Gå til innhold

Optima Yellowtop

Ranger emnet


TommyO

Anbefalte innlegg

jeg anntar batteriet er helt tomt, og da trekker det ekstremt mye strøm når det skal lades opp. men det har hendt at det har fungert å lade de opp forde, bare man bruker en lader med kortsluttingsbeskyttelse eller en som klarer den høye lasten. hadde selv dette problemet på ene batteriet mitt, at det var Helt tomt. laderen skrudde seg av og på annen hvert sekund pga den høye ladestrømmen i ca 30 - 60 min, så begynte den å lade normalt igjen, og batteriet fungerer den dag i dag. det skal sies at dette var et blysyrebatteri da men.

 

vil ikke gi falske forhåpninger, for kortsluttning er ikke noe batteriet liker spesielt godt akkurat, men det Kan hende du kan klare å lade det opp igjen med en veldig kraftig lader eller en lader som den jeg hadde (skrudde seg av og på konstant).

 

hvilken spenning måler du på polene hvis batteriet ikke er tilkoblet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvilken spenning måler du på polene hvis batteriet ikke er tilkoblet noe?

 

Har ikke fått målt det enda.

 

Er en gammel lader jeg brukte.. Den ble veldig varm og stod og "bråkte" og nåla viste mellom 6-8 Ampere..

 

Nå er den laderen ødelagt.. Så blir vel å kjøpe en ny med sikring ja.

 

Fant det ikke på siden til mekonomen jeg men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noen du kjenner med litt massiv lader da? Dumt å kjøpt nytt batteri om det fungerer å lade det opp.

Selv ble jeg lei av dette problemet med en billiglader på 5-8A, så kjøpte en fra biltema på 40A+, og den har ikke gitt seg enda.

 

Men har du allerede bestemt deg for nytt batteri så vet jeg at maxxima exide 800 DC har fungert veldig bra for meg. Ikke hatt noen problemer med det, og det tåler juling så det holder også (laget for å tåle total utladning osv). Vet at torshov selger dette for ca 2000,- i allefall. Vet ikke hvordan dette er om det blir satt opp mot et yellowtop, men begge skal yte meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke kan skaffe en større lader så kan du koble en 12v/5-10watts lyspære og ha det i serie på pluss siden -samme oppleg som for å ladde en kondis, eneste er at det går kanskje et par døgn før lampa sløkner... om det går en uke og den fremdeles lyser så har du rett og slett et kortsluttet batteri, mye strøm laderen kan levere er bare viktig for hvor "rask" batteriet skal laddes... ;-) mindre amper=lengre tid å ladde.

 

på den gamle ladderen din skal det finnes en sikring som går så fort du overstiger det dobbelte av maksimal laddestrøm.... tror ikke den er defekt, da det består av en enkel spole trafo og en veis likereter som er montert med enkle kjøleribber. Skulle den ikke ha sikring så er det et smelte sikring i trafoens kjerne pga krav fra Nemko...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår