Gå til innhold

gti, tdi, tdcri osv, -hva står forkortelsene for?

Ranger emnet


Hans

Anbefalte innlegg

Min hadde nå ****lys i speilet, sentrallås, oppvarma speil, elektriske speil, setevarme, höl i taket og velourinteriör, samt supertight racinggirkasse der du kunne sette bilen i revers fra 4 i en bevegelse og måtte sette i 2. för 1. hvis du ikke ville rygge...

Men var E2 da, ikke D som de fleste berlina, også må ikke glemme den superspreke sportsmotoren 20S som nesten var crossflow(hvis bare eksosmanifolden og innsugsmanifolden var på hver sin side, var feit lyd i den på annettrinnet på gasseren da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry for at jeg pirker, men trur jeg har til gode å se 8v med doble kamaksler...

 

Har du noen gang sett en Sierra med 2.0 DOHC motor? Da har du sett en 8 ventilers motor med doble overliggende kammer. Hvorfor de har valgt den løsningen er for meg et mysterium, men det ser jo litt tøffere ut med så svært toppdeksel da...

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bra jeg fant denne topicen, for jeg har lenge tenkt på disse forkortelsene på bilene.

Hva betyr MR2 (toyota)

Og hva betyr LSI (civic)

 

Og når det gjelder 3 serien i BMW så er den delt inn i E30, E36 og flere. Disse har noen med hvor gammle de, men er det noen som kan forklare meg. Hvilke modeller (års) som går inn i E30 osv.

 

Takk på forhånd.

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR2 betyr vel MidengineRearwheeldrive2seater elns..

 

Når det gjelder BMW:

 

e30 karrosseriet

e30_057_sm.jpg

 

e36 karrosseriet

yellow2_832.jpg

 

e46 karrosseriet

001.jpg

 

3x edit: jævla copyright..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig Gran(d) Tourismo? (GTi)

 

Gran(d) Turismo ble vel opprinnlig brukt av en italiensk bilprodusent på en av deres litt mer sportslige biler som var ment som en morsom bil som tålte aktiv kjøring både på motorvei og svingete landeveier, mener å huske at det var Alfa Romeo som brukte denne betegnelsen, men om det er sant husker jeg ikke, men at det er en italiensk bilprodusent som har brukt betegnelsen først er jeg nesten bombesikker på, det er sikkert en eller annen som kan litt mer om dette enn meg. Mener det var på 50 eller 60 tallet at GT (Gran(d) Turismo) kom opp som et slags etternavn på bilene, og at dette da betegnet en sprek og morsom bil.

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om alfa romeo var først med gt-betegnelsen,men GT har vært i over 30 år hos Alfa.

Først på giulia super gt v(veloce)serie 105 rundt begynnelsen av 1970,så kom alfetta gt 2000,deretter gtv og gtv6 116 serie (noe som betegner alfa sin serie med biler) på 80-tallet.

Etter en kort pause da kom gtv (916) i 1995,den sluttet produksjon i 2002 i think,i 2004 kom alfa gt,den leveres enda..

 

Litt diverse unyttig informasjon,men gt har vært hos alfa i en stund nå.

 

BTW:TS i alfa-sammenheng betyr twin spark,2 plukker pr. sylinder..

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde MR2 sto for "Midship Roundabout 2 seater" jeg

:wonder m'm

 

Flisespikkeri:p Det betyr vel det samme

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel riktig det som mcbanan skriver at det blir litt flisespikkeri angående MR2, det viktigste å få fram der er vel at det er en bil med midt plassert motor (M), at den har bakhjulstrekk ® og at det bare er 2 seter (2)

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR2 betyr vel MidengineRearwheeldrive2seater elns..

 

Når det gjelder BMW:

 

e30 karrosseriet

http://www.bmworg.ru/img/cars/e30_057_sm.jpg

 

e36 karrosseriet

http://www.bmwworld.com/pics/3er/e36/m3/yellow2_832.jpg

 

e46 karrosseriet

http://fame.webduc.net/duc/001/017/001.jpg

 

3x edit: jævla copyright..

 

Tror du missforstå spørsmålet mitt. Det jeg ville fra til var hvillke årsmodeller som hører innen gruppen E30 og E27 osv.

 

DanJan: Roundabout betyr rundkjøring på norsk. Det kan nok ikke være det.

Men jeg skjønner ikke at MR2 kan ha midtplassert motor når motoren er helt bak.

 

Forklaring ?

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du missforstå spørsmålet mitt. Det jeg ville fra til var hvillke årsmodeller som hører innen gruppen E30 og E27 osv.

 

DanJan: Roundabout betyr rundkjøring på norsk. Det kan nok ikke være det.

Men jeg skjønner ikke at MR2 kan ha midtplassert motor når motoren er helt bak.

 

Forklaring ?

 

Ah, hvilke årsmodeller det er gidder jeg ikke google:p Men sånn omtrent er vel e30 84-90, e36 91-97 elns.. Grunnen til at det kalles midtmotor er vel at motoren er framfor bakakslingen. Så det blir jo egentlig midt i bilen.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår