G_Yog Skrevet Desember 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2005 Jeg har planer om å støpe meg basskasser i glassfiber i løpet av vintern... Det meste har jeg tenkt å gjøre i romtemperatur.. Men den første biten må jeg støpe i selve bilen(se bilde).. Bilen står i en låve og temperaturen ligger vel rundt 0 grader.. Vil det bare ta lang tid, eller vil det ikke herde i det hele tatt..? Styrken er ikke så farlig siden flere lag skal støpes i romtemp.. Også var det dette med varmeutvikling... Vil det kunne selvantenne.. tapen tenker jeg på.. Kan evnt. bruke alutape..?? Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Desember 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2005 Først nei det vil IKKE selv antenne. Vet ikke hvor folk får dette fra. Men ved 32 grader, er det kun en gnist som skal til. Så står det i full flamme. Så la være med å tenne røyken i nærheten. Alle husdanner har krav om, brann slukker. Så vil du være på den sikre siden, kan du ta med deg et. Håper ikke du har planer om å gjøre dette innen dørs der folk oppholder seg. DET er IKKE anbefalt. Ved 0 grader vil det vel ta en uke og 2. Ville jeg tippe. (aldri prøvd) Gjør som andre gjør, skaff deg en varmevifte. Og ha varm bil før du starter. Så skal det nok gå bra. Lykke til. Husk å ta bilder da :) Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Det skal endel til før det antenner tape o.l ja MEN du kan risikere å få "brannskader" på glassfibermattene vist du har for mye herder. Han som lærte meg å støpe glassfiber (jobbet med glassfiber i 30-40 år) sa at polyester kan ta fyr vist sola steiker mot! Så dette er ikke bullshit! Herderen du bruker i polyester er ett veldig farlig stoff så håndter det deretter! Jeg har selv støpt i 0 grader og -10 grader. Du MÅ bruke varmluftpistol eller noe lignende for å få startet herdinga. Men når den har starta så er alt bare gull! ;) Lykke til! Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Hvor lang tid bør man bruke med varmluftspistol før herdinga er i gang da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Hvor lang tid bør man bruke med varmluftspistol før herdinga er i gang da? Ved 0 grader så er det best å sitte 15-20 minutters tid... Helst så lenge som du orker... ;) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Tenkte det var noe sånn ja. Det er veldig viktig at polyesteren er herdet etter noen timer når jeg støper i form, ellers krakkelerer gelcoaten. Her er resultatet når jeg brukte for lite herder: Herdinga tok flere dager som medførte at polyesteren smeltet gelcoaten. Temperaturen var da 20 grader, men det var for lite herder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Desember 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2005 Ja det der er en vanlig feil men du lærer av det! Når det gjelder varmluftpistolen glemte jeg å nevne at du ikke må holde den for nærme! Vist du ser at polyesteren blir mørk brun eller svart så stopp! Dette betyr at den begynner å svi seg. Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ompalompa Skrevet Desember 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2005 Hallo kara fra sahara... Punkt 1. ---> bruk 1,5-2,0 % herder * Punkt 2. ---> Arbeidstemperatur 17røde Punkt 3. ---> Dropp varmluftspistolen. (det er brannfarlig stæsj en jobber med..) * Hvis en har formye herder så blir det fort varmt, og polyesteren kan slå sprekker eller ta fyr! Og bruk selvfølgelig en maske beregnet for organiske gasser (kullfilter). En kan også bruke en akselerator, men det er kun hvis du har litt peiling.. Tro meg du har ikke lyst til å blande akselerator med ren herder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Da var jeg sånn halveis klar til støpning.. Har teipa inn dempertårna bak.. Kjøpte meg en kupevarmer og fikk tempen opp til 15grader.. Prøvestøpte igår med 4% herder.. Herda etter noen timer.. Men et lite spørmål.. Bør jeg støpe flere lag før jeg prøver å ta det ut?? Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Hvilken matte har du? Prøv å dekk til det som er av tøy. Slipper du ha glassfiberlukt i en måned. Støp på fredag, ta ut på søndag :) Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMPFILER Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 så ille er det ikke. Har du en 500Watts halogen arbeids lampe, sett den 40 cm unna. Bruk 2 "dæsjer" med herder. å den vil størkne i løpet av 15 min. Sett i på fredag, ta ut på søndag høres drøyt ut.. det ville ikke jeg gjort. heller mer herder!;) Siter - Vw bora 1.9tdi 4motion X 1991 Audi S4 2.2t X 2000 Passat X 1993 Audi S4 X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg