Gå til innhold

Elektronisk tenning til 740?

Ranger emnet


Kane

Anbefalte innlegg

Har en 85 740 med gasser og stifte fordeler (B230A?). Og jeg har noen spørsmål angående modernisering av drivverket på den, er litt lei av tungstarta bil med, selv for alderen, gammeldags teknologi, og et helvetes bensinforbruk. Har brukt nok tid og penger på dette oppsettet.

 

 

Innsprut har jeg fått tak i, men hvilken bil/maskin kan jeg hente en ordentlig fordeler fra? Helst noe jeg kan smekke ned i original hølet foran.

Hva slags styring har dem da? Er det snakk om speedsensor på svinghjulet eller finnes det enklere måter å gjøre det på?

Noen som er standalone så jeg ikke trenger to hjerner hvis den ikke er kompatibel med hjernen til innsprutet?

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 85 740 med gasser og stifte fordeler (B230A?). Og jeg har noen spørsmål angående modernisering av drivverket på den, er litt lei av tungstarta bil med, selv for alderen, gammeldags teknologi, og et helvetes bensinforbruk. Har brukt nok tid og penger på dette oppsettet.

 

 

Innsprut har jeg fått tak i, men hvilken bil/maskin kan jeg hente en ordentlig fordeler fra? Helst noe jeg kan smekke ned i original hølet foran.

Hva slags styring har dem da? Er det snakk om speedsensor på svinghjulet eller finnes det enklere måter å gjøre det på?

Noen som er standalone så jeg ikke trenger to hjerner hvis den ikke er kompatibel med hjernen til innsprutet?

 

isteden for å herje og gjøre ting utrolig dyrt, som dette kan bli, så kjøper du deg en komplett B230K-motor.

Dette er (dessværre?) en forgasser-motor med Elektronisk tenning, som passer ganske så rett inn uten de alt for store forandringene... så har du hvertfal elektronisk tenning.

Eventuelt, kopier tennings-anlegget ditt etter en slik motor.

 

Grunnen til at Innsprut ikke lønner seg, er fordi du trenger en helt annen bensinforsyning... pumper, mm.

 

GL!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenning fra 230 A er ikke stift. sitter en bitteliten tenningshjerne ved batteriet. superlett å bytte fra feks stiftetenning til dette.

 

Da er det ikke 230A jeg har, fordi jeg er velsignet med stifte tenning...

 

Har aldrig hørt, eller opplevd, så mye dritt om en gasser som den som sitter på 230K, og har selv byttet opp til flere innsug og gassere over til vanlig Solex(?) gasser.

 

Kjøpte innsprut med bensinpumpe og alt rælemikket jeg trenger for 500 spenn, og det ser ikke ut til å være mye arbeid...

Men jeg har jo en komplett delebil, som har både innsprut og el. tenning, men har noe greier til innsprutet støpt inn, og det innebærer jo at jeg må bytte hele maskin da... Det er ikke særlig fristende. Innsprutet er mer kritisk enn tenningen for å være helt ærlig, men det hadde vært artig med en fordeler som er up-to-date også.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 85 740 med gasser og stifte fordeler (B230A?). Og jeg har noen spørsmål angående modernisering av drivverket på den, er litt lei av tungstarta bil med, selv for alderen, gammeldags teknologi, og et helvetes bensinforbruk.

 

Bare fjern slangen fra pulsairventilen så blir den ikke tungstartet lenger:)

Bruker den så mye bensin da? Min B230A bruker 0.65-0.7 per mil på langkjøring

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fjern slangen fra pulsairventilen så blir den ikke tungstartet lenger:)

Bruker den så mye bensin da? Min B230A bruker 0.65-0.7 per mil på langkjøring

 

Min ligger på 1.3-1.5 ved blanda kjøring, og stabiliserer seg på tett over litern ved langkjøring... Det er på tok for mye, blir jo dyrere enn ALT annet jeg har kjørt, inkludert Trans Am'en på 500+ gamp.... Hadde ikke hatt noe imot høyt forbruk hvis jeg hadde fått noe igjen for det, men bilen går jo som en dass i tillegg. :D

 

Hvor finner jeg pulsair ventilen, og hva gjør den der hvis det bare gjør bilen tungstartet? Blir det noe ala amerikanske smogpumper?

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger på 1.3-1.5 ved blanda kjøring, og stabiliserer seg på tett over litern ved langkjøring... Det er på tok for mye, blir jo dyrere enn ALT annet jeg har kjørt, inkludert Trans Am'en på 500+ gamp.... Hadde ikke hatt noe imot høyt forbruk hvis jeg hadde fått noe igjen for det, men bilen går jo som en dass i tillegg. :D

 

Hvor finner jeg pulsair ventilen, og hva gjør den der hvis det bare gjør bilen tungstartet? Blir det noe ala amerikanske smogpumper?

 

Hei, hvis din forgasser er riktig instillt, og du kjører med helt orginal motor, så skal du klare under literen på langkjøring (kommer jo litt an på åssen vei du kjører på) jeg kjører langt vær dag, mye bakker og klarer meg under literen på langkjøring. (dette hvis du har b230a da)

Er enig med at de bruker mye, og man får lite igjen :P

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår