Gå til innhold

B21ET problemer, overhale eller bygge "nytt"?

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

Jeg har en B21ET med 398-topp(litt usikker på 9-tallet, pga. grøtete støp), GLT-innsug, grp.A turbo og org.intercooler. Når jeg henta den var røret fra intercooler løst oppundet innsuget.

Ved demontering var det masse olje overalt inni der, og etter det jeg har lest her, kan det tyde på oljelekkasje i turbo. den har over lengre tid svetta olje fra toppdekselpakning og flere steder på blokka. Nå er det blitt værre, nå drypper det olje, såpass mye at det blir dam på bakken...

Dette er jo ting som er rimelig enkle å gjøre noe med, men vil det bli mye mer jobb/penger å turbokonvertere den -83 B23E'n jeg har her? den har 405 topp...

*litt* grønn på dette med turbo-motor...sorry!

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting, fra luftfilterboksen++ går det 3 ekstra dyserør bort til innsuget. i tillegg er det en trykkbryter som aktiveres når man har fullt pådrag. i dashbordet er det en bryter og 4 LED's, disse lyser når knappen er på, og gasspedalen ligger klistret til gulvet.

det må nevnes at når bryteren i dashen er av, er den arbeidssom på glatta...med bryteren på - ja da har man MER enn nok å gjøre... :)

er det noen som har noe kjennskap til en slik ombygging, er dette et addon-kit, eller noe fjøsmekk?

jeg har gitt opp å prøve å følge ledninger, rør og lignende, for på denne bilen er ALT rør... :D (bl.a kjørelysene kan gå på eller av ved skifte av hastighet på varmeapp.vifta...)

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva må jeg ut med for komplett motronic? hva må jeg bygge om?

Du må fjerne trykkregulator under bilen, bytte svinghjul, bytte fordeler da det er elektronisk styrt tenning i sprutet via svinghjulsføler.. å du må ha innsug fra b230et.. tette gamle dysehull... pluss litt klipping i el-nettet.. Tror ikke det er så dyrt får sprutet, kommer litt ann på hvem som selger.. men rundt 2500,- er vel ikke så usansynlig..

Sikkert noe jeg har glemt å...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med andre mekaniske sprut?

Kan bruke fra mercedes 500e (v8, plugge 4 dyser) og noen porche`er.. men jeg vil aldri bruke ei krone til på mekanisk sprut.. det fungerer greit, men hvis det beggyner å kødde så er helvete løs.. mye bedre med et enkelt elektronisk sprut fra f.eks. b230et..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider