Gå til innhold

Hva slags stereo har dere? hvordan er de orginale høytalerne?

Ranger emnet

magnus_primera

Anbefalte innlegg

Som beskrevet i prosjekt-tråden min har jeg nå lagt kabler bak. Har planer om mye, men får se hva som blir virkelig.

Har dratt strømmen og 3 phonokabler så jeg har utbyggingsmuligheter.

Solgte a4`n komplett med anlegg, så nå har jeg bare en monoblokk og en 12"rf basser i kasse.

Så det jeg lurer på først og fremst er om de orginale høytalerene (2002mod) er greie hvis de blir koblet på en forsterker? Eller om disse bør byttes ut, er 8høytalere i den, 2i hver dør. (4dørs)

Hva har dere gjort? Er de enkle å skifte ut? Størrelse?

Merker at golfen er coupe, var ikke på langt nær like mye bass i a4`n,sedan med ikke-oppsettbare bakseter (eller hva det nå heter= :well

happyhappy

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale høyttalerene er helt greie til sitt bruk, men jeg ville nok ikke ha koblet forsterker til de. Min mening hvertfall :)

Jeg har byttet ut begge høyttarene i dørene foran. Det sitter 5,5" der orginalt pluss en diskant. Jeg satt inn 6,5" høyttaler og en diskant fra JBL. Og det gjorde virkelig susen!! Kjører da disse på forsterker sammen med to 6x9 jeg har i hattehylla. Jeg har felt ned en JBL 4x300W forsterker bak i bilen. Og det låter ganske bra :)

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk sier de ikke ville koblet forst på org høytalerene.

Da har du rett å slett lite peiling. En høytaler spiller bedre og høyere jo mer effekt den får. Ved å koble den på en forsterker som har delefilter som tar bort bassen går det meget greit å bruke de org høytalerene. Jeg har sev gjort dette og er greit fornøyd. Det blir selvfølgelig penere lyd med skikkelig frontsett, men det org duger faktisk ganske bra..

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk sier de ikke ville koblet forst på org høytalerene.

Da har du rett å slett lite peiling. En høytaler spiller bedre og høyere jo mer effekt den får. Ved å koble den på en forsterker som har delefilter som tar bort bassen går det meget greit å bruke de org høytalerene. Jeg har sev gjort dette og er greit fornøyd. Det blir selvfølgelig penere lyd med skikkelig frontsett, men det org duger faktisk ganske bra..

Sier ikke at det ikke blir bra, men du verden for en forskjell det var når jeg fikk byttet ut de "papphøyttalerene"! Spørs jo selvfølgelig hva du skal bruke anlegget til, normalt bruk eller "show" bruk, for å si det sånn :)

De orginale høyttalerene er jo ganske bra de i forhold til mye annet! Men er ikke noe problem å bytte de ut hvis en skulle ønske det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller følger vel også denne foringen med i høyttalerpakken... Eller?

Har egentlig lite peiling på stereo... tenkte å oppgradere orginalhøyttalerne mine jeg også, men hva ER egentlig et comp. sett og sånn? Hva er de små "boksene" som følger med? Sorry ass, men jeg er helt grønn på stereo.. men er ikke redd for å innrømme det :P

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller følger vel også denne foringen med i høyttalerpakken... Eller?

Har egentlig lite peiling på stereo... tenkte å oppgradere orginalhøyttalerne mine jeg også, men hva ER egentlig et comp. sett og sånn? Hva er de små "boksene" som følger med? Sorry ass, men jeg er helt grønn på stereo.. men er ikke redd for å innrømme det :P

Comp sett er et delt sett, ofte to høytalere. Den minste spiller de aller lyseste tonene, mens den største spiller mellomtone og midbass. I tre-delte sett er midbassen og mellomtone fordelt på to høytalere.

Den "lille boksen" er et delefilter. For at diskantsprederen(den minste) kun skal spille diskant blir lyder med frekvenser under et bestemt område ikke sluppet gjennom. Mellomtonen tar over der frekvensområdet til diskantsprederne slutter. Skal du ha bra bass, bør du ha basser(e) til dette. På denne måten blir lyden bedre da den kommer fra høytalere som er beregnet på det frekvensområdet.

Dette var slik fra hodet mitt forklart, ønsker dere noe bedre så stikk inn på bilstereo delen av forumet. Gutta der har peiling, med stor P!

vw.gif

<3 VW <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med østlendinger og defenisjoner av et bass element ?

Tar jeg helt feil eller gjør alle fra øslandet det ?

Hva i helsikken er en basser ?

Defenisjoen er :

En bass

Flere basser

alle bassene

Vi snakker da om et bass ellement

Hehe..

Vet ikke hva som er rett og hva som er galt jeg, men legger du godviljen til skjønner du hva vi mener ;) Jeg skriver som jeg snakker her, tenker ikke på korrekt rettskriving, bare at folk forstår!

Men nok OT, her handler det om lyd, ikke norsk!

vw.gif

<3 VW <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trengs det noe modifisering for å få plass til 6,5 i sidedørene?

Det er ikke noe problem i det hele tatt.. Fora ut med noen gummiskiver (Ja faktisk, det jeg hadde liggendes.. :) ) Brukte en fire fem slike gummiskiver per skrue, så gikk det som ei kule. Bare passe på å fore ut såpass at vindu ikke treffer høyttaleren..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Man får også kjøpt utbyggere som passer til 6,5" elementer. Disse bygger ut like mye som de originale. og forhindrer da at vann som kan renne inn ved ruta, ikke ødelegger elementet(spes da bilen står skrått), i tillegg til at lyden fra høyttalerne kommer bedre inn i bilen.

Jeg kjøpte meg slike på BilExtra.

Har byttet ut de originale settene med Impact 2 comp sett... Funker meget bedre enn de originale. Disse blir drevet av en Profile 4x150 watts forsterker....

kiddie

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421