utstyr, og ekstrem kompetanse her ja!! Fett å lese om sånt...bare se bilde for bilde, det er jo helt psycho åssen de driver egentlig! hehe yodude Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriZ Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Väl mött i sommar! Rudskogen blir det, med eller utan bil.... Han kommer til Norge en tur å da vertfall.... hadde vært rått å sett den i aksjon yummy Siter Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter. Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak Om livet suger..ÖVERLADDA!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pals Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 Mye cash, mye kunnskap og sinnsykt mye tid. Kan ikke ha familie den karen. Dette var rått, gjennomført og kompromissløst. Ikke mange som når opp til dette bygget. yodude Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael_ Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 håper han kommer på rudskogen til sommeren :D da skal jeg ned å se på :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 Sinnsykt. Det er det mest gjenomførte prosjektet jeg har sett. Og nesten kjemisk fritt for styling og annet piss. Litt synd at sluttresultatet fortsatt er en 240 vel og merke. Men uansett: :pray Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 Bare å bøye seg i støvet her!!! Helt rått.... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 Den nye t6 motorn har 83mm borring samme som på 960`ns 3 liters motor men de kaller den for 2,9 liter nå...960ns 3 liters motor er jo også mye nermere 2,9 liter enn 3,0. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2005 det er tull! EDIT: det er bla.a. en svenske på tpc nå, som har 620hk @ 1.4bar. Prater av egen erfaring når jeg sier at 3 liters blokken ikke er like solid som 2,5 literen! Skal man trimme, så er 81mm blokkene et must. Og hva disse svenskene påstår! ALLE har jo mere effekt enn danskebåten, men når man leser specs. på motorene, så skjønner man at noe er galt... Og mye effekt ved bremsing, betyr ikke at kvaliteten er topp heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.