Gå til innhold

Problemer med tomgang på 230A motor

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Som noen kanskje har sett så har det i signaturen min kommet inn en A i steden for K som sto i eine volvoen før.

Motoren har gått 225 ca, og går veldig fint, sist servce skulla vært på 190 tusen..

 

Men der er et problem..

 

Den sliter litt av og til.. Den går veldig fint, helt til den begynder og tulle..

Den rykker og napper, trykker jeg inn kluchen så detter turtallet ned på 2-300 rpm og den står og hoster og harker et par sekunder før den stopper.. Dette kan PLUTSELIG skje.. Så går det over avogtil når jeg stopper den og starter igjen, men det er ikke altid det funker..

 

Men når den ikke er slik, går den veldig fint..

 

Den er litt treig å starte avogtil også.. Må dra den lenge på starteren med nesten full gass for at den skal starte.. selv om den er varm..

 

Hvilken syke kan den ha fått?

Noen som har noen gode tips og komme med?

 

Klikker snart på dette tolle! :???:

 

Veldig takknemmelig for alle svar som kan være til hjelp!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo rimelig uavanserte motorer :p

sjekk fordelerlokk (sotet, utslitt, sprekker?)

sjekk plugger - tviler på det er de

sjekk kabler - tviler på at det er de også

er + og - til coil skikkelig festet?

har stiften riktig åpning?

 

stiften må justeres med jevne mellomrom! pga. dette er en slitasjedel!

jeg setter fingen på stiften din.. *au*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo rimelig uavanserte motorer :p

sjekk fordelerlokk (sotet, utslitt, sprekker?)

sjekk plugger - tviler på det er de

sjekk kabler - tviler på at det er de også

er + og - til coil skikkelig festet?

har stiften riktig åpning?

 

stiften må justeres med jevne mellomrom! pga. dette er en slitasjedel!

jeg setter fingen på stiften din.. *au*

 

han har elektronisk tending...

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo rimelig uavanserte motorer :p

sjekk fordelerlokk (sotet, utslitt, sprekker?)

sjekk plugger - tviler på det er de

sjekk kabler - tviler på at det er de også

er + og - til coil skikkelig festet?

har stiften riktig åpning?

 

stiften må justeres med jevne mellomrom! pga. dette er en slitasjedel!

jeg setter fingen på stiften din.. *au*

 

Takk for raskt svar!

 

Men denne motoren har ikke stift.. har den vel? 230A.. er jo EL tending..

 

Eine kabekskoen som kommer med strøm til coil er litt laus da.. kniper ikke fast kan du si.. men er jo litt merkeli at det skolle gjøre skade..

 

På volvo sa dem det kunne være falsk luft.. men vil ikke tro det er noe som kommer og går?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

 

Men denne motoren har ikke stift.. har den vel? 230A.. er jo EL tending..

 

Eine kabekskoen som kommer med strøm til coil er litt laus da.. kniper ikke fast kan du si.. men er jo litt merkeli at det skolle gjøre skade..

 

På volvo sa dem det kunne være falsk luft.. men vil ikke tro det er noe som kommer og går?

sjekk vakuum ja..

samt spray crc på sikringer, sjekk at alle sikringer står skikkelig i, er uten korrosjon.. spray også crc på coilkabelskoen.

 

dårlig kontakt kan daue motoren din.

når jeg kjøpte bilen min, dauet den når jeg brukte blinklys.. det var bare dårlig kontakt på sikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk vakuum ja..

samt spray crc på sikringer, sjekk at alle sikringer står skikkelig i, er uten korrosjon.. spray også crc på coilkabelskoen.

 

dårlig kontakt kan daue motoren din.

når jeg kjøpte bilen min, dauet den når jeg brukte blinklys.. det var bare dårlig kontakt på sikringen.

 

Når du sier det med sikringene er det noe eir på en del av dem da..

Men er det noe som går til coilen? ja det er vel igjennom tendinga å slikt.. ****, det må jeg sjekke!

 

Andre tips ? hehe :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skjedde samme greia med min A for 2 uker, ville ikke gå på tomgang, bytta pluggledninger og rotor, skrudde av de tre skruvene på gassern for å se på mansjetten den va ok men det va ekstremt med sot rundt den så jeg gjore rent og satt på plass. funket fint etter det, byttet også en kabel sko på den magnet saken som står på insuget for der var den ledningen av.

 

 

Håper du finner feilen på A'en din

 

 

Mvh Jørn Rune

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skjedde samme greia med min A for 2 uker, ville ikke gå på tomgang, bytta pluggledninger og rotor, skrudde av de tre skruvene på gassern for å se på mansjetten den va ok men det va ekstremt med sot rundt den så jeg gjore rent og satt på plass. funket fint etter det, byttet også en kabel sko på den magnet saken som står på insuget for der var den ledningen av.

 

 

Håper du finner feilen på A'en din

 

 

Mvh Jørn Rune

 

Har tenkt på den magnetventilen jeg også, min er ikke akkorat stram der helder, men den sitter jo på..

 

Er det de svarte dekselet som du trykker luftfiler slangen inn på du mener ?

Hva er det som er bak der da ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man må dra lenge på starteren når 230A'en er varm, er iallefall vanlig på min. men når den er "litt varm" altså ikke helt kald. da starter den momentant uten at jeg rører gass eller choke.

Vet ikke om man kan gjøre noe med dette?

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man må dra lenge på starteren når 230A'en er varm, er iallefall vanlig på min. men når den er "litt varm" altså ikke helt kald. da starter den momentant uten at jeg rører gass eller choke.

Vet ikke om man kan gjøre noe med dette?

 

Min starter avogtil veldig lett varm, men som regel så er den treig..

 

Men den har sine små gode øyeblikk der den starter utrolig lett..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 230a starter som den sjøl vil :P Kan starte på en omdreining med starteren, men hvis den ikkje gjør det må eg holde den dritlenge.. Kanon..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår