Gå til innhold

Visning til statsen vegvesen

Ranger emnet


Plixzard

Anbefalte innlegg

Prøver du virkelig å fortelle meg at hvis man tar inn en standard bil, registrer den som det den er. Deretter trimmer du, i samsvar med hva BT sier er greit, og må betale avgiftene på de ekstra hestene man får fram?

Det har jeg dårlig trua på du... Kan aldrig tenke meg til at de råeste, godkjente, bilene vi har her i landet, som det er brukt hundretusener på i deler, har like store, om ikke STØRRE, utgifter på avgifter enn biter!

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:deng veldig bra at dette kommer frem som KANE sier.Tror det vil bli MYE lettere om man tar den måten i bruk,at man kontakter BT først-for det e helt klart at de ØNSKER dialoger med de som er aktiv i miljøene.evt også skape flere aktive ved å rett og slett og forklare at reglene er til for å følges,SELV om det medfører at det gjerne blir litt mere arbeid og utgifter for oss bilinterreserte men da er ihvertfall det gjort ordentlig(I følge reglene...).Nå vil alle si at det er utrolig mye de forlanger som gjerne ikkje er 100% nødvendig,men e det sånn de ønsker det er det vel bare å spille på lag.Eller??Det vi kan risikere er at om de merker at folk jobber imot dem,vil de muligens stenge ALLE muligheter for ALL ombygging og si at bilen er som den er levert og sånn er det.....

 

Jeg er ikkje noe tilhenger av myndigheter i noen sammenhenger,men helvete og,vi må innse etterhvert i rimelig mening at det er de som bestemmer.

 

ønsker gjerne tilbakemeldinger på dette;MEN HUSK,EG E PÅ SAMME LAG SOM RESTEN HER INNE.HA EN GOD JUL,SEES PÅ GATEBIL I 2006 FORHÅPENTLIGVIS E COSWORTHEN KLAR ETTER 3 ÅR I DVALE........Og eg vet at det e mange som tviler,hehe men det hadde eg gjort og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du virkelig å fortelle meg at hvis man tar inn en standard bil, registrer den som det den er. Deretter trimmer du, i samsvar med hva BT sier er greit, og må betale avgiftene på de ekstra hestene man får fram?

Det har jeg dårlig trua på du... Kan aldrig tenke meg til at de råeste, godkjente, bilene vi har her i landet, som det er brukt hundretusener på i deler, har like store, om ikke STØRRE, utgifter på avgifter enn biter!

 

 

Har ikke erfaring på området så håper virkelig at du har rett :kiss

 

Jeg snakket om statusendringfunksjonen på toll.no's kalkulatorer, og avgifter pr. hk.

 

 

Men det er nå kanskje ikke slik det er? *håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man ikke skal satse ved å dra til BT, man skal ringe rundt først og starte en dialog med en forståelsesfull person.

Kan jo ikke nekte for at 50% av stasjonene vil gi deg blankt nei, og 70% av personalet på resterende stasjoner vil gjøre det samme, men det finnes faktisk anstendige mennesker i BT også.

Synes det er rart at ikke ryktene går iblant oss som driver med bil om hvem som er medgjørlige og hvem som er rasshøl... De to bilene nevnt ovenfor er jo biler i konstant evolusjon, og blir støtt og stadig vist så hvis det ikke har skjedd noe spesielt det siste året så er det akkurat som før.

 

Kan jo fort være at den M3'n som har blitt ombygd ganske enkelt har fått alle forsterkningene den skal ha? Uansett kan du være ganske sikker på at den personen snakket med BT før han troppa opp med en så ombygd bil.

 

Referer til Kjøretøyforskriftene også kan man lese seg fram til hva som er lov og ikke... Norsk lovverk for bil er egentlig veldig snilt, men det må følges. Virker kanskje unødvendig vanskelig å måtte forsterke kanalene på en BMW for å få den godkjent med M3 maskin, men tror du virkelig BMW gjorde for morro skyld?

Hvis det ikke skulle stemme det folkene sier, er det bare å legge frem dokomentasjon på at det ikke er sånn.

 

Det som holder mange biler vekk fra trafikkstasjonene og som derfor kjøres ulovlig er den innstillingen som regjerer i denne posten. Tør nesten å sette penger på at de som synes alt er vanskelig, umulig og urettferdig ALDRIG har snakket med BT angående ombygging av motorkjøretøy.

 

Hei.

 

Få pengene dine ! :crazysant Neida, men jeg har faktisk kontaktet de om dette endel ganger.

 

Man kan "shoppe rundt" etter "normale mennesker" hos BT, men når jeg finner en som er pratbar, så er han garantert ikke i mitt distrikt. Hensikten er ikke at man skal reise land og strand rundt for å godkjenne. Dessuten liker ikke BT at man reiser til en annen trafikkstasjon enn den i sitt eget distrikt, med mindre det er for å slippe unna ventetid, el. Hvis jeg ringer til Trondheim for å få en "snill" godkjenning, så sier de nei pga. jeg ikke bor der.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,

 

Betyr dette at kameraten din skrev at bilen hadde 110kw da han registrerte den, mens den egentlig hadde 206kw? Og nå har 298kw?

 

Må svi den ekstraregningen der?

 

Hei.

 

Slik som jeg ser det, må han vise bilen med 110 Kw, evt. dokumentere dette med en bremsing på f.eks NAF.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:deng veldig bra at dette kommer frem som KANE sier.Tror det vil bli MYE lettere om man tar den måten i bruk,at man kontakter BT først-for det e helt klart at de ØNSKER dialoger med de som er aktiv i miljøene.evt også skape flere aktive ved å rett og slett og forklare at reglene er til for å følges,SELV om det medfører at det gjerne blir litt mere arbeid og utgifter for oss bilinterreserte men da er ihvertfall det gjort ordentlig(I følge reglene...).Nå vil alle si at det er utrolig mye de forlanger som gjerne ikkje er 100% nødvendig,men e det sånn de ønsker det er det vel bare å spille på lag.Eller??Det vi kan risikere er at om de merker at folk jobber imot dem,vil de muligens stenge ALLE muligheter for ALL ombygging og si at bilen er som den er levert og sånn er det.....

 

Jeg er ikkje noe tilhenger av myndigheter i noen sammenhenger,men helvete og,vi må innse etterhvert i rimelig mening at det er de som bestemmer.

 

ønsker gjerne tilbakemeldinger på dette;MEN HUSK,EG E PÅ SAMME LAG SOM RESTEN HER INNE.HA EN GOD JUL,SEES PÅ GATEBIL I 2006 FORHÅPENTLIGVIS E COSWORTHEN KLAR ETTER 3 ÅR I DVALE........Og eg vet at det e mange som tviler,hehe men det hadde eg gjort og.

 

 

joda, vel og greit.....

 

biltilsynet har mulighet til å bruke skjønn for å godkjenne biler i norge, og den personen som sier at det ikke er brukt skjønn for å godkjenne biler med 1000 hester og deromkring, har røykt noe bra som andre sikkert også vil ha tak i...

 

men nok om det...

 

problemet er at når de bruker skjønn, tar biltilsynet ansvar for at bilen er i godkjennt stand. Dette er de ikke villig til å gjøre, grunnet faren for at om de bileier kræsjer, kan det være grunn for å se på hvorfor denne bilen ble godkjennt.

For å unngå hele papirmølla, og unngå hele ansvaret, sier de bare, skaff dokumentasjon på det fra importør...

Dermed er de kvitt hele ansvaret, noe jeg syntes er en LITT FOR lett løsning. Det er jo dette som er grunnen til at BT er så lite likt som de er.

 

Og hele greia over faller jo egentlig på sin egen urimelighet, når du tenker deg om.

 

1. Biltilsynet ansetter en person på bakgrunn av utdannelse, faglig kompetanse o.l Dvs. denne personen er sett som god nok til å godkjenne et bilbygge, sette motor opp mot understell og bremser, vurdere at det holder.

 

2. 2. Du kommer inn å godkjenner bilen din, ombygd motor. bremser og understell er riktig dimensjonert. Alt er på stell.

 

3. Du kræsjer pga en ***** som var over i ditt kjørefelt, men den personen stakk. Dvs. du har ingen beviser, du kjørte av veien, skadet dama og en venn som var med, så begynner BT å tvile på sin egen avgjørelse om å godkjenne bilen i utgangspunktet?

 

Mange som har seriøse prosjekter på gang, bruker fabrikkdeler eller tuvgodkjennte deler, og dimensjonerer understell og bremser mot motor, får bare blankt NEI av BT, SELV OM de ringer/har et møte på forhånd, nettopp fordi BT vil unngå overnevnte episoder, og alt arbeidet med det.... Stoler de ikke på egne avgjørelser? Kun skyve ansvar over på andre, så de kan peke skyldfingeren på de når det evt. smeller?

 

Henger ikke på greip.

Infoen fikk jeg fra en hyggelig kar i bakapparatet på biltilsynet vestlandsregion, som for øvrig syntes dagens godkjennere var en gjeng sokkerøykere! Den mannen er min gud! :D men men...

 

 

ta detta med lancer for ex.

 

du har en lancer evo. standard med 5 bolts og brembobremser. og 280 ellernoe gamp.

 

Bytter inn denne i en lancer dohc 2liter, grunnet penger.

Finner ut at du vil ha brembo bremser på den bilen også... Samme boltsirkel, samme bil, bare uten turbo og alle andre duppedingser, alt i alt, veier mindre, mindre motor, mindre effekt.

Kjøper brembo kit, skal godkjenne de, får det ikke godkjennt...

 

grunn? De er ikke til den spesielle bilen, de er til evoen....

 

Så, bremsene du kjøpte, er for gode? De er til en tyngre bil? En mer motorsterk bil? 4wd? Hva kan skje? Bremser for godt? jeg veit ikke... men det brukes IALLEFALL ikke skjønn...

 

Ryktene og avisoppslagene skal ha det til at det kommer nye standardiserte regler for alle BT snart... han stavanger-mannen nevnt lengre oppe, visste ingenting om dette.... bekymringsverdig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet i Bergen har ihvertfall forskjellige meninger om godkjenning av både felger, senkesett og eksos hver gang du tar kontakt med de. Min bror og min far (ettersom bilen stod på han da) har hatt en god del kontakt med de, i forbindelse med godkjenning av disse tingene på Golfen til min bror.

 

Og konklusjonen er at mange av de ansatte ikke har begrep hva som er lov og ikke lov, og hvordan en skal gå frem for å få ting godkjent. De kommer med påstander og krav som ikke kan finnes i lovverket, og når en tar kontakt med en annen avdeling i landet så kjenner ikke de til noe av dette.

 

Og vet om mange i fra Bergen som har reiste til Molde og Haugesund for godkjenning av ombygde biler fordi BT i Bergen ikke ville godkjenne de. Tiltross for at alt var gjort i henhold til ombyggningspapirer fra importør.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår